نسخه چاپی

«ابوعمر چچنی» در حلب كشته شد

در عملیات جنگنده‌های سوری اطراف فرودگاه كویرس، «ابوعمر چچنی»، سركرده یكی از گروه‌های تكفیری و فرمانده عملیات تصرف این فرودگاه كشته شد، درحالی‌كه از سوی دیگر ارتش سوریه خود را برای عملیات بزرگ حلب دور از چشم رسانه‌ها آماده می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، پس از چند روز آرامشی که بر محورهای عملیاتی غرب حلب حاکم بود، روز سه‌شنبه اخباری مبنی بر درگیری‌ بین نیروهای ارتش سوریه با عناصر مسلح اطراف مسجد «الرسول الاعظم» در کوی «جمعیت الزهراء» در غرب شهر حلب گزارش شده است، منطقه‌ای که همواره صحنه درگیری‌های شدید بین ارتش سوریه با گروه‌های مسلح تروریستی بوده است، چون از این منطقه به عنوان دروازه ورود به بخش غربی شهر حلب یاد می‌شود.

حدود 5 ماه پیش ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را در شهر حلب با هدف محاصره کردن بخش شرقی این شهر که در تصرف گروه‌های مسلح تروریستی است، آغاز کرد.

افزون بر آن درگیری‌های مشابهی نیز از مناطق الراشدین اول و چهارم و پنجم بین نیروهای ارتش سوریه با عناصر مسلح گزارش شده و اینکه این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

در شهرک «ریان» در شرق حلب نیروی هوایی ارتش سوریه یکی از انبارهای تجهیزات و تسلیحات نظامی وابسته به گروه تروریستی تکفیری داعش منهدم شد که علاوه بر انهدام تمام تجهیزات و تسلیحات موجود در این انبار 10 تروریست تکفیری داعشی که اغلب آنها دارای تابعیت ترکیه‌ای بودند، کشته شدند.

همچنین در منطقه سلیمان الحلبی یگان شناسایی و تفحص ارتش سوریه یک رشته تونل وابسته به گروه‌های تروریستی را به همراه عناصر تروریستی موجود در آن منهدم کرد.

از سوی دیگر در عملیات نیروی هوایی ارتش سوریه، جنگنده‌های سوری نشست سرکردگان گروه‌های تروریستی تکفیری در روستای الشیخ احمد را هدف گرفتند که در اثر آن «ابو عمر چچنی»، فرمانده میدانی گروه‌های تکفیری و مسئول عملیات اطراف فرودگاه نظامی کویرس و منطقه السفیره، در شرق حلب کشته شد.

تدارک برای عملیات بزرگ حلب

برای این عملیات دو هدف اصلی در نظر گرفته شده بود، اول محاصره کردن گروه‌های مسلح در بخش شرقی حلب و یکسره کردن کار آنها و آزادسازی این بخش از شهر و دوم درهم شکستن محاصره دو شهرک شیعی نشین نبل و الزهراء در ریف حلب که چهار سال است، در محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله جبهه النصره و احرار الشام قرار دارند.

پیشروی ارتش سوریه در ریف شمالی حلب و آزادسازی منطقه باشکوی و روستاهای اطراف آن، گروه‌های تروریستی منطقه را به وحشت انداخت و حملات آنها به بخش غربی شهر حلب و تصرف مرکز مطالعات علمی را درپی داشت که در جوار کوی حلب الجدیده قرار دارد، منطقه‌ای که از جمله مناطق بحران زده و متراکم شهر حلب شمرده می‌شود که علاوه بر ساکنان اصلی، پناهجویان سوری را نیز در خود جای داده است.

این حملات عملیات ارتش در ریف حلب را متوقف کرد و ارتش را واداشت تا عملیات‌هایش را به داخل شهر و مناطق اطراف آن محدود کند. این درحالی است که در این مدت شاهد گشوده شدن محورهای دیگر درگیری از سوی جبهه النصره در منطقه اللیرمون و درگیر کردن مناطقی از استان ادلب و ریف آن و تشکیل ائتلاف تروریستی مورد حمایت مستقیم ترکیه به نام «جیش الفتح» بودیم تا با منحرف کردن تمرکز ارتش سوریه روی شهر حلب به هر طریق ممکن مانع تحقق دو هدف مورد نظر ارتش در استان حلب شوند.

اما اطلاعات میدانی موثقی در دست است که تاکید می‌کند، ارتش سوریه درحال تدارک برای ادامه عملیات خود در شهر حلب، این بار به دور از چشم رسانه‌ها و در آرامش است.

به همین منظور هم اکنون دو موضوع در دستور کار ارتش سوریه قرار دارد، افزایش استحکامات و تجهیزات نظامی و توسعه و گسترش بانک اهداف گذشته و تشکیل بانک اهداف جدید.

براساس این اطلاعات محور اول عملیات ارتش سوریه ریف شرقی حلب تا فرودگاه نظامی کویرس خواهد بود که در محاصره داعش است و درهم شکستن محاصره آن پیشروی راهبردی مهمی خواهد بود که درپی خود باز پس گیری ایستگاه حرارتی تولید برق شهر حلب را درپی دارد.

اما محور دوم، توسعه کمربند امنیتی اطراف شهر صنعتی حلب در منطقه الشیخ نجار به خصوص در محور شرقی آن است که در تصرف داعش است و به دنبال آن تکمیل محاصره بخش شرقی حلب از طریق پیشروی در منطقه باشکوی است.

یکی از مهمترین رهاوردهای پیشروی در منطقه باشکوی رسیدن به شهرک‌های نبل و الزهراء و شکست محاصره آنهاست.

دیگر محورها نیز داخل شهر حلب از جمله باز پس گیری تپه الشویحنه و زیر آتش گرفتن مرکز تحقیقات علمی را شامل خواهد شد تا زمینه ساز بازپس گیری دروازه غربی شهر حلب شود.

۱۳۹۴/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...