نسخه چاپی

خشم مقام سابق سعودی از امضای توافق هسته با ایران

رئیس پیشین دستگاه جاسوسی عربستان سعودی و سفیر سابق این كشور در آمریكا در واكنش به توافق هسته‌ای ایران، گفت: این توافق به این كشور اجازه دسترسی به بمب اتم را خواهد داد و موجب بی ثباتی منطقه خواهد شد.

به گزارش نما، شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان در مطلبی در دیلی استار لبنان نوشت: اعراب در حال دور شدن از آمریکا هستند.

وی در ادامه افزود: مردم منطقه اکنون به عزم و اراده خدا اتکا خواهند کرد و قابلیت های داخلی و تجزیه و تحلیل های خود را با هر کسی غیر از متحد قدیمی و قدرتمند ما تقویت خواهند کرد.

واکنش علنی ریاض به توافقنامه اتمی ایران و قدرت های جهانی، یک بیانیه کوتاه در روز سه شنبه بود که عربستان سعودی اعلام کرده بود از هر توافقی که دستیابی ایران به بمب اتمی را متوقف کند، حمایت می کند. ریاض در عین حال بر اهمیت بازرسی های شدید و توانایی اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران تاکید کرده است.

البته مقام ها و رسانه های خبری عربستان که به خاندان سعودی نزدیک هستند، به طور خصوصی، مخالفت خود را با توافقنامه هسته ای ایران اعلام کرده اند.

بندر بن سلطان در ادامه ضمن اشاره به موفقیت کره شمالی در ساخت بمب اتمی مدعی شد: تجزیه و تحلیل سیاست راهبردی خارجی، اطلاعات سرویس های اطلاعات ملی و اطلاعات متحدان آمریکا، همگی پیش بینی می کنند که نتیجه توافق هسته ای با ایران نه تنها مشابه با توافق هسته ای کره شمالی خواهد بود بلکه بدتر از آن می شود.

وی در پایان ادعا کرد: این توافق موجب بی ثباتی خاورمیانه خواهد شد، نباید این توافق امضا می‌شد، این موضوع به ویرانی خاورمیانه منتهی خواهد شد. منطقه‌ای که پیش از این با وضعیتی فاجعه بار روبرو بوده و ایران نیز بازیگر مهمی در بی ثبات کردن منطقه بوده است.

ایران و قدرت های جهانی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین وآلمان سه‌ شنبه 23 تیر پس از 18 روز مذاکرات سخت و فشرده در وین، سرانجام بر سر برنامه جامع اقدام مشترک به توافق نهایی دست یافتند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۴/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...