نسخه چاپی

عنان: به دنبال حمایت و همكاری ایران هستم

عکس خبري -عنان: به دنبال حمايت و همکاري ايران هستم

نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل در امور سوریه با اذعان به نقش مثبت ایران در حل بحران سوریه گفت: به دنبال حمایت و همكاری ایران هستم.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس، کوفی عنان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک به سفرش به تهران و دمشق اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به راه حل صلح آمیز در بحران سوریه به منطقه سفر کردم و در گفت‌وگوی تلفنی اخیر با وزیر خارجه ایران اعلام کردم که به منطقه می‌آیم.

وی با اشاره به سفر دیروزش به دمشق اظهار داشت: گفت‌وگوهای مفصلی با بشار اسد داشتم.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه با ذکر این نکته که به دنبال حمایت و همکاری ایران هستم تا در تلاش‌هایم این بحران را به صورت صلح‌ آمیز حل کنم، خاطرنشان کرد: در طی این مسئولیت همواره مورد تشویق و همکاری آقای صالحی و دولت ایران بودم و امیدوارم تا حل مشکل به همکاری ادامه دهیم.

به باور کوفی عنان اگر تلاش واقعی برای حل بحران سوریه انجام نشود، این بحران می‌تواند به کل منطقه کشیده شود و تبعاتی را داشته باشد که خوشایند نباشد.

وی بر همکاری همگان برای حل بحران سوریه و ایجاد صلح و ثبات در این کشور تاکید کرد.

خبرنگار العالم به تسلیح مخالفان دولت سوریه از سوی عربستان و قطر اشاره کرد و همچنین درباره نقش سازمان ملل برای خلع سلاح مخالفین دولت سوریه سؤال کرد که کوفی عنان با بیان اینکه سازمان ملل تلاش زیادی صورت داده تا خشونت‌ها در سوریه پایان یابد، افزود: ما خواستار این هستیم که همه گروه‌های درگیر در سوریه به خشونت‌ها پایان دهند و اعلام کردیم که اگر می‌خواهیم خشونت‌ها پایان باید با همه افرادی که سلاح در دست دارند، گفت‌وگو کنیم.

وی با بیان اینکه در نشست ژنو در مورد نظامی‌گری در سوریه گفت‌وگو کردیم، افزود: این منازعه نباید بیشتر از این مسلحانه شود و باید راه حل مسالمت آمیزی داشته باشیم. در دست گرفتن سلاح راه حل نیست و پس از پایان چنین منازعاتی خلع سلاح ضروری است.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه بر انجام اقداماتی برای جمع آوری سلاح‌ها در سوریه تاکید کرد و افزود: دولت فعلی سوریه باید استفاده از سلاح‌ها را کنترل کند.

خبرنگار واحد مرکزی خبر از عنان پرسید که مشکل اصلی در برقراری پروسه صلح در سوریه چیست و با توجه به اذعان شما به نقش مثبت ایران در حل مناقشه سوریه، چرا آمریکا این موضوع را انکار می‌کند؟‌ که وی بار دیگر با اذعان به نقش مثبت ایران به حل بحران سوریه گفت: ما در مورد پروسه سیاسی صحبت کردیم و پروسه سیاسی باید تمام گروه‌ها را به پای میز مذاکره بکشاند و این از نکات کلیدی در طرح 6 بندی من بود.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه افزود: در آن طرح تاکید شد که کسانی که دستگیر شده‌اند باید آزاد شوند، خشونت‌ها پایان یابد و اقدامات انسان دوستانه صورت گیرد و علاوه بر آن بین سوری‌ها گفت‌وگوهای سیاسی انجام و آنها در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

کوفی عنان بار دیگر اظهار داشت: ایران می‌تواند نقش خود را در این زمینه ایفا کند و من معتقد به نقش ایران هستم و به کشور دیگری کاری ندارم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روسیه الیوم در مورد جزئیات گفت‌وگوهایش با بشار اسد با بیان اینکه نمی‌توانم در این زمینه صحبت کنم، اظهار داشت: در این گفت‌وگوها در خصوص توقف خشونت‌ها صحبت شد و بشار اسد پیشنهاداتی داشت و گفت قرار است برای کنترل خشونت در مناطقی که خشونت وجود دارد، اقداماتی را صورت داده و آن را به کل کشور تعمیم دهد.

۱۳۹۱/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...