نسخه چاپی

امانی، قائم مقام دبیر كل حزب مؤتلفه اسلامی:

وقت رفع تحریم‌های داخلی رسیده است

محمدعلی امانی گفت:معتقدیم علاوه‌بر تحریم‌های خارجی خودمان تحریم‌هایی هم در داخل برای خود ایجاد كرده‌ایم. با توجه به شعار دولت كه تدبیر و امید است، انتظار داریم دولت این تحریم‌ها را بردارد.

am600.jpg

به گزارش نما ،پس از توافق ایران با گروه 1+5 که امیدواریم منجر به رفع تحریم‌های همه‌جانبه شود، لزوم دقت در امور اقتصادی کشور اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. کما اینکه در صحبت‌های کارشناسان و همین طور عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی آمده است، باید به سمت رفع تحریم‌های خودساخته حرکت کنیم. گفتگوی «شما» با محمدعلی امانی قائم مقام دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی را می‌خوانید.
***

ارزیابی شما از توافق انجام‌شده بین ایران و 1+5 چه بود؟
جا دارد از تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تشکر کنیم که با تدبیر رهبر معظم انقلاب و دقت مسئولانی که طی دوازده سال در کنار مقاومت ملت رشید ایران با همدلی دولت و لطف خداوند در حال حاضر توافق فعلی را تنظیم کرده‌اند. امید است با درایت همه مسئولان ضمن حفظ حقوق ملت عزیز ایران و دقت در حفظ دانش هسته‌ای همه موانعی که درباره اجرای این توافق‌نامه وجود دارد طی ماه‌های آینده با دقت‌نظر برداشته شود. به همه کسانی که در این دوازده سال برای دفاع از حقوق ملت ایران زحمت کشیدند خسته نباشید می‌گوییم. از رهبر معظم انقلاب و تدابیری که در طول سال‌های متمادی به کار بستند و پیگیر جدی قضیه بودند به سهم خودمان و از طرف حزب مؤتلفه اسلامی سپاسگزاریم.

وظیفه دولت، پس از توافق در قبال اقتصاد داخلی کشور چیست؟
توافق انجام‌شده یک گام رو به جلوست. لازمه اینکه ملت عزیزمان طعم شیرین توافق‌های در شرف انجام را بچشند، این است که دولت محترم نسبت‌به شرایط داخلی کشور هم عنایت بیشتری کند. معتقدیم علاوه‌بر تحریم‌های خارجی خودمان تحریم‌هایی هم در داخل برای خود ایجاد کرده‌ایم. با توجه به شعار دولت که تدبیر و امید است، انتظار داریم دولت این تحریم‌ها را بردارد. یکی از موارد رفع تحریم‌های داخلی این است که ملت مولد و تولیدکننده باشد؛ زیرا نهایتا چنین ملتی موفق است. امروز همه مسئولان مملکتی اذعان دارند اگر در شرایط کنونی بخواهیم تولیدکننده باشیم باید قوانین دست و پا گیرمان را که به مردم اجازه گام‌نهادن و پیشرفت در عرصه تولید را نمی‌دهد، اصلاح کنیم. لذا با بررسی‌های انجام‌شده اگر دولت با لطف خداوند در مجامع بین‌المللی موفقیت کسب کرده و توفیق تنظیم توافق‌نامه را داشته است، باید توجه ویژه‌ای هم به مسائل داخلی کند.

