نسخه چاپی

تقویت دلار "طلا" را ارزان كرد

بررسی های بانك مركزی از تحولات بازار طلا در هفته منتهی به ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۵-۲۱ تیرماه ۹۴ نشان میدهد در هفته گذشته طلا در مقایسه ارقام ابتدا و انتهای هفته اندكی تضعیف شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، بررسی های بانک مرکزی از تحولات بازار طلا در هفته منتهی به 12 ژوئیه 2015-21 تیرماه 94 نشان میدهد در هفته گذشته طلا در مقایسه ارقام ابتدا و انتهای هفته اندکی تضعیف شد. اگر چه با نوسانات مستمر روزانه همراه بود. در مجموع تقویت دلار توانست به افت ناچیز قیمت طلا منجر شود.

برهمین اساس، نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1170.01-1156.75 دلار برابر هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد. متوسط بهای طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 0.75 درصد کاهش یافت.

در ادامه مشروح نوسانات طلای جهانی را در هفته گذشته بخوانید؛

روز دوشنبه، رأی منفی مردم یونان به بسته نجات بین المللی، با تحریک تقاضای طلا به عنوان مأمن سرمایه گذاری همراه بود و به افزایش قیمت فلز زرد رنگ منجر شد. البته افزایش ارزش دلار تاحدودی جلوی پیشروی قیمت طلا را گرفت. رهبران آلمان و فرانسه به نخست وزیر یونان اعلام کردند که راه برای ادامه مذاکرات با قرض‌دهندگان باز است و این کشور باید پینشهادات خود برای دریافت کمک مالی و جلوگیری از خروج یونان از حوزه یورو را در جلسه روز سه شنبه سران اروپا ارائه دهد.

روز سه شنبه، بهای طلا به کمترین سطح 4 ماه گذشته رسید. این افت با کاهش 7 درصدی قیمت نقره و سقوط پالادیوم به نازل‌ترین سطوح از سال 2009 تاکنون همسو بود. افزایش شدید ارزش دلار پیش از برگزاری جلسه اضطراری سران اروپا پیرامون یونان و اتمام نقدینگی بانکی در یونان، رخ داد. محدود بودن احتمال سرایت بحران مالی یونان به سایر کشورهای اروپایی به عدم تحریک آنچنانی تقاضای طلا به عنوان دارایی امن منجر شد. لذا قیمت طلا که به طور معمول در مواقع بروز نااطمینانی‌های سیاسی-اقتصادی صعود می‌کند، افزایش نیافت.

روز چهارشنبه، افت ملایم دلار، تضعیف بازار سهام در چین و بسته نشدن پرونده بدهی‌ها در یونان، همگی به افزایش قیمت طلا منجر شدند. از سوی دیگر، بازار طلا به صورت جلسه فدرال رزرو واکنش نشان نداد. مقامات فدرال رزرو اعلام کردند که برای افزایش نرخ بهره در این کشور، به شواهد بیشتری دال بر بهبود اقتصاد نیاز است.

روز پنج شنبه، افت روز گذشته بازار سهام در چین، بزرگترین مصرف کننده طلای دنیا تا حدودی جبران شد و به همین دلیل طلا تضعیف شد. البته تقویت دلار نیز در کاهش ارزش طلا تأثیرگذار بود ومعامله‌گران در انتظار خبر جدیدی در مورد وضعیت یونان بودن دو لذا جهت گیری واضحی در بازارهای دارایی صورت نگرفت.

روز جمعه، صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد اقتصادی دنیا را از 3.5 به 3.3 درصد درسال 2015 تقلیل داد این عاملی برای تقویت ناچیز طلا در راین روز شد. در ادامه روز خانم یلن رئیس فدرال رزرو اعلام نمود که وی انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را درسال جاری میلادی افزایش دهد، اگرچه کماکان نگرانی‌هایی پیرامون بازار کار در این کشور وجود دارد. در جانب تقاضای فیزیکی، افت اخیر بازار سهام چین سبب کم رمق بودن تقاضا در کشورهایی نظیر چین و هند بود و لذا بهای فلز زرد رنگ در این کشورها از بهای جهانی آن کمتر معامله گردید.

۱۳۹۴/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...