نسخه چاپی

به ایران برای حل بحران سوریه نیاز داریم

وزیر خارجه آلمان در یادداشتی برای یك روزنامه آمریكایی ضمن اشاره به جمع‌بندی مذاكرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ نوشت این توافق فصل تازه‌ای در روابط ایران و غرب خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از فارس،«فرانک اشتاینمایر» وزیر خارجه آلمان در یادداشتی برای روزنامه هافینگتون پست در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ نوشت بعد از بیش از ۱۲ سال مذاکره بدون خستگی در بغداد، برلین، بروکسل، استانبول، مسقط، مسکو، نیویورک، آلماتی، ژنو، لوزان و وین، ما به موفقیت دست یافتیم.

در این یادداشت اشتانمایر نوشته است «ما موفق شدیم راه حلی سیاسی برای تعارضی پیداکنیم که این تعارض می‌توانست شدیدتر شده و جهان را در آستانه تقابل نظامی بکشاند.»

وی ادامه داد «توافقی که در وین حاصل شد، پیروزی سیاسی و پشتکار بود. توافق وین امنیت بیشتری به منطقه به ارمغان خواهد آورد و جلوی امکان پیشروی ایران به سوی بمب هسته‌ای را برای مدت زمان طولانی و مطمئن، می‌گیرد.»

اشتاینمایر ادامه داد «در مقابل ایرانی‌ها نیز به طور تدریجی شاهد تعلیق و برطرف شدن رژیم تحریم‌ها خواهند بود اما این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که تایید شود ایران در تمام مراحل لازم و مورد موافقت برای محدودیت‌ها و بازرسی از برنامه هسته‌‌ای خود، همکاری کرده است.»

وزیر خارجه آلمان خاطر نشان کرد «این [توافق] گشایشی خواهد بود که کاملا مطمئنم، تغییر محسوسی در اقتصاد و جامعه ایران ایجاد کرده و در کنار آن فصل تازه‌ای در روابط ایران و غرب خواهد بود.»

اشتاینمایر در ادامه از اشتیاق آلمان برای برقراری نوع تازه‌ای از روابط اقتصادی و سیاسی با ایران گفت و نوشت کشورش مشتاق است در سطوح فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور نیز روابط تازه‌ای با ایران داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد «توافق وین به ایران این فرصت استثنائی را می‌دهد تا بعد از دهه‌ها انزوا و تقابل با جامعه جهانی، اکنون به سوی آن پیش رود. این [توافق] مسبب امیدی است که بعد از وین،‌ سیاست تهران دیگر تنها دشمنانش را نمی‌بیند بلکه متحدان بالقوه‌ و برنامه‌ریزی‌های برد-برد را نیز در خاورمیانه خواهد دید.

اشتاینمایر هم‌چنین بیان داشت «با گروه E۳+۳ [کشورهای ۱+۵] گروه مذاکره کننده‌ای را ساختیم که به دهه‌ها عدم ارتباط میان ایران و آمریکا فائق آمد و همزمان مهم‌ترین بازیگران بین‌المللی را در کنار هم جمع کرد تا به پیگیری خواسته‌های مشترکشان بپردازند.»

وی افزود «ما می‌توانیم بر شتاب این توافق تاریخی حاصل شده در وین، سرمایه‌گذاری کرده و تلاش‌هایی را برای کاستن اختلافات اساسی در نواحی دیگر منطقه آغاز کنیم.»

وزیر خارجه آلمان ادامه داد «توافق وین به ما نشان می‌دهد دو چیز برای این [پیگیری خواسته‌های مشترک و کاستن اختلافات] ضروری است: اتحاد جامعه بین‌المللی در کنار خواست راسخ جهت انجام اقداماتی برای تمایلات مشترک؛ و هم‌چنین صبر و تمایل برای دستیابی به راه حلی که با قدمهای عملی و کوتاه بر بی‌اعتمادی فائق آمده و ایده‌ها و مباحثه را تجربه کنیم.»

وی در این یادداشت هم‌چنین گفته است «این روش ما در لیبی بود و یک ماه پیش نماینده ویژه سازمان ملل و گروه‌های درگیر [در لیبی] را در برلین دور هم جمع کردیم. در مورد سوریه که اکنون وارد پنجمین سال جنگ داخلی شده، نیاز به این مساله ضروری‌تر است.»

وی در موضوع حل بحران سوریه افزود «لازم است کشورهای همسایه همکاری کرده و بیشتر از همه ترکیه و عربستان همکاری کنند. بدون شک آنها هم می‌خواهند جلوی سقوط کامل سوریه را بگیرند. ما نیازمند نقش فعال ایران هستیم تا برای یافتن راه حلی سیاسی و صلح‌آمیز کمک کند.»

در انتهای یادداشت اشتاینمایر تصریح کرد «توافق وین در مناقشه هسته‌ای به ما نشان داد که راه‌ حل‌های صلح آمیز برای اختلافات، حتی جایی که سطح بی‌اعتمادی دشمنی در ابتدا به نظر برطرف نشدنی می‌آمد، ممکن است. این وظیفه‌ای دشوار و نیازمند صبر و پشتکار است. اما تلاش برای آن ارزش دارد.»

۱۳۹۴/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...