نسخه چاپی

موانع افزایش صادرات گاز ایران پس از رفع تحریم‌ها

ایران با دارا بودن ۱۸ درصد ذخایر گاز جهان كمتر از یك درصد سهم تجارت جهانی گاز دنیا را دارد. اگر ایران بخواهد صادرات گاز را افزایش دهد باید زیرساخت‌ها و نیز صنایع گاز خود را توسعه دهد كه رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد.

به گزارش نما، بعد از انجام جمع بندی هسته ای بسیاری بر این باورند ایران با تمرکز روی صادرات محصولات نفتی و گاز به ترمیم اقتصاد خود کمک خواهد کرد اکانامیک تایمز طی گزارشی از وضعیت صادرات، تولید و خریداران نفتی ایران گزارشی تهیه کرده است.

اکانامیک تایمز نوشته است طی سالهای آینده میزان تقاضا برای مصرف گاز در داخل ایران افزایش پیدا می‌کند به طوریکه این رقم در سال ۲۰۱۵، ۱۵۰ میلیارد متر مکعب و در سال ۲۰۲۵ با افزایش ۴۰ میلیارد متر مکعب به رقم ۱۹۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر ایران اگرچه ۱۸ درصد از ذخایر گاز کل جهان را دارد اما همچنان کمتر از یک درصد از سهم تجارت جهانی گاز دنیا را ایران داراست. اگر ایران بخواهد میزان صادرات گاز خود را افزایش دهد باید زیرساخت‌ها و نیز صنایع گاز خود را توسعه دهد که رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد.

در صورتیکه ایران بتواند چنین سرمایه‌گذاری را داشته باشد طی ۵ سال میزان تولید این کشور از ۸۰۰ میلیون متر مکعب به ۱.۲ میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

این گزارش همچنین با بیان اینکه سهم صادرات ایران چندان قوی نیست اعلام کرده است تنها کمتر از ۴ درصد درآمد صادراتی ایران در سال ۲۰۱۰ از محل صادرات گاز بوده که ۹۰ درصد این صادرات به کشور ترکیه بوده است.

این گزارش تاکید کرده است اگر ایران به صادرات گاز خود چشم دوخته است باید لوله‌های صادراتی گاز خود را بازسازی کند. ایران پیش‌بینی صادرات گاز به عمان، راق و پاکستان را دارد.

ایران برای افزایش درآمدهای صادراتی گاز خود باید در بخش پتروشیمی و پروژه‌های LNG سرمایه‌گذاری کند که می‌تواند تاثیری بر بازارهایی که احتمالاً چندین سال دوام دارد خواهد داشت.

براساس این گزارش میزان ذخایر گاز ایران از سال ۱۹۸۰ تاکنون ۱۴۳ درصد رشد داشته است. در حال حاضر ایران دومین ذخایر گاز جهان را بعد از روسیه دارد، قطر در جایگاه سوم، آمریکا چهارم و ترکمنستان پنجم هستند.

۱۳۹۴/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...