نسخه چاپی

گرفتاری بانكی ایرانی ها در آمریكا

رویترز در گزارشی به قلم سوزان بارلین نوشت: توافق هسته ای ایران می تواند در نهایت به هزاران آمریكایی-ایرانی تبار كه درگیر كاغذبازی، بسته شدن حساب های خود و حتی پیگرد قضایی بوده اند، كمك كند معاملات بانكی انجام دهند، هر چند كه بعید است این گشایش به این زودی اتفاق افتد.

به گزارش نما به نقل از صدا و سیما: رویترز در گزارشی به قلم سوزان بارلین نوشته است که توافق هسته ای ایران می تواند در نهایت به هزاران آمریکایی-ایرانی تبار که درگیر کاغذبازی، بسته شدن حساب های خود و حتی پیگرد قضایی بوده اند، کمک کند معاملات بانکی انجام دهند، هر چند که بعید است این گشایش به این زودی اتفاق افتد.

در حالی که واشنگتن در سال های اخیر تحریم ها را علیه تقریبا هر گونه تجارت با ایران تشدید کرده، انتقال های بانکی بین المللی که بیشتر آمریکایی ها آن را امری پیش پا افتاده می دانند، برای نزدیک به 500 هزار آمریکایی-ایرانی تبار مستقر در آمریکا بیش از پیش دشوار شده است.

آمریکایی های-ایرانی تبار و خانواده های آنها که قصد دارند حواله بفرستند و دریافت کنند،از دانشجویان دانشگاه های آمریکا که نیازمند دریافت پول شهریه خود از خانواده اشان هستند گرفته تا آمریکایی های -ایرانی تبار که قصد دارند اموال والدین متوفی خود را در ایران انحصار وراثت کنند، به شدت از این محدودیت ها لطمه خورده اند.

رضا هدایتی، یک رادیولوژیست در نیویورک که حتی یک سنت از محل فروش اخیر خانه خانواده خود در ایران دریافت نکرده است، می گوید: «پول من آنجاست ولی من نمی توانم اینجا از آن استفاده کنم».

هدایتی، 70 ساله، که در سال 1973 به آمریکا مهاجرت کرد، هنوز نمی داند چگونه این پول را از ایران خارج کند.

توافق تاریخی که هفته گذشته ایران و شش قدرت بزرگ امضا کردند، کورسوی امیدی برای افرادی همچون هدایتی است.

این توافق در نهایت برخی محدودیت ها در زمینه ارتباط با چندین بانک بزرگ ایرانی را لغو خواهد کرد.

ممنوعیت تجاری آمریکا همچنان انتقال های مستقیم بین بانک های آمریکایی و ایرانی را غیرممکن می کند ولی این تغییر می تواند راه را برای بانک های اروپا یا منطقه خلیج فارس به عنوان عمل به عنوان واسطه انتقال پول بین اعضای خانواده ها در آمریکا و ایران باز کند.

یک روزنه در ممنوعیت تجارت آمریکا با ایران امکان فرستادن حوالجات خانوادگی را فراهم می کند ولی این پول ها باید از طریق نهادهای مالی کشور ثالت که با ایران ارتباط دارد، انتقال یابد.

با توجه به این که طیفی از تحریم های غیرهسته ای آمریکا علیه ایران پابرجا می ماند، بانک های بزرگ همچنان فوق العاده نگران ارتباط با موسسات ایرانی هستند.

انتظار نمی رود وزارت خزانه داری آمریکا، برچسبی را که بر کل بخش مالی ایران به عنوان یک منبع «نگرانی اصلی در زمینه پولشویی» زده است بردارد.

شماری از بانک های عمدتا اروپایی از جمله «اچ اس بی سی» و «ب ان پ پاریبا» از سال 2009 به علت نقض تحریم ها تقریبا 14 میلیارد دلار در زمینه مجازات های آمریکا پرداخت کرده اند.

