نسخه چاپی

گذری بر ماجرای ماه عسل 94

كام عسل را تلخ نكنیم

سید مجتبی مومنی

ماه عسل یک برنامه ترکیبی ماه رمضانی است که بر پایه حضور مهمانانش پیش می‌رود. مهمان‌هایی که به تعبیر سردبیر سوژه یابی برنامه باید به نوعی خاص باشند، خاص بودن گاهی در مورد واقعه ای است که برایشان اتفاق افتاده یا شغل شان یا مدل خاص زندگی شان.

رمضان 1394

ماجرای پخش ماه عسل امسال با سال‌های گذشته کمی‌فرق داشت، ماه عسل را باید امسال یکی از برنامه‌های حاشیه دار مناسبتی ماه رمضان سیما دانست. ویژه برنامه ای که عمر آن از چند سال گذشته و هر ساله مخاطبان منتظرند تا ماه رمضان‌ شان را با «ماه عسل» شیرین کنند.

رمضان ۹۴ برای ماه ‌عسلی‌ها از همان روز اول با حاشیه آغاز شد. میهمانی که برای اثبات عشقش به یک دختر، خود را از ارتفاع، پایین می‌اندازد و همین موضوع آغازی می‌شود بر حاشیه‌های ماه عسل ۹۴. همین برنامه باعث می‌شود تا همه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با سرعت اعجاب انگیز از پیام‌هایی که بی ارتباط با موضوع نخستین قسمت ماه عسل نیست، پر می‌شود.

از تصویرسازی‌ها گرفته تا لطیفه‌های خواندنی. جریان ماه عسل پیش می‌رود، در ادامه پخش برنامه مهمانان ارزشمند دیگری هم به برنامه دعوت می‌شوند. حضور بیست و سه نفر نوجوانی که به اسارات رژیم صدام درآمده بودند و حالا سن و سالی از آن‌ها گذشته بود و کتاب خاطراتشان امروز از پرفروش ترین کتاب‌هاست، از جمله قسمت‌های خوب ماه عسل بود.

رودخانه متلاطم برنامه «ماه عسل» می‌رفت تا حضور اثرگذار مهمانان خوبش رنگ آرامش به خود بگیرد که این بار یک مهمان دیگر جنجال آفرین شد. مهمانی که البته پرحاشیه تر از قسمت نخست بود؛ یک «پوزر عروس»! دخترخانمی‌که ساعتی ۲۰۰ هزارتومان درآمد دارد، به استودیو ماه عسل راه پیدا می‌کند و سوژه برنامه مناسبتی ماه مبارک رمضان می‌شود. هرچند علیخانی و سایر عوامل «ماه عسل» برای انتخاب خود، دفاعیاتی مطرح کردند اما خیلی زود خبر «توبیخ ماه عسل» در رسانه پیچید و همین امر نیز موجب شد تا احسان علیخانی بر روی آنتن زنده تلویزیونی اشتباه خود و همکارانش را بپذیرد و از مردم عذرخواهی کند.

برنامه اجتماعی

یکی از محاسن این برنامه اجتماعی بودن آن به معنای خاص است. شاید بی ارتباط نباشد که یک کارشناس ارشد جامعه شناس به عنوان مسئول برنامه ریزی موضوعی در این برنامه به کار گرفته شده است. این اقدام از جمله معدود اقدام‌هایی باشد که در برنامه‌های اجتماعی داریم. وقتی برنامه اجتماعی است، این فاکتور می‌تواند عامل حضور جانبازی باشد که ۲۸ سال نتوانسته بخوابد، پوزر عروسی که فلان قدر درآمد دارد و هم کودکان کاری که به سختی در جامعه روزگار می‌گذرانند. مگر جامعه ما آدم‌هایی غیر از اینها هستند؟ خانم کارگر معدن که مهمان برنامه بود از جامعه دیگری بود؟ در یکی از همین برنامه –پوزر عروس-‌های که با حاشیه فراوانی روبرو شد، سه شغل سخت در برابر سه شغل راحت قرار گرفت. کارگر معدنی که ۲۰۰ متر به زیر زمین می‌رود. شیشه شور برجی که ۱۵۰۰ بالا می‌رود و دیوار مرگ و در کنارش مانکن زنده می‌نشیند ساعتی ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرد، دوم ساقدوشی که دنبال داماد راه می‌رود و روزی ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرد. واقعا چگونه می‌توان برنامه ای درباره اختلاف درآمد ساخت که بیشتر از این تاثیرگذار باشد؟!حالا در این بین اگر در صدها سوژه، یکی دو مورد هم آدمهایی پیدا شوند که در جایی سابقه ای دارند یا گذشته شان یک اتفاقی بود می‌توان کمی‌با انصاف برخورد کرد، قطعا تیم تامین موضوع یک برنامه تلویزیونی تشکیلات عریض و طویلی برای بررسی مهمان‌ها ندارد و بدیهی است که مهمان‌ها همه چیز زندگی شان را به طور کامل در اختیار این تیم قرار ندهند، بالاخره نمی‌شود از کودکی تا به امروز همه افراد مهمان در برنامه را تحقیق کرد. البته که این توضیح توجیهی برای حضور خانم مهمان خاص نیست اما گاهی با توجه به وضعیت موجود در برنامه‌های این چنینی می‌توان از آن با اغماض گذشت.

تخریب شیرینی عسل

با وجود مشکلی که در مورد مهمان دوم -بعد از جوانی که خودش را از بام پرت کرد- پیش آمد و در نتیجه با تدبیر احسان علیخانی مرتفع شد، اما انتقادها پایان نیافت. متاسفانه تخریب‌ها از احسان علیخانی و تصمیم گیری در حوزه انتخاب‌ها بیشتر به سمت غرض ورزی رفت، برنامه ای که با این حجم از نکات مثبت هم‌چنان مخاطب زنده دارد و می‌تواند علاوه بر لایه‌های احتماعی بر مدیران و مسئولان تصمیم گیر اجتماعی اثر گذارد تنها با این گونه انتقادها به سمت افول حرکت می‌کند و هیچ بعید نیست که دست‌اندرکاران آن دچار کم یا بی انگیزگی شوند.

در دوره ای که دشمنان نظام در فضاهای مختلف و تحت حمایت صهیونیست‌ها هم از برنامه ماه عسل به بدی یاد می‌کنند، به نظر می‌رسد، توبیخ حمایت گرانه ابزار مناسب‌تری از تخریب مقتدرانه باشد. برای نمونه چندی قبل سالومه سیدی‌نیا که در ایران مدتی در روزنامه «زن» متعلق به فائزه‌هاشمی‌به پادویی خبری مشغول بود و در برنامه نمایشی به عنوان سیاه‌لشکر ظاهر شده بود، حمایت برنامه ماه عسل از یک نوجوان مستضعف را تاب نیاورد و در فضای مجازی عبارات زشتی به مجری برنامه نسبت داد! وی که به‌تازگی متارکه کرده، عضو سازمان جوانان بدون مرز است؛ گروهکی که ماهیت کاملا صهیونیستی دارد! سیدی‌نیا در برنامه‌های خود ارزش‌های الهی را هدف توهین و تمسخر قرار می‌دهد و از هر بهانه‌ای برای سیاه جلوه دادن جامعه ایرانی بهره می‌گیرد!

۱۳۹۴/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...