نسخه چاپی

آمریكایی‌ها عادت دیرینه تهدید ملت بزرگ ایران را كنار بگذارند

عکس خبري -آمريکايي‌ها عادت ديرينه تهديد ملت بزرگ ايران را کنار بگذارند

وزیر خارجه ایران به اظهارات امروز، جمعه جان كری، وزیر خارجه آمریكا كه در جلسه شورای روابط خارجی مطرح شد، پاسخ داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای به اظهارات روز جمعه «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در اندیشکده شورای روابط خارجی پاسخ داد.

ظریف با بیان اینکه سخنان امروز «جان کری» اشاره «ناقص» به موارد مطرح شده در رایزنی‌های هسته‌ای بوده نکاتی را در پاسخ به این دیپلمات آمریکایی گوشزد کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، «مقاومت مردم ایران در برابر فشارهای مختلف بین‌المللی» را عامل وادار کردن واشنگتن به کنار گذاشتن راه تقابل و روی آوردن به دیپلماسی دانسته و اشاره کرده وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهارات امروز خود «به نحوی» به این موضوع اشاره کرده است.

در بیانیه آقای ظریف آمده است: «همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم مقاومت مردم ایران در برابر فشارهای مختلف بین‌المللی برای کنار گذاشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و پیگیری حقوق خود بر مبنای ان‌پی‌تی که در حماسه سیاسی انتخابات سال 92 با حضور 73 درصدی مردم در انتخابات متبلور شد، در نهایت آمریکا را وادار ساخت که راه تقابل را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر حل و فصل موضوع از طریق گفتگو قرار دهد، موضوعی که آقای کری امروز به نحوی به آن اشاره کرد.»

ظریف در ادامه، تهدیدهای روزهای گذشته مقامات آمریکایی درباره توسل به گزینه نظامی علیه ایران را به باد انتقاد گرفت و تأکید کرد آنها باید زبان تهدید و تحریم علیه ملت ایران را کنار بگذارند.

«جان کری» روز جمعه گفته بود: «رئیس‌جمهور این موضوع را مشخص و تصریح کرده که ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید و اگر ضروری باشد او از نیروی نظامی (برای این منظور) استفاده خواهد کرد.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز شب گذشته در مصاحبه‌ای با رسانه دولتی بی‌بی‌‌سی تهدیدهای مشابهی علیه ایران مطرح کرده بود.

او در این مصاحبه گفت: «ما پیامی روشن به ایرانی‌ها داده‌ایم. ما داریم توافق هسته‌ای را حل می‌کنیم، اما هنوز میزان زیادی (از مسائل) باقی مانده که باید روی آن‌ها کار کنیم. امیدواریم برخی را از طریق دیپلماتیک (حل کنیم)، و در صورت لزوم برخی را به صورت نظامی.»

محمد جواد ظریف در بیانیه روز جمعه خود در پاسخ به این اظهارات مقامات آمریکایی نوشته است: «متاسفانه امروز نیز وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر از طناب پوسیده "توان آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی" سخن گفت.»

این بیانیه می‌افزاید: «آقای کری به خوبی می‌داند که در طول مذاکرات بی‌فایده بودن این تهدیدات تو خالی علیه ملت ایران و مقاومت مردم ایران در برابر این گونه اقدامات را بارها شنیده است.»

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «این حرف‌ها مربوط به قرن گذشته است» آنها را «مخالف قواعد آمره حقوق بین الملل» توصیف کرد و درباره اظهارات جان کری اضافه کرد: «خود ایشان و دیگر مقامات آمریکایی نیز بارها اذعان کرده‌اند که این تهدیدها هیچ تاثیری در اراده مردم ایران نداشته و وضعیت را به ضرر آنها تغییر خواهد داد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه به مقامات آمریکایی توصیه کرده عادت دیرینه توسل به تهدید و تحریم علیه ملت ایران را کنار بگذارند: «لذا بهتر است آمریکایی‌ها عادت دیرینه خود را فراموش کنند و زبان تهدید و تحریم علیه این مردم بزرگ را یک بار و برای همیشه کنار بگذارند که و بی‌جهت مصداق این مصرع معروف حافظ نشوند که عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری!»

