نسخه چاپی

یو اس ای تودی گزارش داد؛

توافق با ایران، بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیك عصر هسته‌ای

یك روزنامه آمریكایی توافق هسته‌ای با ایران را رای به رویكرد دیپلماسی و یكی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماتیك و پیروزی تاریخی توصیف كرد

به گزارش نما، روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در گزارشی با اشاره به اینکه توافق هسته ای با ایران، رای به رویکرد دیپلماسی بود، این توافق را یک پیروزی تاریخی توصیف کرد و نوشت که این دیپلماسی بود که آمریکا و ایران را از سال هایی که در آستانه جنگ با یکدیگر بودند نجات داد و یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دیپلماتیک در عصر هسته ای را رقم زد.

این روزنامه نوشت که در حال حاضر تک تک اعضای کنگره آمریکا این فرصت را دارند تا به درستی اقدام و از این توافق حمایت کنند؛ در سپتامبر سال جاری خواهد بود که دو مجلس سنا و نمایندگان کنگره آمریکا باید درباره این توافق رای گیری کنند و قانونگذاران مسئول هستند تا اطمینان حاصل کنند که این توافق چشمگیر دیپلماتیک از تندروهای آمریکایی و ایرانی و هر جای دیگر که در تلاش هستند تا پیش از خشک شدن جوهر امضای این توافق، در اجرای آن خرابکاری کنند، به دور است.

یو اس ای تودی در ادامه رای گیری درباره توافق هسته ای ایران را بزرگ ترین و منحصر به فرد ترین رای گیری درباره جنگ و صلح دهه توصیف کرد و نوشت که از زمان تصمیم کنگره آمریکا برای حمله به عراق تاکنون، رای گیری درباره توافق هسته ای با ایران، یکی از مهم ترین نظرخواهی های انجام شده در کنگره پیرامون بحث امنیت ملی محسوب می شود.

بر این اساس، رای گیری قانونگذاران کنگره آمریکا درباره موافقت و یا مخالفت آنها با این توافق هسته ای، از طریق تصویب قانون 2015 مرور توافق هسته ای با ایران موسوم به «INARA» صورت می گیرد.

INARA قانونی است که بر اساس آن پروسه ای تعریف می شود که طبق آن دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا درباره «قطعنامه عدم تصویب» رای گیری می کنند؛ اگر این قعطنامه به تصویب کنگره برسد، رئیس جمهور آمریکا دیگر قدرت تعلیق تحریم های اعمال شده علیه ایران را که یکی از مفاد توافق هسته ای با ایران است، نخواهد داشت و چنین نتیجه ای صرفا فاجعه و یک بدبیاری بزرگ خواهد بود.

این روزنامه نوشت که اگر آمریکا در پایان این معامله به خوبی و با موفقیت عمل نکند، دلیل محکمی وجود نخواهد داشت که ایران نیز بخواهد در زمینه امتیازات هسته ای که داده است، خوب عمل کند و در این بین، حتی ممکن است که متحدان دولت واشنگتن هدف از مذاکرات هسته ای با ایران را با وجود خرابکاری کنگره در اجرای یک توافق چند جانبه پر اهمیت، زیر سوال ببرند.

این روزنامه با اشاره به اینکه دبه کردن آمریکا در مسیر انجام تعهدات خود خطر برنامه هسته ای نامحدود ایران را در پی خواهد داشت و این امر به تشدید چرخه خصومت هایی می انجامد و نهایتا منجر می شود آمریکا و ایران باز هم در مسیر تقابل و یا حتی جنگ قرار بگیرند، نوشت که به همین دلیل است که انتظار می رود در صورت جرات کنگره برای رساندن آمریکا به پرتگاه دیپلماتیک، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تحرکات خطرناک کنگره را وتو کند.

در ادامه این گزارش آمده است که نادیده گرفتن حق وتوی اوباما توسط کنگره، نیازمند آراء دو سوم قانونگذاران سنا و مجلس نمایندگان برای رد رویکرد دیپلماسی در قبال ایران است که این امر نهایتا مسیر تقابل و جنگ احتمالی را در پی خواهد داشت.

یو اس ای تودی با اشاره به اینکه قانونگذاران آمریکایی به عنوان مقامات منتخب می توانند مسیر ساده تر را انتخاب کنند و به نفع منافع ملی آمریکا رای بدهند، نوشت که اگر 41 سناتور آمریکایی رای آوردن قطعنامه عدم تصویب را مهار کنند، دیگر نیازی به ریسک کردن وجود ندارد و به این ترتیب، مردم آمریکا پیروز خواهند شد.

بر اساس این گزارش، مخالفان رویکرد دیپلماسی در قبال ایران همواره به فکر حقه بازی های جدید برای خراب کاری در اجرای توافق هستند و میلیون ها دلار را صرف ساخت تبلیغات تهاجمی و انتقاد آمیز از سناتورهایی با نقش کلیدی در تصویب توافق هسته ای با ایران می کنند.

یو اس ای تودی نوشت که اکثریت آمریکایی ها می خواهند که اعضای کنگره رویکرد دیپلماسی را اتخاذ کنند و این در صورتی است که اگر مردم آمریکا به دلیل میلیاردها دلاری که هزینه حیله گری و بیان ناقص حقایق و دروغ های علنی می شود، گمراه شده بودند، بیش از 75 درصد از آنها از این توافق حمایت نمی کردند.

در پایان این گزارش آمده است که اجماع قاطعی از کارشناسان امنیت ملی و عدم اشاعه تسلیحات هسته ای بر این باورند که توافق هسته ای با ایران، جهان و آمریکا را به مکانی امن تر تبدیل خواهد کرد؛ رای مثبت به این توافق نه تنها به معنای تضمین یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دیپلماتیک زمان حاضر است، بلکه در نهایت مقدمه ای است برای مهار چرخه بی پایان بدشانسی های نظامی آمریکا در جنوب غربی آسیا.
منبع: تسنیم

۱۳۹۴/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...