نسخه چاپی

صید در سواحل جنوب ممنوع شد

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از ممنوعیت صید ماهی در سواحل جنوب برای بازسازی ذخایر آبزیان خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی اصغر مجاهدی با اشاره به اینکه طرح ممنوعیت عمومی صید ماهی در سواحل جنوب برای نخستین بار اعمال شده است ، گفت: ممنوعیت صید فصلی از اقدامات معمول سازمان شیلات کشور است که هر سال برای حفظ ذخایر گونه های آبزی اجرا می کند اما امسال برای اولین بار طرح ممنوعیت عمومی صید برای تمام آبزیان اجرا شده است.

وی افزود: در این طرح که به آن دریابست گفته می شود ، صید انواع ماهی و آبزیان در سواحل بوشهر ، خوزستان و صیدگاه بهره گان ممنوع است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: ایجاد فرصت برای احیا و بازسازی ذخایر آبزیان و اعمال دقیق مقررات برای صید مجاز و جلوگیری از صید غیرمجاز از مهم ترین علل اجرای طرح دریابست است.

مجاهدی افزود: تا پیش از اجرای طرح ممنوعیت عمومی صید در آب های جنوب کشور در فصول مختلف برای برخی گونه ها محدودیت و ممنوعیت صید اعلام می شد اما از آنجا که مدیریت و کنترل اجرای دقیق این طرح ها سخت تر و ناکارآمد بود بنابر این با موافقت اتحادیه ها و تشکل های صیادی طرح ممنوعیت عمومی صید تمام انواع آبزیان به منظور حفظ ذخایر آبزیان اجرا شده است.

وی گفت: برنامه زمانبندی صید و تقویم آن متناسب با خصوصیات صید آبزیان تنظیم شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران افزود: برخی از گروه های آبزیان مانند گروه های کف زی ، ماهیان سرد زی و انواع ساردین ماهیان در این فصل نیاز به بازسازی ذخایر دارد بنابر این با ممنوعیت صید شاهد افزایش جمعیت این گروه از آبزیان در آبها و سواحل جنوب کشور خواهیم بود.

مجاهدی گفت : از آنجا که صید میگو که گونه ای کف زی است از اواسط مرداد به مدت دو ماه انجام می شود ، ضروری است برای حفظ جمعیت دیگر آبزیان و حتی خود میگو طرح ممنوعیت صید در این زمان اجرا شود که این اقدام از لحاظ اقتصادی نیز به سود صیادان مجاز خواهد بود چرا که آبزیان صید شده به وزن اقتصادی می رسد.

وی افزود: در بررسی های انجام شده 15 تا 20 درصد حجم تور صیادان میگو است و 80 تا 85 درصد با دیگر آبزیان پر می شود که اکثراً شامل بچه ماهیان است و تاثیر نامطلوبی بر ذخایر آبی دارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: اجرای طرح دریابست و ممنوعیت عمومی صید شرایط بهتری برای جلوگیری از فعالیت صیادان غیرمجاز ایجاد خواهد کرد و امکان صید از سبد صیادان مجاز را محدود می کند.

مجاهدی افزود: با اجرای طرح ممنوعیت عمومی صید شرایط بهتری را برای رشد و تکثیر آبزیان کف زی ایجاد می کنیم.

وی درباره محدوده زمانی اجرای طرح ممنوعیت عمومی صید افزود: در مرحله نخست این طرح قرار است به مدت یک ماه اجرا شود اما توقف این زمان به ارزیابی گشت های دریابانی بستگی دارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران درباره شایعه حضور کشتی های صیادی خارجی در سواحل جنوبی کشور گفت: بیش از 15 سال است که سازمان شیلات ایران هیچ مجوزی برای کشتی های صیادی خارجی صادر نکرده است و با توجه به توان ناوگان صیادی نیازی به حضور شناورهای خارجی نیست.

مجاهدی با تکذیب این خبر افزود : طرح ممنوعیت عمومی صید برای ایجاد و بازسازی ذخایر آبزیان اجرا شده است و قرق دریا برای کشتی های صیادی خارجی صحت ندارد.

وی درباره چگونگی برخورد قانونی با متخلفان گفت: در مدت اجرای طرح ممنوعیت عمومی صید ؛ یگان حفاظت منابع آبزی ، یگان دریابانی ، جامعه صیادی کشور و تشکل ها و اتحادیه ها برای جلوگیری از صید غیر مجاز با یکدیگر همکاری می کنند و در سواحل و آبها گشت زنی دارند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران افزود: در این مدت کنترل و نظارت دقیقی در مبادی ورودی و خروجی دریا خواهیم داشت و متخلفان نیز پس از تشکیل پرونده به مجامع قضایی معرفی می شوند تا خطر و ریسک صید غیر مجاز برای افراد متخلف بیشتر شود.
مجاهدی تعداد شناورهای صیادی را 800 فروند اعلام کرد و گفت: کشتی های صیادی ایران بعد از سریلانکا بیشترین سهم را در اقیانوس هند دارد و همچنین 20 درصد صید آبزیان در غرب اقیانوس هند نیز در اختیار ایران است.

۱۳۹۴/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...