نسخه چاپی

اعلام عامل نیمی از طلاق‌ها در ایران

طراح و مبتكر حوزه علوم چند تخصصی سلامت خانواده و طرح چگاپ همسران با اشاره به اینكه عامل نیمی از طلاق‌ها در ایران مشكلات جنسی است، گفت: بسیار ضروریست كه موضوع سلامت جنسی در راس مثلث آموزش قرار گیرید.

به گزارش نما ، نسرین تهرانی در گفت‌وگو با تسنیم، در واکاوی مشکلات و ناتوانی‌های جنسی عنوان کرد: اهمیت، توجه، پیگیری و آسیب شناسی نسبت به ساختار و بنیان خانواده، از جمله اهدافی است که آثار آن نه تنها در عصر کنونی و افراد ذینفع در جامعه هویدا می‌شود، بلکه توجهی است که بر ریشه و دوام انسانیت تمرکز نیز دارد. آسیب ناشی از انحرافات فرهنگی و بیگانگی از خود، موانعی است که بر سر راه اتکای به خود و گرانمایگی فرهنگی است که سال‌ها در سرزمینمان رشد و گسترش یافته است و اکنون در فقر برنامه ای جامع با استراتژی‌های خرد و کلان در پاسخگویی به نیازهای جامعه در خصوص چگونگی بنیان گذاری، حفظ، ثبات و استحکام بخشیدن به نظام مقدس خانواده دست و پا می‌زند.

این روان درمانگر تصریح کرد: علی رغم تلاش‌های بسیار در زمینه ارتقای سطح فرهنگ و توجه بیش از پیش به ارزش‌های انسانی و مذهبی خانواده در غالب سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، همچنان شاهد ضعف‌ها، نابسامانی‌ها، بز‌ ها، تعارضات، جدایی‌ها، طلاق‌ها، فروپاشی‌ها، جرم‌ها و جنایت‌های بسیاری هستیم که غالب آن ناشی از نداشتن برنامه ای جامع جهت پیشگیری و مداخله است.

تهرانی با مطرح کردن این پرسش که کدامیک از راهکارهای موجود و به‌کارگرفته تاکنون آمار موجود در زمینه معضلات و مشکلات خانواده‌ها را به‌طور جدی یا حداقل چشمگیر تعدیل کرده است؟ ادامه داد: البته این در حالی است که اغلب کشورهای سراسر جهان در پاسخگویی به بسیاری از نیازها و معضلات در خصوص موضوعات خانواده با مشکلاتی جدی مواجه هستند تا جاییکه، امروز سازمان‌های جهانی، به دنبال طرحی همگانی برای ایجاد سیاست ‌ای بهداشت، سلامت و اولویت بندی در پاسخ به نیازهای مردم به شکل وکالت‌های جهانی، ناحیه ای و محلی هستند. همچنین، آماده حمایت‌های مستقیم از متولیان سلامت در کشورهای سراسر دنیا هستند.

این طراح و مبتکر شبکه جهانی خانواده گفت: یکی از موضوعات اساسی در زمینه مالی و اقتصادی در هر کشوری موضوع سلامت و بهداشت افراد آن جامعه است که اقتصاد سلامت خوانده می‌شود. چنانچه توسعه اقتصادی را امری فراگیر و همه جانبه در سطوح زندگی و رفاه اجتماعی بدانیم؛ به طبع آن، افزایش سلامتی افراد جامعه، بخش مهم و انکارناپذیر آن خواهد بود.

تهرانی عنوان کرد:‌ در فرایند توسعه اقتصادی؛ توجه به موضوع خانواده، به عنوان پایه و سنگ بنای یک جامعه، نخستین قدم خواهد بود، و در ادبیات اقتصادی، سلامتی و شادابی؛ بخش مهمی از سرمایه جوامع انسانی تلقی می‌شود. بنابراین، چنانچه هزینه‌های سلامتی و شادابی افراد جامعه را سرمایه‌گذاری خالص بدانیم؛ هزینه‌های عدم سلامت و آسیب شناسی آن، به نوعی سرمایه¬گذاری جایگزین تلقی می‌شود. براین اساس، در ادبیات توسعه اقتصادی کشور، قطعاً سبکی از زندگی که تامین کننده سلامت و شادابی افراد جامعه باشد، نقش تعیین-کننده و بسیار اثرگذاری خواهد داشت.

