نسخه چاپی

ساخت قایق با ۱۰۰۰ بطری پلاستیكی!

جمعه گذشته ۲۶ تیر ماه با استفاده از ۱۰۰۰ بطری پلاستیكی و رها شده در طبیعت كرخه قایقی بسازند و ۴ كیلومتر از رود كرخه را با پیام حمایت از طبیعت كرخه و آهوی میشداغ بپیمایند.

به گزارش نما به نقل از روزنامه ایران احمد زالی بازرس انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش که به همراه یکی از دوستانش به نام سجاد عبیدی پور، این قایق را پس از دو هفته ساختند در خصوص انگیزه شان بر ای این کار به خبرنگار ما گفت:برای ساکنان خوزستان که با خشک شدن رود کارون و کرخه و هجوم ریزگردها، عرق به طبیعت را بخوبی لمس کرده‌اند، حفظ محیط زیست و گونه‌های جانوری بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل از دو سال قبل و با روی کار آمدن دولت یازدهم موفق به ثبت انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش شدیم تا به این ترتیب فعالیت‌های متعددی در حوزه محیط زیست و حفظ طبیعت منطقه انجام دهیم.

وی که جوانی ۲۶ ساله و ساکن شهرستان شوش در استان خوزستان است افزود: از آنجا که دغدغه نگهداری از طبیعت بکر کرخه همواره همراه من و دوستانم است، هر چند وقت یک بار به سرکشی اطراف کرخه می‌پردازیم و متأسفانه چیزی که هر بار همه ما را آزرده می‌سازد، آلوده شدن طبیعت توسط گردشگران و افرادی است که برای رهایی از مشغله‌های زندگی و کسب انرژی دوباره چند ساعتی را در اطراف رود کرخه و طبیعت بکر آن می‌گذرانند. مدتی قبل نیز برای بررسی محیط به دل طبیعت رفتیم که تعداد زیادی بطری پلاستیکی که صدها سال به طول می‌انجامد تا تجزیه شوند، توجه من و سجاد را به خود جلب کرد. همانطور که مشغول جمع‌آوری این آلوده کننده‌های محیط زیست بودیم به ذهن مان رسید با استفاده از این بطری‌ها وسیله‌ای درست کنیم که یک پیام محیط زیستی داشته باشد. از سوی دیگر در غرب کرخه، نزدیکی شهرستان بستان و شوش و در منطقه میشداغ، زیستگاه طبیعی آهوان کمیاب میشداغ است که هنوز از لحاظ ژنتیکی شناسایی نشده‌اند. اواخر دهه ۸۰ بود که سازمان آب و برق خوزستان به منظور فعالیت‌های بهتر کشاورزی در این منطقه کانال پای پل، اصلی‌ترین کانال انتقال آب از سد تنظیمی کرخه را احداث کرد که با این کار زیستگاه طبیعی این گونه جانوری به دو قسمت تبدیل شد و به دلیل کمبود شدید منابع آبی و خشک شدن چشمه‌های طبیعی آن محدوده، حیات‌ وحش را مجبور به تلاش برای نوشیدن آب از کانال کرده که به دلیل ساختار خاص دیواره کانال، به درون آن سقوط کرده و محکوم به تلف شدن یا گرفتاری در دام شکارچیان هستند که متأسفانه تا به حال ۲۴ آهوی میشداغ به داخل این کانال افتاده و از آنجا که توان خارج شدن از آن را نداشته‌اند، تلف شدند.

زالی با اشاره به اینکه طبیعت میراثی است که برای نسل‌های بعدی به یادگار می‌گذاریم گفت: بخوبی می‌دانستیم اگر در حفاظت از طبیعت کرخه و ایمن‌سازی کانال احداث شده در منطقه میشداغ تلاش نکینم، میراث ارزشمندی را به نسل‌های بعد، هدیه نخواهیم داد به همین دلیل حفظ و نگهداری از طبیعت کرخه و حمایت از آهوی میشداغ انگیزه‌ای شد تا من و سجاد عبیدی پور تصمیم بگیریم از هزار بطری پلاستیکی جمع‌آوری شده قایقی بسازیم که پیام محیط زیستی داشته باشد و با آن مسافتی از رود کرخه را با شعار حمایت از طبیعت کرخه و آهوی میشداغ بپیماییم.

مراحل کار

جمع‌آوری یک‌هزار بطری رها شده در طبیعت کرخه یک هفته به طول انجامید و از آنجا که تمام وقت خود را به ساخت قایق اختصاص نداده بودیم حدود دو هفته طول کشید تا بطری‌ها را با چسب، بند و پلاستیک هایی که از همان طبیعت جمع‌آوری کرده بودیم به هم متصل کنیم و در نهایت روز جمعه ۲۶ تیر ماه، ۴ کیلومتر از مسیر رود کرخه را به مدت دو ساعت طی کردیم. زالی ضمن بیان مراحل ساخت و شناور شدن قایق روی رود کرخه، به عکس‌العمل کسانی که شاهد این صحنه بودند اشاره کرد و گفت: شلوغ ترین روز اطراف کرخه، جمعه است زیرا تعداد زیادی از افراد این منطقه بسیار زیبا را که سال‌های سال طول کشیده است تا درختان آن قد بکشند و بر رودخانه سایه بیندازند، برای تفریح انتخاب می‌کنند برای همین تصمیم گرفتیم قایق را از ابتدای پل شهید ناجیان کرخه که تنها مسیر منتهی به غرب کرخه و یادمان شهدای فتح المبین و البته خلوت تر است به داخل رود بیندازیم. با این حال توجه افراد زیادی به قایق و شعارهایی که به همراه داشتیم جلب شد، مهم تر از همه اینکه یکی از اهداف ما در انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش، آموزش همگانی است و خوشبختانه این حرکت نمادین سبب شد تا افراد زیادی از انجمن، فعالیت‌های آن و سرنوشتی که در انتظار طبیعت کرخه و آهوی میشداغ است، مطلع شوند و تصمیم به همگام شدن با اعضای انجمن و اهداف آن بگیرند.

آرزویی سبز

«مانند همه انسان‌ها احساس می‌کنم، طبیعت دوستی در نهادم وجود دارد بخصوص که زندگی خود را متأثر از محیط زیست و طبیعت می‌دانم و طی سال‌های اخیر این موضوع را در خوزستان بخوبی لمس کرده‌ام. از این رو نسبت به طبیعت و محیط زیست احساس تعلق خاطر می‌کنم. طی میلیاردها سال، طبیعت کرخه به تعادل زیبایی رسیده است که به نظاره نشستن آن لذت بخش است، اما متأسفانه دست اندازی‌های برخی از افراد در حال برهم زدن این تعادل زیباست و آرزو دارم روزی از راه برسد که مانع این دست اندازی ها، خشکی تالاب ها، انقراض گونه‌های جانوری، تخریب طبیعت شهر شوش و به نابودی کشیدن این منطقه بکر و خارق العاده شویم.»استفاده از قایق پشتیبان محیط زیست، در مسیر‌های دیگر و به منظور حمایت از آهوی میشداغ و حفظ طبیعت کرخه، اقدامی است که احمد زالی در پایان به آن اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه قایق پشتیبان محیط زیست سالم مانده و تصمیم داریم برای حمایت از محیط زیست هر زمان که احساس نیاز شد، قایق را در مسیر‌های دیگر به آب بیندازیم.

۱۳۹۴/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...