وزیر خارجه ایران، در بخش دیگری از این بیانیه به سخنان همتای آمریکایی خود درباره شعارهای «مرگ بر آمریکا» توسط مردم ایران نیز واکنش نشان داده است.

کری روز جمعه گفت: «به تیم ایرانی گفتم که شعار مرگ بر آمریکا نه تنها کمک‌کننده نیست، بلکه کاملا احمقانه است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، از جان کری خواسته ریشه شعارهای ضد آمریکایی ملت ایران را در سیاست‌های واشنگتن در دهه‌های گذشته جستجو کند.

ظریف نوشت: «در ارتباط با شعار مردم ایران نسبت به سیاست های دولت آمریکا، در طول مذاکرات بارها به آقای کری تاکید کردم که مردم ایران بزرگوار و فهیم‌اند و بی دلیل نسبت به اقدامات دیگران عکس‌العمل تند نشان نمی‌دهند.»

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «شما به دنبال علت بگردید و نه معلول» تأکید کرده است: «علت خشم مردم ایران سیاست‌های آمریکا در طول بیش از 60 سال گذشته در کودتا علیه یک حکومت دمکراتیک و حمایت از دولت کودتا در 1332، پشتیبانی همه جانبه از رژیم پهلوی، حمایت از رژیم صدام حسین در جنایات بی شمار علیه مردم ایران و عراق از جمله استفاده از سلاح های شیمیایی و اقدامات خصمانه دیگر علیه ملت ایران من‌جمله اتهامات بی اساس علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و تحمیل تحریم های ظالمانه و کور علیه این مردم است.»

وزیر خارجه ایران همچنین با تأکید بر لزوم جداسازی تعهدات ایران تحت سند برجام از تعهدات این کشور تحت مفاد قطعنامه تأیید کننده این سند، به اظهارات کری درباره حمایت ایران از متحدان منطقه‌ای نیز واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: «متاسفانه اقای کری در سخنان امروز خود تعهدات برجام را با مفاد قطعنامه 2231 خلط کرد. در متن برجام به روشنی آمده است که مفاد قطعنامه به عنوان مفاد برجام تلقی نمی شود و لذا در توافق ایران و 1+5، مفاد قطعنامه موضوعیت ندارد. برخی مواردی که ایشان در مورد اقدامات منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و حمایت ایران از متحدین منطقه‌ایش که در صف مقدم مبارزه با داعش و افراط قرار دارند، مطرح کرد هیچگونه ارتباطی به توافق ندارد و لذا همان گونه که در بیانیه مورخ 29 تیر ماه (20 جولای ) وزارت خارجه بیان شده است جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و افراط در منطقه از کلیه امکانات خود بهره‌برداری خواهد کرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پایان بر سیاست واحد جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مختلف از جمله رابطه با آمریکا در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید کرده و افزوده مقامات واشنگتن نبایستی اشتباهات گذشته برای اختلاف انداختن بین مسئولین را دنبال کنند.

ظریف گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای و ارتباط با آمریکا کاملا روشن است و دولتمردان کشور در کنار ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوعات مختلف یک سیاست واحد را دنبال می‌کنند و تفاوتی بین نظامیان و غیر نظامیان وجود ندارد. تلاش برای اختلاف انداختن بین مسئولین جمهوری اسلامی ایران به دلیل دقت و هوشیاری مقامات کشور و مردم هوشمند ایران محتوم به شکست است. مسئولین آمریکایی نیز که نتیجه این دسته بندی‌های ساختگی را قبلاً دیده‌اند بهتر است اشتباهات گذشته خود را دوباره تکرار نکنند.»

۱۳۹۴/۵/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...