با این حال، ایتان جی فیچ، معاون سابق اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا که بر تحریم ها نظارت می کند، اعلام کرد برخی از موسسات مالی خارجی در نهایت می خواهند اوضاع را محک بزنند.

فیچ که هم اکنون وکیلی در واشنگتن است که به موسسات مالی مشاوره می دهد، افزود: «این به نوعی یک روند ساخت کند خواهد بود ولی من فکر می کنم این اتفاق خواهد افتاد».

برخی از معاملات، همچون فروش ملک در ایران، نیازمند کسب مجوز از اداره کنترل دارایی های خارجی است که معمولا به فروشنده اجازه می دهد پول را انتقال دهد.

وکلا می گویند روند اخذ مجوز فروش می تواند شش ماه یا بیشتر طول بکشد و هزینه های حقوقی آن می تواند از دو هزار تا 12 هزار دلار باشد.

فرهاد علوی، یک وکیل در واشنگتن که به آمریکایی های-ایرانی تبار برای تسهیل ارسال حوالجات به ایران و از این کشور کمک می کند، اعلام کرد: «خیلی از این معاملات که از لحاظ قانونی امکان پذیر است، از لحاظ پشتیبانی چالش برانگیز است».

آمریکایی های-ایرانی تبار بیشتر مجبور هستند به صرافان غیررسمی در کشورهایی همچون ترکیه یا امارات عربی متحده برای انتقال پول بین ایران و آمریکا متوسل شوند.

به گفته ناظران و دادستان های آمریکایی، بسیاری از این موسسات همچنین مورد استفاده پولشویان و دیگر شبکه های تبهکار قرار می گیرند.

سال ها تحریم ها، برخی از آمریکایی های-ایرانی تبار را گرفتار کرده است.

در یک مورد برجسته، ماموران فدرال در سال 2010 به خانه محمود رضا بانکی، یک مهاجر ایرانی و شهروند آمریکایی که برای شرکتی در نیویورک کار می کرد، پس از آن حمله کردند که وی حدود 3.4 میلیون دلار از اعضای خانواده خود در ایران دریافت کرد.

بانکی گفت این پول، که وی در مالیات های خود اعلام و از بخشی از آن برای خرید یک آپارتمان در نیویورک استفاده کرده بود، در پی حل و فصل پرونده طلاق مادرش به دست آمده است.

این فرد 39 ساله به اتهام توطئه برای نقض قوانین تحریم ها مجرم شناخته و به دو و نیم سال حبس محکوم شد.

یک دادگاه استیناف در سال 2012 این محکومیت را لغو کرد ولی بانکی تا آن زمان 22 ماه را در حبس گذرانده بود.

بانکی، که به علت بیان سخنان کذب همچنان دارای سوابق کیفری است، در گفتگو با رویترز اعلام کرد در یک مقطع با یک قاتل محکوم در یک سلول فوق امنیتی هم بند بوده است و همچنان تلاش می کند کار پیدا کند.

بسیاری از آمریکایی های-ایرانی تبار به نحوی ملایم تر گرفتار هستند.

بنابر اعلام «شورای ملی ایرانیان آمریکا» مستقر در واشنگتن و دیگر آمریکایی های-ایرانی تبار، برخی موفق شده اند پول را وارد حساب های خود در آمریکا کنند ولی این حساب ها بعدا به طور یکجانبه توسط بانک های آمریکایی که نگران نقض قوانین تحریم ها هستند، بسته شده است.

احسان لرافشار، یک انسان شناس 38 ساله از اورنج نیوجرسی اعلام کرد در سال 2012 برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در نیویورک، از ایران به آمریکا آمده است.

دو ماه بعد، وی متوجه شده است که «بانک آمریکا» حساب وی را با 18 هزار دلار موجودی که خانواده وی به طور قانونی انتقال داده بودند، مسدود کرده است.

لرافشار افزود دو ماه بعد، بانک آمریکا پولش را به وی بازگرداند ولی از بازگشایی حساب وی خودداری کرد.

۱۳۹۴/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...