نسخه چاپی

طرح یونانیزه كردن ایران

اسدالله عسگراولادی

غربی ها اگر به ایران می‌آیند به ‌خاطر این است که خودروهای خود را به ما بفروشند که خیلی خطر دارد. زیرا ما را بدهکار می‌کنند. خودروی خود را به ما نسیه می‌فروشند و وقتی نسیه فروختند هر ماه 50 تا 100 میلیارد بدهکار می‌شویم. همان بلایی که سر یونان آمد، سر ما هم می‌آید. حواس‌مان خیلی باید جمع باشد که گول اینها را نخوریم. اینها فقط برای فروش ماشین‌های خود می‌آیند. هیچ خریداری در این هیئت‌ها نیست. ما به آنها ایراد داریم که اگر 100 نفر می‌آیند باید 10 نفر خریدار هم بیاید که ما بفروشیم و پول آن را به شما بدهیم. اینها فقط برای فروش می‌آیند. بیشتر هم برای خودرو می‌آیند و بعد هم در انرژی سرمایه‌گذاری کنند و منفعت آن را با خود ببرند. این آمدن‌ها را خیلی باید مراقبت کرد. من این آمدن‌ها را مفید نمی‌دانم.

قراردادهای آنها را نمی‌خواهیم. راه را باز کنند تا صادرات می کنیم. تجارت آزاد نیازی به قرارداد ندارد. کمونیست که نیستند. اگر بخواهیم همه کارها را دست دولت دهیم، متأسفانه همین است. با این مورد هم مخالفیم. آقای دکتر روحانی قول داده بود که بخش خصوصی را بیشتر در اقتصاد بازی دهد. 80 درصد اقتصاد ما دولتی است. اگر دو باره هم بخواهد ادامه پیدا کند هیچ وقت کار ما حل نمی‌شود. با غرب و شرق هم آشتی کنیم مشکلی حل نمی‌شود، چون همه فسادهایی که می‌بینید از اقتصاد دولتی است. اقتصاد دولتی را کم کنید و اقتصاد بخش خصوصی را رونق دهید تا فساد کم شود. مگر دو بخش خصوصی سر همدیگر کلاه می‌گذارند؟ ما وقتی سر همدیگر را کلاه می‌گذاریم که بر سر منابع اقتصادی دولت باشد. این همه فسادها را می‌بینید؟ از کجا می‌آید؟ این فسادها از منابع دولتی می‌آید. دو تاجر که سر همدیگر را نمی‌توانند کلاه بگذارند. یک تاجر وقتی با یک مدیرکل دولتی در ارتباط باشد فساد می‌شود. این همه فسادی که می‌بینید برای اقتصاد دولتی است.

ما را به بازی نمی‌گیرند. اینها گفتند تا اول تشریفات انجام نشود کاری نمی‌کنیم، یعنی کنگره آمریکا، مجلس ایران و پارلمان اروپا تصویب نکند، هیچ کار اجرایی شروع نمی‌شود. برای نمونه یک کار خیلی ساده را مثال می‌زنم. هواپیمای جمهوری اسلامی ایران که در فرودگاه‌های اروپا می‌رود، مثل هامبورگ و فرانکفورت و لندن، به آن بنزین نمی‌دهند. بنزین هواپیما را بدهید! نفت را از خود ما می‌خرند به ما بنزین نمی‌دهند! پس هیچ تحریمی برداشته نشده است. پول می‌خواهیم بفرستیم، قبول نمی‌کنند. تا اسم ایران در آن باشد ارسال پول به همه جای اروپا عملاً ممنوع است. نمی‌خواهم بگویم قانوناً ممنوع است. هیچ تحریمی تا این دقیقه برداشته نشده است. گفت‌و‌گو خیلی می‌شود، اما کوچک‌ترین حرکتی برای برداشتن هیچ تحریمی انجام نشده است. گفته‌اند ماه بهمن و اسفند این اتفاق می‌افتد. خدا کند این‌طور شود، اما من فکر می‌کنم تا ماه اردیبهشت آینده، تدریجاً تحریم‌ها برداشته می‌شود.



* صادر کننده نمونه و عضو برجسته اتاق بازرگانی تهران

۱۳۹۴/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...