نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با نما :

توافق نامه به تایید مجلس نرسد، مورد پذیرش نخواهد بود/ اگر توافق نامه ایراد و اشكالی داشته باشد با اصلاحیه اخطار خواهیم داد

عکس خبري -توافق نامه به تاييد مجلس نرسد، مورد پذيرش نخواهد بود/ اگر  توافق نامه ايراد و اشکالي داشته باشد با اصلاحيه اخطار خواهيم داد

محمد كوثری گفت:تا زمانی كه این اصلاحات صورت نگیرد، این توافق نامه به تائید نمایندگان نخواهد رسید و اگر هم این تائید نرسد مورد پذیرش نیست.

به گزارش نما ،براساس اصل (۷۷) قانون اساسی «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی» و همچنین طبق اصل (۱۲۵) قانون اساسی «پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی» باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسند. لذا اگر فی مابین گروه 5+ 1 و تیم هسته ای ما توافق صورت گیرد، این توافق نامه باید به امضا مجلس شورای اسلامی برسد. از سویی با تصویب قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای و فن آوری هسته ای، چهار چوب این توافق نامه که به نوعی خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را تعیین و مشخص کرده است.
حال با گذر از تمام مراحل مذاکرات و نوشتن متن توافق نامه با توجه به تمام بدعهدی ها و زیاده خواهی های طرف مقابل ، آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صورت عدم رعایت حفظ برخی از منافع ملی می تواند برجزییات و یا بندهای این توافق نامه نظر خود را اعمال کنند؟ در این باره اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار نما اظهار داشت : مجلس می تواند ایرادات و اشکالات وارد به توافق نامه یا معاهدات بین المللی را به عنوان اصلاحیه اعلام کند؛ اما این توافقنامه ها و معاهدات بین المللی در حکم قانون نیست . لذا با اصلاحیه این ایرادات و اشکالات به دولت تذکر داده می شود.
وی افزود: در واقع نظر نمایندگان به صورت پیشنهاد به دولت ارایه خواهد شد. اما تا زمانی که این اصلاحات صورت نگیرد، این توافق نامه به تائید نمایندگان نخواهد رسید و اگر هم این تائید نرسد مورد پذیرش نیست.
کوثری در رابطه با سخنان اخیر عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ، در لحظات پایانی مذاکرات ، مبنی بر فرصت بودن تحریم ها برای جمهوری اسلامی ایران؛ خاطر نشان کرد: ما تا زمانی که هنوز متن اصلی توافق نامه و یا تفاهم نامه به دستمان نرسد و آن را نبینیم ، نمی توانیم هیچ گونه پیش داوری و قضاوتی داشته باشیم. لذا این موضوع که چه مواردی لحاظ شده است و چه مواردی خطوط قرمز محسوب می شود و چه مواضعی نا دیده گرفته شده است ؛ مشخص نیست زیرا هیچ گونه گزارشی توسط تیم مذاکره کننده داده نشده است، که بخواهیم سخنی بگوییم و یا تحلیلی داشته باشیم .
وی تاکید کرد: واقعیت امر این است که در ابتدای انقلاب که استکبار جهانی ما را محاصره اقتصادی کرد، حضرت امام (ره) این واقع را به فال نیک گرفتند، زیرا ما برای تامین نیازهای داخلی خودمان مجبور بودیم دست بکار شویم، دانشمندان ما وارد عرصه تحقیق شدند و خیلی از مسایل را به دست آوردیم و نیازهای خود را تولید و تامین کردیم .
کوثری نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: اما اینکه در این مقطع حساس مذاکرات جناب عراقچی این موضوع را مطرح کردند؛ باید از ایشان پرسید که چرا هم اکنون این موضوع را بیان داشته اید؟! این موضوعی است که باید از ابتدا مطرح می شد نه در این مقطع ! در حالی که دولت همواره اصرار داشت که ما تحریم ها را برمی داریم تا اقتصاد کشور را درست کنیم . به نظر می رسد که این سخن با سخنان دولت در تناقض است.

۱۳۹۴/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...