نسخه چاپی

نمایندگان خانه ملت در گفتگو با نما بررسی كردند:

جایگاه اقتصاد مقاومتی در ایرانی بدون تحریم

عکس خبري -جايگاه اقتصاد مقاومتي در ايراني بدون تحريم

آنچه در نقشه راه اقتصاد بدون تحریم ایران در مهم است، اقتصاد مقاومتی به عنوان یك اولویت نباید تحت شعاع این بازارها قرارگیرد

به گزارش نما ،اگر توافق ثمره واقعی داشته باشد بعد از برداشته شدن تحریمها و باز شدن فضای اقتصادی در کشور، فرصتی برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی ایجاد می شود. در واقع کشورهای غربی چون فرانسه و سوئیس و ...به کشور با نگاه بازار مصرفی کالاها و یا برای انتقال تکنولوژی و خدمات در کشور پیشنهاداتی ارایه خواهند داد که همین امر موجب افزایش بازار رقابتی خواهد شد. اما آنچه در نقشه راه اقتصاد بدون تحریم ایران در مهم است، اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اولویت نباید تحت شعاع این بازارها قرارگیرد؛ اقتصادی که بر پایه استفاده از ظرفیتهای درونی کشور و حمایت از تولیدات ایرانی است. لذا این موضوع خود باید توسط کارشناسان عرصه اقتصاد و صنعت مورد توجه قرار گیرد که مبادا با برداشت تحریمها، بازار ایران صرفا تبدیل به بازار واردات اجناس خارجی شود و ایران فقط به عنوان یک مصرف کننده، بازار کالای  خود را نامطلوب کند؛ در حقیقت برای آنکه بتوانیم توازن و معادله برد- برد را در اقتصاد کشور رعایت کنیم؛ نیاز به مدیریت دقیق در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی داریم.

نباید با برداشتن تحریم ها بازار غرب تامین شود
  حسین گروسی عضو کمیسیون صنعت و معدن در گفتگو با خبرنگار نما با اشاره به قرارداد اخیر ایران با دو کشور فرانسه و سوئیس در جهت راههای ریلی کشور اظهار داشت: اخیرا قراردادهایی با دو کشور سوئیس و فرانسه در رابطه با راههای ریلی بسته شد، این درحالی است که ما چهار کارخانه واگن سازی در کشور داریم ، که اینها باید کنفدراسیون بشوند؛ یعنی معادله ما در این قراردادها باید برد برد باشد، به طوری که قراردادهای آنهارا  به سمت مصرف گرایی بیاوریم وبازار آنها تامین کنیم.
وی افزود اگر قرار است تحریم ها برداشته شود باید سیاست برد- برد را اقتصاد پیش گیریم، یعنی با ملزم بودن به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی از پتانسیل درونی استفاده کنیم . مثلا در همین قرارداد واگن سازی، باید حداقل 50 درصد از توان داخلی استفاده می کردیم.در حالی که واگن سازی پارس ، ابهر و تهران را داریم، اینها واگن سازی هایی هستند که بسیار برای آنهاسرمایه گذاری شده است .
گروسی ادامه داد: اگر قرار باشد با برداشتن تحریم ها بازار غرب تامین شود و این موضوع  یک جانبه دیده شود، صحیح نیست؛ در این معادلات اقتصادی هم باید فرمول برد - برد در نظر گرفته شود. مسوولین باید کاری کنند که حداقل در واگن سازی که با فرانسه و سوئیس و آلمان قرارداد می بندند؛ بدانند که ما در این جا یک فرصتی برای کشورهای همسایه چون عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه و آسیای میانه داریم که این راههای ریلی را متصل می کند؛ لذا اگر آنها بخواهند سودی ببرند حتی اشتغال آن برای جوانان کشور ما فراهم شود. بنابراین رویکرد آنها منفعت طلبانه است ولی مسؤولین ما باید تیز بینی به خرج دهند تا در این راستا بستری را برای اشتغال ایجاد کنند. همچنین برای تولیدات صنعتی و کالاهایی تولیدی از خودرو تا واگن و راههای ریلی، حداقل سرمایه گذاری 50 درصدی شود که هم بازار ایران هم رونق خود را داشته باشد.
وی تصریح کرد: بر هر جهت ما برخی از کالاها را می توانیم، با تکیه بر توان درونی تامین کنیم و قابل تحقق بدانیم؛ الان نیازهایی که در بخش کشاورزی و دامپروری و یا برخی صنایع دیگر همانند واگن سازی و خودرو سازی و حتی در قطعه سازی برخی از وسایل داریم می توانیم با اتکا به اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند و این نیازهای کشور را در داخل بسازیم زیرا این توان را در کشورداریم.البته دراقتصاد مقاومتی نمی گوید ما تکنولوژی را از دیگران نداشته باشیم زیرا باید از تمام توان استفاده کنیم تا تولیدات کشور بهینه شوند و کیفت کالا بالا برود؛ تا اگر روزگاری بخواهند دوباره از این حربه استفاده کنند نتوانند به اقتصاد کشور ضربه بزنند. با همکاری کشورهای دیگر می توانیم بازار بزرگ تری به دست آوریم.

