نسخه چاپی

وجود 11 میلیون حاشیه‌ نشین در كشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: متاسفانه در حال حاضر حداقل بیش از 11میلیون حاشیه نشین در كشور وجود دارد و در شهرهای بزرگی چون مشهد، اهواز و تهران نیز بیش از 30 درصد جمعیت حاشیه نشین هستند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، مهمترین دلیل مهاجرت روستاییان را اشتغال و اقتصاد آنان دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی برای دولت بسیارمهم است حال آنکه روستاها خاستگاه و پایگاه اقتصاد مقاومتی درکشور هستند.

دکتر سید ابوالفضل رضوی افزود: در حال حاضر روستاها دارای سرمایه‌های انسانی و پتانسیل فراوان برای کشور هستند اما متاسفانه در سالهای اخیر از پتانسیل‌های موجود در آن‌ها غافل بوده‌ایم؛ برای مثال بیش از 90 درصد معادن کشور در حوزه‌های روستایی قرار دارند که این مسأله خود نشان دهنده پتانسیلی عظیم در روستاهای کشور است. همچنین کشت گندم و میوه‌ها،‌ مجتمع‌های دامی و غیره همگی در روستاها قرار دارد، بنابراین پایگاه اقتصاد مقاومتی نیز در روستاهاست.

وی ادامه داد: باید برای رشد و توسعه‌یافتگی کشور از تمام پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم زیرا هر جامعه‌ای دارای یک سرمایه فیزیکی و مادی و یک سرمایه انسانی است که متاسفانه به علت غفلت در روستاها، این سرمایه انسانی در حال حاضر تبدیل به حاشیه‌نشینی در شهرها شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که آفات حاشیه‌نشینی را بررسی می‌کنیم متوجه می شویم که این مسأله جز هزینه برای این نظام هیچ چیز دیگری در پی‌نداشته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: حاشیه نشین‌ها همیشه برای مسئولان شهری حاشیه آفرین هستند؛ برای مثال در ساخت مسکن خود بی قاعده عمل کرده و به این ترتیب خطرسازترین مسکن‌سازها به شمار می‌روند چرا که ساخت و سازها در این مناطق بدلیل استفاده نکردن از نقشه شهری، غیر اصولی و بی‌نظم است.

وی در ادامه حاشیه‌نشینان را ریسک‌پذیرترین افراد جامعه دانست و گفت: این افراد نظم پذیر نیستند و به این ترتیب این حاشیه‌نشینی‌ها جز هزینه برای نظام هیچ چیز به بار نیاورده‌ است.

رضوی اظهار کرد:‌ متاسفانه در حال حاضر حداقل بیش از 11میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد و در شهرهای بزرگی چون مشهد، اهواز و تهران نیز بیش از 30 درصد جمعیت حاشیه نشین هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: این افراد مردمان شریف و نجیبی هستند که از درد بی‌درمانی به حاشیه‌ها روی آورده‌اند و به دلیل عدم توانایی در حل مشکلات خود هم برای خود و هم برای مجموعه مدیریت شهری مشکل ساز شده‌اند.

وی با اعتقاد بر اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور به بیش از 6 درصد نمی‌رسد مگر با توسعه روستاها تاکید کرد: هیچ کشوری توسعه نمی یابد مگر آنکه روستاهایی توسعه یافته داشته باشد. در حال حاضر در دنیا هفت کشور فاقد روستا هستند و همان کشورها نیز عمدتا بدون مسأله بودند اما کشورهای توسعه یافته‌ای مانندآلمان،‌ چین، آمریکا، و اتریش همگی دارای روستاهای توسعه یافته هستند برای مثال امروزه رشد 13 درصدی اقتصاد چین مدیون توجه مسوولان به روستاها بوده است.

رضوی همچنین با تاکید بر حفظ فرهنگ روستا به عنوان بخشی از سرمایه‌های ملی برای توسعه کشور، به این موضوع اشاره کرد که از سال 1342 به بعد گروهی تحت عنوان «سپاه بهداشت» به روستاها آمده و تمامی خزینه‌های روستایی را تخریب کردند در حالیکه در همان سالها در تهران استخرهای مختلط احداث شد، اظهار کرد: مگر خزینه‌ها جز استخر بودند اما با تفاوتهایی جزئی؟ مگر آن‌ها نمی توانستند خزینه‌ها را مجهز کنند تا تبدیل به استخر و به این ترتیب فرهنگ خزینه را در روستاها حفظ کنند تا پس از مدتی این فرهنگ به یک ثروت ملی تاریخی تبدیل شود؟.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای اروپا نمی بینیم که ساختمان ها و بناهای تاریخی خودرا تخریب کنند زیرا این بناها سرمایه محسوب می‌شوند گفت: قبول داریم استخر برای سلامتی انسان از سوی تمامی پزشکان تجویز می‌شود اما برای ایجاد چنین مراکزی نیاز نبود بناهای تاریخی را خراب کنیم بلکه علت آن بود که آن‌ها نمی خواستند روستاها ثروتهای خود را حفظ کنند و پایگاه تولید باشند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر معتقدیم روستاها واحدهای تولیدی،‌ فرهنگی، مسکونی، و فضاهایی کاربری و میراثی هستند که تولیدات متنوع و منحصر به فردی را نیز در اختیار دارند.

وی ادامه داد: گندم در روستاها تولید می‌شود پس چرا آسیابهای گندم از روستاها به شهرها آورده و این صنایع کوچک را به صنایع بزرگ تبدیل کردیم؟ در چنین شرایطی روستایی‌ها مجبورند گندم خود را به کارخانه‌دار شهری بفروشند تا وی آن را تبدیل به آرد کند و سپس آرد خود را از آن کارخانه دار بخرند. تغییرات این چنینی و اخذ بسیاری از ثروتها از روستاییان و ورود آن‌ها به شهرها در واقع نقطه آغاز نابودی روستاها بوده است.

وی ادامه داد: در این راستا تقسیم اراضی نیز ضربه دیگری بود که به پیکره روستاها و الگوی تولیدی کشور وارد شد در حالیکه می توانست این تقسیم اراضی ها صورت گیرد بدون آنکه اراضی خرد شوند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری‌ به رئیس‌جمهور اظهار کرد: مشاهده بخش روستایی این سیاست حاکیست که بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کرده‌ایم. نخستین سیاست ما در روستاها «تثبیت جمعیت» است، همانطور که رهبری نیز در برنامه ششم توسعه، روستاها را کانون تولید تعریف کرده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه تاکنون هیچ دولتی چنین اقدامی در راستای اعطای تسهیلات برای روستاییان انجام نداده است گفت:‌ با این وجود برخی بی انصافی کرده و می‌گویند دولت تدبیر و امید به محرومان بی‌اعتماد است.

۱۳۹۴/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...