نسخه چاپی

بلند پروازی های امریكا برای توافق هسته ای

اوباما در نشست پنج‌شنبه‌شب با گروه‌های لیبرال گفت: «خطر اصلی این است كه ایرانی‌ها به تسلیحات هسته‌ای دست‌ یابند كه این توافق دقیقاً از این اتفاق جلوگیری می‌كند».

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 1 آگوست 2015 (10 مرداد) در مقاله‌ای به توافق هسته‌ای ایران و راهبردهای منطقه‌ای آمریکا پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به موازات تلاش برای جلب‌ نظر جمهوریخواهان و دموکرات‌های کنگره، این توافق را در کوتاه‌ترین عبارت ممکن چنین توصیف می‌کند: «معامله‌ای محدود با ایران که در آن، تهران در ازای برداشته‌شدن تحریم‌ها، بمب (هسته‌ای) را رها می‌کند». اوباما در نشست پنج‌شنبه‌شب با گروه‌های لیبرال گفت: «خطر اصلی این است که ایرانی‌ها به تسلیحات هسته‌ای دست‌ یابند که این توافق دقیقاً از این اتفاق جلوگیری می‌کند». آنچه رئیس‌جمهور و دستیارانش این روزها درباره آن صحبت نمی‌کنند، بلندپروازی‌های کلان آنها برای توافقی است که امیدوارند بتواند روابط با تهران را آغاز کند و بخشی از تغییر و تحولات در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] باشد؛ زیرا هراس دارند که طرح موضوع روابط با تهران، بر شدت مخالفت اعضای کنگره که ایران را دشمن قطعی آمریکا می‌دانند، بیفزاید.

در ادامه مقاله آمده است: هفته گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در شورای روابط خارجی گفت: «طی 15 سال در کشورها حوادثی رخ می‌دهد... می‌دانید که پرشیا (ایران) تاریخی عظیم دارد؛ ولی واقعیت این است که این جوانان (ایرانی) 20 درصدشان بیکارند و خواهان آینده هستند». مقامات دولت آمریکا می‌گویند، آقای کری امیدوار است با اجرای توافق هسته‌ای، بتواند گفت‌وگو با ایرانی‌ها را درباره پایان حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه آغاز کند. یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «روسیه و ایران دو حامی بزرگ رژیم سوریه هستند... فرصتی برای ایران است تا با اجرای توافق، گفت‌و‌گوهای مشابهی (درباره سوریه) با آمریکا داشته باشد». آقای اوباما آشکارا احتمال این را کم دانسته است که توافق هسته‌ای ایران به حل‌وفصل جنگ سوریه منجر شود. وی در نشست خبری اخیر کاخ سفید گفت، ایران تنها «یکی از بازیگران جنگ است» و تشریح کرد: «پیش‌بینی نمی‌کند که در آینده نزدیک روابط آمریکا با ایران عادی شود».

در پایان مقاله آمده است: اما این مقام آمریکایی گفت، دولت آمریکا با روی گشاده از گفت‌وگو با ایران درباره جنگ در عراق علیه دولت اسلامی (داعش) استقبال می‌کند. به‌طور گسترده‌تر، آقای اوباما و دستیاران ارشدش احتمال توازن جدید میان گروه‌های سنی و شیعه در منطقه را محتمل می‌دانند که این مسئله در اتحادهای آمریکا با نزدیک‌ترین متحدش، یعنی عربستان سعودی تغییراتی بالقوه ایجاد خواهد کرد. روز پنج‌شنبه جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «امیدواریم این توافق به نوعی تغییر از سوی ایران منجر شود؛ اما مطمئناً ما روی آن حساب نمی‌کنیم». با وجود امیدواری‌های کاخ سفید، بسیاری از کارشناسان می‌گویند، ساده‌انگارانه است که انتظار داشته باشیم، ایران که حامی جدی اسد و حزب‌الله لبنان است، به عادی‌سازی روابط با آمریکا دست بزند. آقای اوباما به نیویورکر گفت: «اگر بتوانیم ایران را به رفتاری مسئولانه ترغیب کنیم... می‌توانیم شاهد تعادل میان کشورهای عمدتاً سنی خلیج‌فارس و ایران باشیم که در آن رقابت و نه یک جنگ نیابتی فعالانه وجود دارد».

 تحلیل‌:
توافقنامه در روند خود در حال بررسی است؛ اما درباره مسائل منطقه و آنچه مقامات آمریکایی می‌گویند، باید گفت: خطای بزرگ آنها این است که به جای تغییر رفتار خود، انتظار دارند ایران در راهبردهای انقلاب اسلامی تغییر ایجاد کند، حال آنکه خود آنها مسبب تمام مشکلات و جنایاتی هستند که عوامل‌شان از صهیونیست‌ها گرفته تا آل‌سعود و گروه‌های تروریستی انجام می‌دهند. آنچه می‌تواند به روند تحولات و حوادث منطقه به سوی آرامش شتاب دهد، تغییر سیاست‌های آمریکا و به تبع آن تغییر رفتار وابستگان آن در منطقه است، در غیر این‌صورت فرجام کار آن است که مردم منطقه رقم خواهند زد. ان‌شاء‌الله

۱۳۹۴/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...