نسخه چاپی

دومین‎نشست‎آسیب‌شناسی‎خصوصی‌سازی‎سرخابی

مدیران عامل سابق باشگاه استقلال و پرسپولیس و جمعی از پیشكسوتان آنها برای آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی در مركز همایش‌های مجلس شورای اسلامی حاضر شدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، دومین نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی ورزش کشور و راهکارهای پرسپولیس و استقلال، امروز (شنبه 3 مرداد ماه) با حضور کاظم جلالی، مدیران‌عامل سابق دو باشگاه و جمعی از پیشکسوتان دو باشگاه در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

ایروان مسعودی معاون پژوهش‌های فرهنگی – اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه امروز در ابتدا مفاهیمی همچون خصوصی‌سازی مورد بحث قرار داد و دلایل توسعه باشگاه‌های کشور در سال های ابتدایی دهه 80 را بررسی کرد.
وی در این نشست تصریح کرد: بعد از دادن مجوز قانونی توسط مجلس به دستگاه‌های صنعتی، روز به روز تعداد باشگاه‌های دولتی بیشتر شد.

مسعودی خاطرنشان کرد: هم در قانون چهارم، هم پنجم به این نکته اشاره شده که خصوصی‌سازی دو باشگاه باید صورت بگیرد، اما حکم صریحی در این باره وجود ندارد. البته نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که کمک مالی به باشگاه‌های حرفه‌ای غیرقانونی است.

وی ادامه داد: حال سوال این است چرا روی این دو باشگاه برای واگذاری تاکید شده؟ جواب این است که اجازه کمک به این دو باشگاه نشده، هواداران زیادی دارند، سودده نیستند.

معاون پژوهش‌های فرهنگی – اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: نتیجه باشگاه‌داری دولتی این است که باعث مشکل برای دولت شده است. اگر خصوصی سازی صورت بگیرد، کوچک بودن دولت، عدالت و برابری، ایجاد اشتغال، جلوگیری از تبعیض را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه به چالش های خصوصی سازی باشگاه های دولتی اشاره کرد.

عزیزمحمدی: مشکل زیرساخت های خصوصی سازی از دولت و مجلس نشات می‌گیرد

عزیز محمدی رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال در این نشست گفت: نکته ای که باید اشاره کنم در ابتدا مالکیت باشگاه‌هاست که می‌توان به دولتی بودن آن در روسیه و چین اشاره کرد. نکته دوم به صورت سهام، نکته سومسوم به صورت اعضا مثل بارسلونا و به صورت مدیریت اقتصادی که در آلمان است، شرکت‌های بزرگ که در ایتالیا و کره شاهد هستیم و بحث دیگر حرفه ای سازی باشگاه هاست که فیفا و AFC در مورد آن بحث کرده است. مشکل ما مشکل زیرساخت‌هاست که از مجلس و دولت نشات می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما طرحی با عنوان نظام جامع باشگاه داری به علی لاریجانی دادیم، اما آن سال، سال آخر مجلس بود و دوستان رایزنی کردند مدیران باشگاه را آوردند، اما طرح در مجلس مطرح نشد. امسال خوشبختانه قرارداد خوبی بسته شد، اما درآمدی حاصل نشد. حق پخش هم یک ریال پرداخت نکرد. باشگاه ها 236 میلیارد برای بازیکن هزینه کردند و 40 میلیارد درآمد داشته اند، حالا کدام بخش خصوصی حاضر است در این باره سرمایه گذاری کند؟

محمدی همچنین با اشاره به اینکه کدام بخش خصوصی حاضر است 90 میلیارد هزینه کند، اما درآمد نداشته باشد، تصریح کرد: سال گذشته سرخابی ها حدود 20 میلیارد هزینه کردند، اما بازهم ضرر کردند. حق پخش هم کمکی نکرد. می گویند حق پخش خلاف قانون است چرا در گذشته قرارداد بستند و پول دادند؟ من خودم چند سال رئیس سازمان لیگ بودم و با تلویزیون قرارداد بستم. آنها قرار نیست از خودشان بدهند بلکه قرار است از تبلیغاتی که دارند این حق پخش را پرداخت کنند. پیشنهاد من این است اگر می‌خواهیم باشگاه‌ها خصوصی شوند نظام جامع باشگاه داری را عملیاتی کنیم.

رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال با اشاره به اینکه حاضران در جمع از دلسوزان هستند، عنوان کرد: همه این افراد می‌توانند کمک کنند طرح جامع باشگاه داری مصوب شده و مورد اجرا قرار بگیرد. می‌توان باشگاه‌ها را به صورت پیمانی اجاره داد، به آنها اختیار بدهیم تا باشگاه‌ها را اداره کنند.

غمخوار: برای نخستین بار از نظرات کارشناسی برای خصوصی‌سازی استفاده می‌شود

اکبر غمخوار مدیر عامل سابق پرسپولیس هم در این نشست ضمن تقدیر از مرکز پژوهش‌ها به خاطر دور هم جمع کردن مدیران عامل سرخابی‌ها و استفاده از نظرات کارشناسی آنها برای اولین بار اظهار داشت: عزیزمحمدی گفته دو باشگاه 260 میلیارد هزینه کردهاند و من می‌گویم با هزینه رفت و آمد 400 میلیارد که در سال هزینه شده است، حالا همه ما جمع شده‌ایم برای 400 میلیارد تصمیم بگیریم. در دنیا منابع درآمدی مشخص شده است. در دنیا درصد زیادی از درآمدها برای حق پخش تلویزیونی است. دوم بحث جذب اسپانسر و تبلیغات روی لباس است. اتلتیکومادرید تبلیغ آذربایجان را روی لباسش دارد. موضوع دیگر درآمد از طریق فروش بلیت است. در دنیا لالیگا تمام بلیت‌هایش را پیش فروش می‌کند و این درآمدی برای باشگاه است. سرخابی ها کدام باشگاه را دارند تا بلیت فروشی داشته باشند؟ در دنیا باشگاه‌های بزرگ استادیوم دارند و این کارها توسط شهرداری ها انجام شده است. حالا در ایران شهرداری این کارها را انجام داده است؟ موضوع دیگر تبلیغات دور زمین است که ما درآمدی در این باره نداریم چرا که پیمان کارها پولی پرداخت نکرده اند.

وی افزود: موضوع دیگر پرورش و فروش بازیکن است که به عنوان یک منبع برای در آمد باشگاه به شمار می رود. البته اگر در تیم های پایه سرمایه گذاری کنند. در همه دنیا دولت‌ها در قالب برنامه‌های اجتماعی به تیم‌ها کمک می‌کنند، چرا در ایران نباید کمک کنند؟ موضوع دیگر درآمدها بحث مسابقات است که از طریق آن درآمد کسب می کنند. یکی دیگر از منابع درآمد فروش محصولات باشگاه‌هاست.

مدیر عامل سابق پرسپولیس با اشاره به هواداران دو باشگاه سرخابی در تمامی کشور، عنوان کرد: در کشورهای خارجی به عنوان مثال منچستر فقط در شهر خودش هوادار دارد، اما ما از پتانسیل این هواداران استفاده نکرده ایم و همیشه درگیر روزمرگی بودیم و همزمان مدیران هم باید درآمد کسب می کردند و هم خرج می‌کردند. در باشگاهداری 4 نوع فرد ورود می‌کنند؛ افرادی که دنبال شهرت هستند، افرادی که عاقل نیستند، افرادی که عاشق هستند و یا افرادی که دنبال استفاده از تعرفه ترجیهی هستند.

قریب: درآمدها در خصوصی سازی ورزشی باید سازوکار داشته باشد

محمدحسین قریب مدیرعامل سابق استقلال هم که در نشست حضور داشت درباره آسیب شناسی سرخابی‌ها گفت: باید ببینیم از خصوصی سازی دنبال چه چیزی هستیم؟ فهم مسئله اصلی‌ترین موضوع است. چه ضمانتی وجود دارد خصوصی‌سازی صورت بگیرد، اما باشگاه‌ها به بخش خصوصی داده نشود؟ اگر هدف ما مشخص شود، اقدامات میتواند انجام شود.

وی افزود: درآمدها باید سازوکار داشته باشد و زیرساخت‌ها قبل از هر چیز باید توسط دستگاه‌ها مشخص شود در غیر این صورت واگذاری ناقص خواهد بود. بعد از تعیین الزامات باید مقوله واگذاری که شامل قبل، حال و فعل است دنبال کرد. موضوع بعدی اهلیت است.

۱۳۹۴/۵/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...