وی افزود: در این بین موضوع سلامت جنسی اساس، بنیان و پایه‌های برقراری ارتباطات سالم و ایمن را در یک جامعه شامل می‌شود. پس بسیار ضروریست که این مهم در جایی در راس مثلث آموزش قرار بگیرید و در هر مرحله از زندگی سهمی را که به‌خود اختصاص داده، به افراد در سنین و مراحل مختلف زندگی انتقال یابد. اگر این اتفاق به‌درستی و توسط متخصصان متعهد این حوزه صورت نپذیرد، به‌طور قطع به‌دست افراد غیر متخصص اتفاق خواهد افتاد! زیرا مادامی که موضوع جنسیت وجود دارد نیازهای این حوزه نیز وجود خواهد داشت و ضرورت پاسخگویی به آن اجتناب ناپذیر است!

پیچیده ترین دستگاه‌ها و غرایز، غریزه جنسی است

تهرانی بیان داشت: بی شک پیچیده ترین مخلوق خداوند بشر است و در این بین یکی از پیچیده ترین دستگاه‌ها و غرایز، غریزه جنسی است که مسائل بسیاری را به صورت خفته در خود دارد. رفتار جنسی یکی از غرایز اثرگذار است و همیشه بشر را تحت تاثیر روانی و اجتماعی خود قرار می‌دهد و تا آنجا پیش می‌رود که رفتار جنسی به‌هنجار و سالم، یکی از پسندیده ترین و با ارزش ترین غرایز انسانی محسوب می‌شود. زیرا شکل گیری جامعه انسانی و بقاء آن براساس وجود همین غرائز است که در قالب ساختاری ارزشمند به نام خانواده تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: بدیهی ست بخشی از زندگی زناشویی، با مسائل جنسی مواجه است، هر چند که در جامعه ما با توجه به حُجب و حیای فرهنگی و اعتقادات مذهبی آمار دقیقی از شیوع مشکلات جنسی در جامعه ما در دست نیست، اما نفی و یا انکار آن نیز، نه تنها مشکل گشا نخواهد بود، بلکه در برهه ای از زمان غنای واقعیت خود را بر ما تحمیل خواهد کرد و شاید در آن زمان فرصتی برای بازگشت وجود نداشته باشد.

تهرانی اظهار کرد: اکثر مذاهب دنیا که به امور متافیزیک اعتقاد دارند، تلاش کردند که به مسائل اخلاقی رسیدگی کنند تا روابط جنسی سالم افراد در جامعه و تعاملات بشری به وجود آید. مذاهب بزرگ دنیا اصول اخلاقی و مسائلی از جمله روابط جنسی واخلاق را پوشش می‌دهند.اگرچه این اصول اخلاقی به طور مستقیم مسائل جنسی را مطرح نمی‌کنند اما به دنبال تنظیم شرایطی هستند تا بتوانند علایق جنسی سالم را افزایش داده و توانایی‌ها و فعالیت‌های جنسی افراد را تحت تاثیر مثبت قرار دهند.

وی گفت:‌ رفتار جنسی انسان دیرینه ای به قدمت آفرینش بشر دارد و مسلماً بشر اولیه هم می‌دانسته که برای بقاء نسل خود می‌بایست اقدام به رفتار جنسی کند و با ظهور پیامبر اسلام(ص)، و تاکیدات دین اسلام بر رابطه جنسی بین زوج‌ها بشر به ابعاد تازه ای از ضرورت و نحوه انجام آن دست یافت و قرآن علت خلقت زوج را آرامش بخش یکدیگر بودن بیان فرموده است: از آیات خداوند است که برای شما از جنس خودتان جفتی آفرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس بگیرید میان شما رافت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای آنهایی که می‌اندیشند ادله ای آشکار است (سوره روم، آیه ۲۱)"{۵}. "او خدایی است که شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید. پس هنگامی که با او آمیزش کرد، حملی سبک برداشت ( اعراف ۱۸۷)"{۵}.

