نسخه چاپی

تازه‌ترین اظهارات سلحشور درباره‌ی سینما

عکس خبري -تازه‌ترين اظهارات سلحشور درباره‌ي سينما

فرج الله سلحشور در جدیدترین سخنانش كه در نشست «عفاف و حجاب در سینمای ایران» گفته شده است،‌ انتقاداتی را راجع به هنرمندان سینما ‌، تلویزیون‌ و مسئولان فرهنگی كشور مطرح كرده است.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، اين كارگردان با تبيين مشكل تلويزيون امروز در بخش ترويج عفاف و حجاب گفت: يكي از مشكلات عميق ما اين است كه تلويزيون نفاق را دامن زده است. چرا كه زني بي حجاب را با حجاب نشان مي‌دهد و لذا خيلي از خانم‌ها را تشويق مي‌كند كه در حجاب نفاق داشته باشند.

وي ادامه داد: از آنجايي كه ارزش‌هاي بين باحجاب‌ها و بي حجاب‌ها قائل نمي‌شوند‌، بيننده با حجاب و بي‌حجاب را به يك چشم مي‌بينند. ضمن اينكه بايد گفت تلويزيون خط قرمزها را در اين زمينه از بين برده است، يعني مي بينيد كه خانمي در فيلمي با حجاب است اما درجامعه بي حجاب ديده مي شود و كسي هم اين نفاق او را تقبيح نمي‌كند. حتي گاهي بي‌حجاب‌ها بيشتر تحويل گرفته مي‌شوند همين باعث مي‌شود كه آنها براي زنان و دختران ما الگو باشند.

اين تهيه كننده و كارگردان سينما با اشاره به اينكه قبل از انقلاب مرز بي حجاب‌ها و با حجاب‌ها در تلويزيون مشخص بود،اظهار كرد: متاسفانه در حال حاضر مرز با حجابي و بي حجابي در تلويزيون مشخص نيست و چون حكومت جمهوري اسلامي است ناخودآگاه همه فكر مي‌كنند كه هم آن فرد با حجاب و هم فرد بي حجاب درست رفتار مي‌كنند، مي توان گفت به نوعي ارزش‌ها به هم ريخته‌اند و ضد ارزش‌ها حاكم شده‌اند.

*** ابتدا بايد مشكل اختلاط زن و مرد در جامعه حل شود

كارگردان يوسف پيامبر در ادامه سخنانش با انتقاد شديد از سينما ،‌ تلويزيون و رسانه‌ها ابراز عقيده كرد: يكي از نكات در اينجا اين است كه شما نمي‌توانيد در زمينه حجاب در سينما،‌تلويزيون‌، يا رسانه‌ها كاري كنيد چون برخي اصحاب رسانه خودشان جزو بي حجاب‌ها هستند. به عنوان مثال ديديد كسي مثل سردار رادان كه مي‌خواهد جلوي بي‌حجابي و بي عفافي بايستد را كسي مانند آقاي حسني تخريب مي‌كند.

متاسفانه از اين موضع گيري‌ها در بين هنرمندان ديده مي شود چرا كه گويا امر بر هنرمندان مشتبه شده كه ملاك جامعه هستند در حالي كه كسي نيست به آنها بگويد شما به اندازه كارگر يك جامعه هستيد.

سلحشور در بخش ديگري از سخنانش با طرح اين پرسش كه چرا روابط بين زن و مرد و دختر و پسر عادي شده است گفت: طبيعي است زن و مردي كه در يك محيط كاري يا دانشگاه با هم مراوده دارند روابطشان كم كم عادي مي‌شود. اينكه اين عادي شدن روابط چه مفاسدي دارد، بماند. در اين عادي شدن روابط اگر يك كارمند مرد همكار زنش از همسرش شاخصه‌هاي بهتري را داشته باشد طبيعي است كه به همسر خود كمتر توجه نشان مي‌دهد و يا در مردان هم همين گونه است.

وي تصريح كرد: تا زماني كه روابط زن و مرد در اجتماع عادي باشد نمي‌توانيم توقع داشته باشيم كه بحث عفاف و حجاب درست شود. امام(ره) و رهبري هيچ كدام با اختلاط زن و مرد به شكل امروزي در محيط اجتماعي به شكل امروزي موافق نبودند اما دشمن زيرك بود و در همان ابتداي انقلاب به شكل بسيار مضحك ديواري را در وسط دانشكده كشيد طوري كه بعد از آن هيچ كس ديگر جرات نمي‌كند بگويد دختر و پسر را در دانشگاه جدا كنيد.اين موضوع آنقدر لوث شد تا جايي كه اگر الان جدا سازي دختر و پسر يا زن و مرد در جامعه پيگيري شود شايد شورش شود.

