نسخه چاپی

اتحادیه اروپا اجرای «برجام» را آغاز كرد

شورای اتحادیه اروپا اولین اقدامات حقوقی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترك را به تصویب رساند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شورای اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این شورا اولین اقدامات حقوقی برای آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی که ۱۴ ژوییه میان ایران و گروه ۱+۵ در وین حاصل شد را تصویب کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در ۲۰ ژوییه با تصویب قطعنامه‌ ۲۲۳۱ و به‌علاوه اتحادیه اروپا پیش از این برجام را مورد تأیید قرار داده‌اند.

قطعنامه شورای امنیت اجازه انتقال تجهیزات مرتبط هسته‌ای خاص از ایران، تغییر دو آبشار در تاسیسات فردو و به روزرسانی راکتور اراک را می‌دهد.

این قطعنامه علاوه‌ بر این اجازه انتقالات و فعالیت‌های لازم برای اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خاص تعیین شده در برجام یا لازم برای آمادگی اجرای برجام را می‌دهد.

بر اساس این بیانیه، اقدامات قانونی تصویب شده در شورای اتحادیه اروپا، این اقدامات (موارد فوق‌الذکر) را به قوانین اروپا تبدیل می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که این اقدامات قانونی به صورت رویه‌هایی مکتوب از سوی شورای اتحادیه اروپا تصویب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، ایران و گروه ۱+۵ پس از نزدیک به دو سال مذاکره در ۱۴ ژوییه (۲۳ تیر) به توافقی بلندمدت در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای تهران و لغو تحریم‌های ایران دست یافتند.

اکنون کنگره آمریکا کم‌تر از دو ماه فرصت دارد تا این توافق را بررسی و برای تأیید یا رد آن رأی‌گیری کند. رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا حمایت قانونگذاران از این توافق را جلب کند.

۱۳۹۴/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...