عامل ۵۰ درصد از طلاق‌ها در ایران مسائل و مشکلات جنسی است

طراح و مبتکر حوزه علوم چند تخصصی سلامت خانواده و طرح چگاپ همسران تصریح کرد: عدم ارضای نیازهای جنسی همواره عامل تاثیر گذاری بر رابطه زن و شوهر بوده است و همانطور که در بررسی‌ها و پژوهش‌های علمی و آمارهای رسمی آمده است، عامل ۵۰ درصد از طلاق‌ها در کشور ما مسائل و مشکلات جنسی است.

تهرانی ادامه داد: توجه نکردن به نیازهای جنسی یکدیگر که به انواع مسائل و مشکلات جنسی از قبیل بدکارکردی‌های جنسی تا ناتوانی‌های جنسی، و حتی عدم آگاهی‌های جنسی فرد مربوط می‌شود، با لطمه به روابط زن و شوهر، افراد را دچار عصبانیت، پرخاشگری، ناکامی و دلسردی نسبت به همسر می‌کند و به‌تدریج موجب بروز تعارضات و اختلالات می‌شود.

وی بیان داشت: اخلاق جنسی به میزان قابل توجهی در طول زمان و بین فرهنگ‌ها متفاوت بوده است. هنجارهای جنسی جامعه یا همان استانداردهای رفتار جنسی، با باورهای مذهبی و یا اجتماعی و شرایط محیطی پیوند خورده است. تمایلات جنسی یکی از ویژگی‌های فراگیر برای جوامع بشری است. بر این اساس اکثر مذاهب به دنبال پاسخی برای نقش مناسب مسائل جنسی در تعاملات انسانی، تنظیم فعالیت‌های جنسی، تعیین ارزش‌های اصولی و یا اقدامات و افکار جنسی هستند.

تهرانی افزود: دیدگاه‌ها و باورهای مذهبی طیف گسترده ای از جهت گیری‌های جنسی دارند که از باور به شهوت گرایی و منفی گرایی امور جنسی گرفته تا این باور که مسائل جنسی بالاترین تجلی خداوندی است را در بر میگیرد، حتی دیدگاه‌های جنسی در یک مذهب هم از فرقه ای به فرقه دیگر متفاوت است. برخی مذاهب بین فعالیت جنسی به منظور تولید مثل زیستی یا به منظور لذت یابی جنسی به عنوان یک امر غیر اخلاقی تفاوت قائل می‌شوند.

طراح و مبتکر حوزه علوم چند تخصصی سلامت خانواده و طرح چگاپ همسران گفت: دلایل مستدلی وجود دارد که ارتباط جنسی در قالب زندگی زناشویی برای سلامت جسم و روان انسان بسیار مفید است. برای مثال: رابطه جنسی میزان ترشح تستوسترون را در خون بالا می‌برد و به واسطه آن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها استحکام می‌یابند و تامین کلسترول مفید تضمین می شود.

رابطه جنسی ماده طبیعی ضد درد در بدن است

وی عنوان کرد: همچنین در حین رابطه جنسی اندروفین که ماده طبیعی ضد درد در بدن است، ترشح می‌شود و تاثیر به‌سزایی در کاهش درد، سرگیجه و آرتروز دارد. کمی پیش از اوج لذت جنسی هورمون (DHEA) دی هیدرو پنیدرسترون ترشح می‌شود که ادراک را تقویت می‌کند. در این هنگام مقدار زیادی اکسی توسین در بدن آزاد می‌شود، هورمونی که نیاز به آرامش و نزدیکی را باعث می‌شود.

تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد استروژن تا چه حد به استحکام استخوان و فعالیت بهتر گردش خون کمک می‌کند. هورمون‌ها از قلب محافظت می‌کنند و بر طول عمر می‌افزایند. به همین دلیل ارتباط جنسی بیشتر به معنی طول عمر بیشتر و اضطراب کمتر است. دین اسلام پیروانش را به ازدواج به معنای یک شیوه مذهبی تشویق می‌کند و آن را به عنوان بهترین شکل برای تنظیم و ارضای میل جنسی و روابط جنسی در بشر مطرح می‌کند. تا آنجا که فعالیت جنسی بین همسران را یک فعالیت معنوی و حتی وظیفه آنها مطرح می‌کند.

۱۳۹۴/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...