*** مسئولان، سرويس دهنده هنرمندان شده‌اند نه هدايت‌گر آنها!

اين كارگردان در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از اين موضوع كه مسوولان، تنها سرويس دهنده به هنرمندان بوده‌اند اظهار كرد: واقعيت اين است كه چه بپذيريم و چه نپذيريم سينما و تلويزيون‌ به‌ ولله براي جمهوري اسلامي نيست. چرا كه هنرمندان در تلويزيون و سينما تعيين كننده هستند نه مسئولين. ما در طول 33 سال گذشته حداقل 33 مسئول در حوزه‌هاي فرهنگي داشته‌ايم،‌ آيا مي‌توان گفت همه آنها بي لياقت بوده‌اند؟ خير پس چرا هيچ كدام موفق نشدند كه از اين رسانه‌ها تحت آن هدفي كه انقلاب اسلامي داشت استفاده كنند.

سلحشور ابراز عقيده كرد: به نظر من سينما و تلويزيون هم مانند بانك ربا يا دانشگاه هستند كه مباني آنها براي ما نيست. اما مي‌خواهيم به زور با اسلام و انقلاب تطبيق‌شان دهيم. در حالي كه تا اصول تغيير نكند و نتوانيم اصول قرآني و اسلامي را در اين بخش‌ها اجرا كنيم هيچ چيز درست نمي‌شود.اصلا به نظر من فيلم‌سازمان چون در جايگاه هدايت جامعه قرار دارد بايد مجتهد باشد نه مطرب و شهرت طلب.

اين هنرمند در ادامه سخنانش با انتقاد از مسوولين كشور بيان كرد: مسوولين كشور شكم‌هاي گرسنه ‌، پاهاي ترك خورده ،‌ رنگ‌هاي زرد و ... را مي‌فهمند اما معتقدم شيطان‌پرست‌ها ،‌ خانواده‌هاي از هم گسيخته ‌، اعتياد و ... را خير. چون در اين حوزه نمي‌توان آمار داد و با اين آمار كارنامه پر كرد به خاطر همين كسي وارد حوزه فرهنگ وهنر نمي‌شود اما دشمن اهميت چنين گلوگاهي را به خوبي متوجه است و حتي مي‌گويد اگر يك روز هاليوود نباشد آمريكا هم نخواهد بود.

*** پيشنهاد دادم سناريوها را ابتدا نقد كنند و بعدا آنها ساخته شوند

وي در اين بخش از سخنانش با ارائه پيشنهاد براي بهتر شدن وضعيت تلويزيون بيان كرد: من به آقاي دارابي گفتم كه اگر مي خواهيد وضعيت تلويزيون درست شود ابتدا سناريوها را به ارباب فرهنگ و علما بدهيد تا بخوانند و سپس آنها را تصويب كرده، نقد و بررسي كنيد و بعد ساخته شوند. اما نكته اين جا است كه نمي گذارند چنين اتفاقي بيفتد چون اين كار، گلوگاه كار برخي ‌ها را خواهد بست. اما اگر چنين كاري انجام مي‌شد حتي با همين هنرمنداني كه سالم نيستند مي‌توان درست حركت كرد.

سلحشور در بخش ديگري از سخنانش گفت: سينماگر در حال حاضر فكر مي‌كند تافته جدا بافته است. بايد اين موضوع را اصلاح كرد. ديديد كه بچه‌ها جلوي ارشاد رفتند، اعتراض كردند و دو فيلم «خصوصي» و «گشت ارشاد» را پايين كشيدند و حالا هنرمندان مي‌ترسند كه اگر چنين فيلم‌هايي بسازند تكليفشان چه مي شود. حالا ببينيد اگر قانون با سينماگران متخلف برخورد كند چه خواهد شد.

وي در ادامه سخنانش در واكنش به سخن يكي از حاضران درباره اينكه گفته بود لزومي ندارد هنرمندان و سينما صرفا واقعيت جامعه را بيان كنند، گفت: معتقدم سينما بايد واقعيت جامعه را نمايش بدهد اما اينكه به چه نوعي باشد مهم است. چه كسي گفته كه اسلام بايد تابع قوانين سينما باشد؛ مذهب ما مي‌گويد چيزي كه بد آموزي دارد را بايد تنها حرفش را زد در حاليكه الان بسياري سعي مي‌كنند هر رفتار تقبيح شده‌اي را با كلك‌هاي بصري نمايش دهند. معتقدم ما الان اين توانايي را داريم كه اين وضعيت را اصلاح كنيم چون 200-300 هنرمند جوان مسلمان و بچه هياتي داريم كه خوب مي نويسند يا خوب كارگرداني مي‌كنند اما به آنها محل گذاشته نمي‌شود گويا مسئولين جمهوري اسلامي دنبال اصلاح وضعيت هنري نيستند.

