نسخه چاپی

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با نما خبرداد:

جلسه ویژه بهارستان نشینان برای بررسی میزان اموال بلوكه شده ایران

عکس خبري -جلسه ويژه بهارستان نشينان براي بررسي ميزان اموال بلوکه شده ايران

اسماعیل جلیلی گفت : این مسئله می تواند بدلیل بازپرداخت ها و یا ناشی از افزایش این دارایی های بلوكه شده هم باشد ، وقتی نفتی به فروش می رود مابه ازای منابع ارزی آن مسدود می شود در حساب بانك مركزی در خارج از كشور اینها همه نشان دهنده این است كه این ارقام اعداد ثابتی نخواهند بود.

به گزارش نما ، موضوع آمارهای اعلامی مسؤولان درباره پول‌های بلوکه‌شده، با نامه رئیس‌کل بانک مرکزی به روحانی وارد فاز جدیدی شد،آمارهای متناقض از میزان پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های خارجی– که عمدتا آسیایی هستند- موجب شده ابهامات فراوانی در این باره به وجود‌ آید. ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته مبلغ پول‌های بلوکه‌شده را 29 میلیارد دلار عنوان کرد اما در نامه‌ای که اخیرا به روحانی ارسال کرده این مبلغ آب رفته و به 26 میلیارد دلار رسیده است. جالب اینکه سایر مسؤولان از جمله استاندار تهران پول‌های بلوکه‌شده ایران را تا 180 میلیارد دلار برآورد کرده بودند. غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی هم آمار بسیار متفاوتی ارائه داد و گفت: منابع بانک مرکزی که با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک آزاد می‌شود و قابل استفاده خواهد شد، بالغ بر 23 میلیارد دلار است. 6میلیارد دلار هم از منابع بلوکه شده دولت که وجوه حاصل از صادرات نفت است، آزاد می‌شود و به حساب بانک مرکزی واریز خواهد شد. به این ترتیب وجوه آزاد شده و قابل دسترسی بالغ بر 29 میلیارد دلار خواهد شد، این تناقض در ارائه آمار می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد اما این موضوع که تفاوت آمارها کم نیست بلکه چند ده میلیارد دلار است سوال‌برانگیز است. ابهام دیگر اینکه آیا برای دریافت مبلغ 26 میلیاردی ادعای سیف، ایران متحمل هزینه‌های سیاسی و بین‌المللی فراوان برای توافق هسته‌ای شده است؟

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما ، درباره تفاوت آشکار میزان اعلام شده دارایی های بلوکه شده ایران از سوی مسئولان داخلی در طی چند روز اخیر گفت : جای تعجب دارد که چطور مسئولان دولتی اینگونه تا به امروز آمارهای متفاوتی ارائه کرده اند ، به همین دلیل در هفته جاری کمیسیون برنامه و بودجه مجلس میزبان مسئولان بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی خواهد بود تا دوستان در این خصوص گزارشی به نمایندگان ارائه دهند ، اما بسته از اینکه از چه زاویه ای به این موضوع نگاه شود نرخ ها هم متفاوت است وقتی دارایی های ایران از ابتدای انقلاب را در نظر می گیرند به یک عدد می رسند ، با صرف فروش نفت به یک عدد می رسند و آن منابعی که در اختیار کشورهای مثل چین گذاشته شده تا از آن به عنوان منبع تامین پروژه ها استفاده شود نیز خودش یک عدد متفاوت را نشان می دهد.
جلیلی ادامه داد :در مجلس بر روی میزان دارایی های بلوکه شده در کشورهای بیرونی که بدلیل تحریم ها یا مصوبه شورای امنیت امکان جابجایی آنها وجود نداشته بحث خواهد شد و اعداد و ارقامی که دوستان در جلسه اشاره می کنند را دریافت خواهیم کرد و امیدواریم به یک عدد دقیق تری برسیم.
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس درباره علت ناهماهنگی مسدولان بانک مرکزی در ارائه ارقام مختلف از میزان اموال ایران در خارج از کشور تاکید کرد : متاسفانه مسئولان بانک مرکزی با ناهماهنگی اعداد و ارقامی که در مصاحبه ها اعلام می کنند یکسان نیست ،آنها که از خارج اطلاعات می دهند روی یک رقمی تاکید دارند و آنهایی که در داخل هستند یک عدد و رقم دیگر را اعلام می کنند از سوی وزیر اقتصاد به 35 میلیارد دلار اشاره کرده بود و سیف رئیس کل بانک مرکزی هم به مبلغ 22 میلیارد دلار به عنوان میزان دارایی های ایران در خارج تاکید داشت.
جلیلی خاطرنشان کرد : البته این مسئله می تواند بدلیل بازپرداخت ها و یا ناشی از افزایش این دارایی های بلوکه شده هم باشد ، وقتی نفتی به فروش می رود مابه ازای منابع ارزی آن مسدود می شود در حساب بانک مرکزی در خارج از کشور اینها همه نشان دهنده این است که این ارقام اعداد ثابتی نخواهند بود ، اما اختلاف ها گاهی بین مسئولان زیاد است 180 میلیارد و 150 میلیارد یا 60 میلیارد بعضا به عنوان دارایی های ایران اعلام شده ، امیدوارم دوستان دلایل خودشان را برای علت این مغایرت ها اعلام کنند و از طرفی هم ارقام واقعی را اعلام کنند به هر شکل نمایندگان مجلس و مسئولان قانون گذاری در کشور بر نحوه مصرف و نظارت بر نحوه مصرف باید اطلاعات دقیق داشته باشند چون گاهی اوقات اعلام می کنند ارائه این اطلاعات محرمانه است ،اما این محرمانه بودن مشخص نیست در چه سطحی است ولی آنچه که مشخص است حتما نمایندگان مردم در مجلس نیاز دارند که این ارقام را بطور شفاف برای برنامه ریزی برنامه ششم توسعه و بودجه سالیانه کل کشور مدنظر قرار دهند تا بتوانند دقت بر مصارف آن را کنترل کنند.

۱۳۹۴/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...