نسخه چاپی

عمرو موسی: مرسی باید به ایران برود

دبیر كل سابق اتحادیه عرب و رقیب رئیس جمهوری مصر در انتخابات، از محمد مرسی خواست بزودی حتما به ایران سفر كند زیرا ایران اقتصادی قوی و كنترل سیاسی بر منطقه دارد.

به گزارش فارس، عمرو موسی دبیر کل سابق اتحادیه عرب در برنامه‌ تلویزیونی «اینجا پایتخت است» اعلام کرد که از سفر محمد مرسی به ایران در شهریورماه حمایت می‌کند.

رقیب انتخاباتی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که از سفر مرسی به ایران حمایت می‌کند و معتقد است که مرسی باید از فرصت اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در ایران [در شهریورماه] برای باز کردن باب گفت‌وگو با ایران استفاده کند زیرا اینجا دیگر مسئله «کشور مصر» مطرح است نه اینکه او از اخوان المسلمون است یا از جریانی دیگر.

الدستور مصر نیز در این خصوص نوشت: عمرو موسی در این برنامه تلویزیونی افزود: زیرا گفت‌وگو با ایران به مصلحت مصر و اعراب است؛ مصلحتی که بر ما واجب می‌کند با ایران گفت‌وگو کنیم و از اقتصاد این کشور که دائما در حال شکوفایی است استفاده کنیم.

عمرو موسی در این برنامه که از شبکه سی‌بی‌سی پخش می‌شد، گفت که ایران برای حضور مرسی در اجلاس دعوتنامه ارسال کرده است. زیرا بیشتر رؤسای جهان سوم در آن حاضر می‌شوند و باید از این فرصت برای تبادل تجربه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بین کشورهای حاضر استفاده شود.

وی تصریح کرد که در زمان تصدی منصب وزارت خارجه در دولت حسنی مبارک پیشنهاد گفت‌وگو با ایران را به این دلیل که اقتصادی قوی و کنترل سیاسی بر منطقه دارد، ارائه کرده بود ولی پیشنهاد او [از طرف دولت مبارک] رد شده بود.

عمرو موسی همچنین اعلام کرد که قدرت مصر بر کل منطقه تاثیر گذار است و توجهات جهانی از جمله آمریکا تحولات مصر را دنبال می‌کند زیرا [آنان از مصر و منطقه] تاثیر می‌پذیرند و مصلحت مصر بخشی از حرکت جهان سوم است و شایسته نیست که از تریبون‌های مهم بین‌المللی جا بماند.

عمرو موسی در پایان از مجری خواست تا نکته‌ای را اضافه کند و افزود: من معتقدم که حضور رئیس جمهور در اجلاس غیرمتعهدها فرصتی بسیار مهم برای از سرگیری گفت‌وگو با ایران نه فقط در خصوص مصر، بلکه مصر در مقام نیابت از جهان عرب در خصوص کل مسائل جهان عرب، امنیت منطقه، موضوع هسته‌ای و روابط ایران با کشورهای عربی بخصوص کشورهای حوزه خلیج [فارس] است.

اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها اوایل شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود و قرار است ریاست آن از مصر به ایران انتقال یابد.

هفته گذشته محمود احمد نژاد رئیس جمهوری ایران در تماسی با محمد مرسی که در نوع خود پس از 30 سال بی‌سابقه بود، انتخاب او در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت و با تاکید بر اهمیت مناسبات دوجانبه از وی برای حضور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد دعوت کرد.

عمرو موسی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره روابط مصر و حماس و باز شدن گذرگاه رفح، تاکید کرد که این گذرگاه باید باز شود نه به دلیل روابط قاهره و حماس بلکه به دلیل روابط مصر و فلسطین. به خاطر مردمی که در محاصره هستند به خاطر مصلحت مردم. بنابراین این گذرگاه بر اساس استنادات قانونی باید باز شود و ما موضع قابل احترامی داشته باشیم.

۱۳۹۱/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...