نباید سیاست ما استخراج بی رویه نفت و صدور نفت خام باشد
 سید مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز دراین رابطه یادآور شد: ما به هر حال در شرایط بعد از تحریم و قبل تحریم قرار داشته ایم و از اول با این شرایط روبه رو بودیم، لذا مدیریت بعد از تحریم و توافق حایز اهمیت است و باید گونه ای باشد که از رفتارها وروند سیاستگذاری گذشته و تغییر در تصمیم گیریها درس گرفت و در تصمیم سازی ها باید به سمتی حرکت کنیم که اگر با بهانه های دیگری، مثل بحث تروریست، حقوق بشر، تسلیحات و... دنیای غرب سعی بر تحریم نظام جمهوری اسلامی کرد، دیگر این تحریم ها اثری بر اقتصاد کشور نداشته باشد.
وی افزود: نسخه شفا بخش حوزه اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتی است که حضرت آقا فرمودند؛ اقتصاد مقاومتی، مقاومت اقتصادی نیست، بلکه استراتژیک و راهبرد اقتصاد پویا، عمیق و ریشه دار در مقابل تهدیدها و تحریم ها و تکان های اقتصادی دنیا بیمه و مقاوم می شود؛ که می تواند راه خود را پیش ببرد.
موسوی نژاد تصریح کرد: قطعا یکی از از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی مهم است. حتی اگر هم اکنون ما در فروش نفت بخواهیم، فروش نفت بیشتری داشته باشیم، نباید سیاست ما استخراج بی رویه نفت و صدور نفت خام باشد. بنابراین باید به سمتی ببریم که نفت خام را تبدیل به ارزش افزوده کنیم تا هم باعث ایجاد اشتغال شود و هم باعث منابع بیشتر شدن منابع درآمدی کشور شود و هر چه قدر منابع را بیشتر کنیم و از نگاه تک بعدی دوری کنیم، طبیعتا باید در مخاطرات و تهدیدات دنیا مقاومت و ایستادگی کنیم .
وی تاکید کرد: اما اگر اقتصاد کشور را به فروش نفت خام و برخی از منابع نفت خام وابسته کنیم،همچنان کشور مشکل جدی خواهیم داشت، کما اینکه این مشکل تاکنون وجود دارد. البته اگر تدابیر دولت و دولتمردان، مجلس و مسوولین دولتی به سمتی حرکت کند که از مؤلفه هایی که حضرت آقا در حوزه اقتصاد مقاومتی تدوین کردند، ما می توانیم از فرصت به دست آمده بیشترین استفاده را بکنیم و اگر در این حوزه استفاده نشود قطعا همین فرصتها تبدیل به تهدید خواهد شد .
نماینده مردم دشتستان یادآور شد: نفتی که از گذشته در اختیار ما به عنوان فرصت بود، اما کم کم بانیرنگ دشمنان تبدیل به تهدید برای کشور محسوب شد. امیدواریم با یک نگاه درست و رویکرد صحیح  و تصمیم گیری درست درحوزه اقتصاد بتوانیم رویکرد کشور را در جهت اقتصاد مقاومتی جلو ببریم تا شاهد این مشکلات نباشیم.
وی با اشاره به بیانیه نهایی و برداشتن تحریم ها و بدعهدی های آمریکاییها اظهار داشت: ما نسبت به رفتارهای دشمن و غربی ها خوشبین نیستیم، این که غرب به تعهداتشان عمل کنند و آیا به تعهداتی که اخیرا در بیانیه پایانی در قبال جمهوری اسلامی  وجود دارد، متعهد باقی بمانند، این امر بعیدی است. به هر جهت تیم هسته ای ما تلاش کردند وهمه توان خود را گذاشتند و تلاشها باعث شد تا به یک نقاطی برسند. امیدواریم این بیانیه تامین کننده منافع ملی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشد نه نقض کننده حقوق  نظام باشد .

باید تعامل سازنده به اقتصاد کشور رونق ببخشد
همچنین هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبر نگار نما درباره اثر رفع تحریم ها بر اقتصاد کشور گفت : امیدواریم که طرف غربی و آمریکا به تعهدات خود عمل کنند؛ بالاخره ما هم باید ایستادگی هایمان را داشته باشیم و از منافع ملی دفاع کنیم و از طرفی ارتباط و تعامل خود را با دنیا داشته باشیم.تا این تعامل سازنده بر فعالیتهای اقتصادی تاثیر گذارد و به اقتصاد کشور رونق ببخشد. زیرا هم اکنون ما در شرایط سخت رکود توام  با تورم هستیم .
وی با اشاره به درخواست غرب در باز پس گیری بازار اقتصادی در ایران تصریح کرد: ما فرصتهای سرمایه گذاری زیادی در داخل کشور داریم که این اگر این مسئله با کشورهای پیشرفته بدون واسطه انجام شود، بهای تما شده کالا را برای ما کاهش می دهد که این امر می تواند کمکی برای اقتصاد ملی باشد و هم می توانیم با انتقال تکنولوژی راحتر چرخه تولید را داشته باشیم.
وی افزود: در فارس جنوبی وقتی فازهای اولیه اجرایی شد، الگویی شد برای آنکه ما بتوانیم بقیه فازهای دیگر را با نقشه های که وجود داشت وعملیاتی کنیم.
وی در پاسخ به آنکه آیا سرمایه گذاری خارجی با اقتصاد درون زا مغایرت دارد یا خیر ؟ خاطر نشان کرد: مغایرت های سرمایه گذاری های خارجی و گرفتن بازار داخلی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی قطعا بررسی خواهد شد و سعی می شود تا جلوی آن گرفته شود، زیرا سیاستهای اقتصاد مقاومتی به عنوان اولویت های کشور محسوب می شود.

۱۳۹۴/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...