نسخه چاپی

قیمت نفت كاهش یافت

قیمت نفت در بازارهای جهانی در اثر احتمال جمع بندی مذاكرات ایران با 6 كشور غربی كاهش یافت و هر بشكه نفت برنت 57.29 دلار فروخته شد.

به گزارش نما به نقل از فارس: درحالی‌که بازار در انتظار توافق هسته‌ای میان ایران و 6 کشور غربی هستند که می تواند به لغو تحریم‌های علیه تهران و افزایش تدریجی صادرات نفت این کشور منجر شود، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت.

این‌ درحالی‌است که نشانه‌های جدیدی از رشد کند اقتصادهای آسیایی منتشر شده است.

به گفته منابع آگاه در وین اتریش، اعلامیه توافق در ساعات اولیه امروز (به وقت محلی) منتشر می‌شود.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 56 سنت کاهش 57.29 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 70 سنت کاهش 51.50 دلار در هر بشکه فروخته شد.

ساروش زایوالا وکیل متخصص در زمینه تحریم در لندن در این‌باره گفت، «با توجه به قرارداد هسته‌ای قریب‌الوقوع، واضح است که ایران در حال آماده شدن برای جبران فرصت‌های از دست داده شده و احیای دوباره خود به عنوان یک تامین‌کننده اصلی (نفت) است.»

وی افزود، «تحریم‌ها تولید نفت ایران را کاهش داده، صادرات نفت را نصف و پروژه‌های توسعه‌ای جدید را به شدت محدود کرده است. چشم انداز برداشته شدن تحریم‌ها شور بسیار ایجاده کرده است بطوریکه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی به ایران اجازه خواهد داد تا بهره‌وری خود را بسیار زیاد افزایش دهد و هزینه‌های تولید را کاهش دهد.»

به گفته تحلیلگران، برای ایران، ماه‌ها زمان می برد تا ظرفیت صادرات خودر را به دنبال لغو تحریم‌ها افزایش دهد اما حتی یک افزایش اولیه ملایم نیز برای کاهش قیمت نفت در جهان کافی خواهد بود چراکه هم‌اکنون حدود 2.5 میلیون بشکه نفت در روز مازاد در بازار وجود دارد.

دنیل آنک تحلیلگر موسسه فیلیپ فیوچرز در فیلیپین در این‌باره به رویترز گفت، «ما همچنان انتظار داریم که قیمت نفت در صورت ورود نفت ایران به بازار کاهش یابد.»

در عین حال، چشم‌انداز برخی از اقتصادهای آسیایی تیره‌تر شده است و این امر به معنای احتمال کاهش تقاضا برای نفت است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی از بحران مالی جهان در سال 2008 را تجربه خواهد کرد. سنگاپور به عنوان قطب اصلی مبادلات نفت آسیا و مالک بزرگ ترین بنادر منطقه، به طرز غیرمنتظره‌ای با کاهش رشد اقتصادی در سه ماهه دوم روبرو شده است.

۱۳۹۴/۴/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...