تحریم‌های داخلی که خودمان برای خودمان درست کرده‌ایم، چه مواردی هستند؟
موارد متعددی وجود دارد؛ ولی گام اول برای برداشتن تحریم‌های داخلی در دولت و مجلس ایجاد تغییرات جدی در قانون کار است. مسئولان دولتی در پنج شش سالی که مدیریت کشور را در دست داشتند اظهار کردند قانون کار یکی از معضلات تولید و کسب و کار در کشور است. با تاکیدات مقام معظم رهبری به اجرای اقتصاد مقاومتی معتقدیم اجرای اقتصاد مقاومتی با قانون کار فعلی امکان‌پذیر نیست. تقاضا می‌کنیم دولت محترم شرایطی را مهیا کند که بتوانیم این موانع را از سر راه برداریم. درباره تحریم‌ها با فعالیتی که کمیسیون اقتصادی حزب داشته همه موارد برای رسیدن به شرایط مطلوب مشخص شده است. دولت با برداشتن گام نخست و همکاری با مجموعه‌هایی که دغدغه حل مشکلات کشور را دارند، می‌تواند موانع موجود را بردارد و ما می‌توانیم با هم همکاری جدی داشته باشیم تا این کار را انجام بدهیم. در حزب هم به‌عنوان یک کار حزبی به اجرای اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تبیین و بر آن تاکید کرده‌اند، اعتقاد داریم و تکلیف را برای همه اعضا و حوزه‌های حزبی در سراسر کشور مشخص کرده‌‌ایم که اهرم‌های داخلی را برداریم و در رشد و تقویت تولید و اقتصاد در کشور نقش ایفا کنیم. باید این موارد در دستور کار حوزه‌های حزبی قرار داده و برای اعضا تبیین شوند تا اعضا هم بتوانند از طریق ارتباطاتی که با طرفداران حزب در کشور دارند این کار را به‌عنوان وظیفه‌ای ملی فرهنگ کنند. در این صورت براساس فرهنگی که از بطن جامعه به وجود می‌آید خواسته عمومی مردم شریف چنین خواهد شد که از دولتشان بخواهند هرچه زودتر موانع برداشته شود. اگر بخواهیم براساس توافق‌های انجام‌شده در انرژی هسته‌ای کشور را به قله ارتقا برسانیم، باید ابتدا موانع داخلی موجود را با کمک دولت و ملت و بر مبنای شعار سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» از بین ببرند. قطعا پیشنهادهای بعدی را هم خواهیم داد تا بتوانیم با کمک دولت موارد تحریم‌های داخلی را شناسایی کنیم و راه‌های از بین بردنشان را هم بیابیم. تلاشمان این است که در این قضیه وظیفه‌مان را به نحو شایسته انجام بدهیم و این کار را به‌عنوان فرهنگ و مطالبه‌ای جدی از مجموعه دولتمردانمان بخواهیم و ان‌شاءالله آنها لطف کنند این موانع را بردارند تا مردم و کسانی که دغدغه رشد و تعالی جمهوری اسلامی ایران را دارند در این جهت پیش بروند و به وظیفه و تکلیف خود عمل کنند.

قبل از توافق‌نامه اکثر مسئولین دولتی همه مشکلات اقتصادی‌مان را به تحریم‌ها ربط می‌دادند؛ ولی حالا که توافق انجام شده است می‌گویند با لغو تحریم‌ها همه چیز حل نمی‌شود. کدام یک از دو وجه ماجرا درست‌تر است؟
تحریم‌ها برای ما این‌گونه نبودند که موانع اصلی را در رشد ملت ایران ایجاد کنند. قطعا بعضی از آنها برای رشد داخلی ما می‌توانستند مفید باشند. تحریم‌ها هزینه‌های ملت را زیاد می‌کند؛ ولی اگر در همین شرایط مسئولین اقتصادی به برداشتن موانع پیش پای مردم توجه می‌کردند مسلما مثمرثمرتر بود؛ ولی خلاصه اینکه تحریم‌ها نمی‌توانند بازدارنده ملت ایران باشند، بلکه در پویایی ملت ایران هم مؤثر هستند. البته اینکه تحریم نباشد خیلی خوب و اثرگذار است؛ ولی در شرایط فعلی اگر مسئولین نظام جمهوری اسلامی موانع، مشکلات و شرایط بازدارنده در تولید را بردارند در آینده قدم‌های بسیار خوبی را برخواهیم داشت.

۱۳۹۴/۴/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...