نسخه چاپی

زیان ۱۴۰ میلیارد دلاری اقتصاد آمریكا

روزنامه آمریكایی شیكاگو تریبیون با اشاره به زیان ۱۴۰ میلیارد دلاری اقتصاد آمریكا با افزایش قیمت بنزین به میزان یك دلار در هر گالن نوشت سیاست تحریم صادرات نفت ایران و به دنبال آن افزایش قیمت جهانی نفت روند احیای اقتصاد آمریكا را به خطر انداخته است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس روزنامه آمریکایی شیکاگو تریبیون طی گزارشی نوشت افزایش بهای سوخت در آمریکا به دلیل افزایش تنش ها بین ایران و غرب، مردم آمریکا را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

یک کارشناس امریکایی در همین زمینه گفت:« باید بنشینیم و دعا کنیم تا معجزه ای رخ دهد و ایران از تصمیم تحریک آمیز خود منصرف شود. آنوقت ما می توانیم شاهد کاهش قیمت ها باشیم و به جای 4 دلار، هر گالن بنزین را 3 دلار بخریم».

بر اساس این گزارش تنش با ایران و نگرانی از تداوم ترانزیت نفت از خاور میانه موجب افزایش بهای نفت شده است. افزایش بهای بنزین ناشی از بالا رفتن بهای جهانی نفت، می تواند عاملی موثر در متقاعد کردن مردم آمریکا برای خرید محتاطانه و کاهش مصرف باشد که این موضوع ترمیم اقتصاد بحران زده آمریکا را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حتی برای آن دسته از آمریکایی هایی که بخش عمده ای از بودجه خانواده خود را صرف خرید سوخت نمی کنند، و یا حتی آنهایی که اصلا رانندگی نمی کنند نیز افزایش سر سام آور بهای بنزین تاثیر گذار بوده است.

جیمز همیلتون، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو در این زمینه گفت: «قیمت سوخت به طرز غیر قابل اغماضی بالا است و این شوکی غیر منتظره به بودجه شما وارد می کند.» وی افزود: «از برخی جهات، شبیه صورت حساب تعمیر ماشین است. این می تواند خیلی سریع اوقات شما را به عنوان مصرف کننده تلخ کند و موضوعی است که همه را در آن واحد تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، می تواند یک تاثیر اقتصادی کلان را در پی داشته باشد. در حال حاضر ما شاهد یک واکنش از سوی مصرف کننده نسبت به قیمت های بنزین هستیم.»

بنابراین، هر چند بازارهای مالی ظاهرا در حال تقویت مجدد خود هستند و سایر شاخص های اقتصادی آمریکا در مسیر مثبتی در حال حرکت اند، اما نگرانی از بهای بالای سوخت شرایط را برای مصرف کنندگان مشکل ساخته است.

فیل فلین، تحلیلگر بازار نفت گفت: «ما شاهد خرید همراه با نگرانی و اضطراب در اروپا و آسیا هستیم، زیرا آنها کاملا متقاعد شده اند که دیگر قادر نخواهند بود نفت ایران را بخرند و همچنین نوعی نگرانی در مورد تداوم ترانزیت نفت از تنگه هرمز وجود دارد.» وی افزود: «به روشنی مشخص است که سایر عوامل همچون موضوع یونان نیز در این مسئله دخیلند. اما در پایان روز، حقیقتا این ریسک موضوع ایران است که بیش از همه قیمت ها را افزایش می دهد.»

به گفته فلین، اگر ایران، تسلیم فشارهای غرب شده و در مورد برنامه هسته ای خود کوتاه بیاید، احتمالا بهای نفت سقوط خواهد کرد. اما «در صورتی که ایران کوتاه نیاید، اتفاقات دیگری خواهد افتاد.»

وی افزود: «مردم قبلا بهای 4 دلار برای هر گالن بنزین را در جریان بحران اقتصادی در سال 2008 تجربه کرده اند. به همین دلیل این مسئله آنها را چندان شوکه نکرده است... اما وقتی قیمت ها بیش از این بالاتر برود، آنوقت مردم کاری را انجام خواهند داد که تا کنون انجام نداده اند و این زمانی است که شما شاهد بروز مشکلات اقتصادی به صورت کلی خواهید بود.»

همیلتون گفت، کاهش بیکاری و بهبود وضعیت کسب و کار به پرداخت بهای بنزین 4 دلاری کمک می کند. مردم آمریکا سالانه حدود 140 میلیارد گالن سوخت مصرف می کنند که افزایش یک دلاری در هر گالن، برابر با 140 میلیارد دلار ( اندکی کمتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا) است که به جای اینکه صرف خرید سایر کالا ها و خدمات شود، صرف خرید بنزین می شود. در نتیجه میزان خرید کالاهایی مانند اتومبیل و وسائل برقی و غیره کاهش می یابد و کاهش تقاضا نیز مجددا موجب افزایش بیکاری می شود.

فلین افزود: «اگر در فصل تابستان قیمت ها به 5 دلار برسد، که احتمال آن هم زیاد است، وضعیت بسیار سخت تر خواهد شد. آنوقت تنها باید بنشینیم و دعا کنیم تا معجزه ای رخ دهد و ایران از تصمیم خود منصرف شود تا ما بتوانیم شاهد کاهش قیمت ها باشیم و به جای 4 دلار، هر گالن بنزین را 3 دلار بخریم.»

به گزارش فارس ایران در واکنش به تصویب طرح تحریم نفت خود توسط اتحادیه اروپا صادرات نفت به انگلیس و فرانسه را متوقف کرده است. در واقع افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر ناشی از اقدام اتحادیه اروپا علیه ایران و سیاست تحریم آمریکا علیه این کشور است و اقدامات ایران در این زمینه پیش دستانه و تلافی جویانه است.

۱۳۹۰/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...