*** انتقاد شديد در باره حمايت از روشنفكران در حوزه هنر

فرج الله سلحشور در بخش ديگري از سخنانش كه يكي از حاضران مطلبي درباره يوسف پيامبر گفته بود،‌ اظهار كرد: جالب است بدانيد من كه كار ديني كرده‌ام وقتي اثرم را ارائه مي دهم مي‌‌پرسند «كه چي؟» يا اينكه چون در مملكت اسلامي هستيم كلي از آن ايراد مي‌گيرند، اما وقتي اثر به خارج از كشور مي‌رود تازه خودش را نشان مي‌دهد. معتقدم از آنجايي كه ما در كشور اسلامي هستيم اولا به اسلام بي توجه شده‌ايم و دوم هم اينكه براي آثار اسلامي كمتر ارزشي قائل هستيم به همين دليل است كه مي‌گويم اگر يوسف پيامبر، اصحاب كهف‌، يا... را يك طاغوتي ساخته بود آن را بت مي‌كردند و بالا مي‌بردند.

وي ادامه داد: به عنوان مثال مي گويم و اين را دوست دارم از قول من بنويسيد آقاي سمندريان اوايل انقلاب سر كلا‌س‌ها خودش را آمريكايي مي‌دانست. اما اين دوستان تالار مي‌سازند و آن را به نام ايشان مي كنند و يا براي آقايي كه براي سينماي قبل از انقلاب، موزه ساخت تا دستاوردهاي سخيف آن را حفاظت كند‌، مجسمه مي‌سازند.

كارگردان «يوسف پيامبر» در پايان اين بخش از سخنانش ضمن انتقاد از رئيس صدا و سيما گفت: هنگامي كه نزد مقام معظم رهبري رفته بوديم گلايه كردم كه من زير سوال هستم. اما بودجه سريال ما اعلام نمي‌شود و قرار شد آقاي ضرغامي اين را اعلام كند كه نكرد. آن هم سريالي كه با تمام موازين اسلامي ساخته شد و... فقط براي اين كه بدانيد مي‌گويم كه در يكي از سريال‌هاي خارجي كه در همين موضوعاتي كه ما راجع به آن كار مي‌كنيم ساخته مي‌شد فقط صد كيلو ترياك مصرف شده است.

*** همه مشكلات را مي‌توان با فيلم و هنر حل كرد

به گزارش ايسنا‌، بخش پاياني سخنان فرج الله سلحشور به اين پرسش اختصاص داشت كه با توجه به انتقادهاي موجود‌، آيا بايد سينما و تلويزيون را كنار گذاشت؟

وي در اين باره اظهار كرد: راه درست اين نيست كه بخواهيم سينما و تلويزيون را كلا به هم بريزيم. به عنوان مثال مي‌گويم كه حوزه هنري ابتداي انقلاب فيلم‌هاي بسيار خوبي مي‌ساخت اما عده‌اي زيركانه آن قديمي‌ها را قاطي بچه‌ها كردند و آن جو به هم ريخت.

اين كارگردان با بيان اينكه مي‌توان همه مشكلات جامعه را با فيلم و هنر حل كرد،‌ گفت: ما آن زمان به اين تعداد هنرمند متعهد و بچه مسلمان نداشتيم اما امروز اين امكان برايمان فراهم است كه بخواهيم فضاي فرهنگ و هنر را كاملا تغيير دهيم، ببينيم كه غربي‌ها از زوايه دنيا مسائل حوزه هنر را مشاهده كرده‌اند و همه جا را گرفته‌اند حال اگر ما از زوايه ائمه نگاه كنيم‌، به چه چيزهايي دست پيدا مي‌كنيم. يوسف پيامبر و اصحاب كهف تنها دو نمونه از آثاري بودند كه براي ساختشان از منظر دين نگاه شد و ديديد كه همه دنيا را گرفتند. همين است كه اصحاب كهف و يوسف پيامبر پربازديدترين اثر سينمايي دنيا شد.

فرج الله سلحشور در پايان اين نشست با انتقاد شديد از بي‌توجهي مسئولان به لزوم تحول در حوزه هنر ،‌ گفت: سريال مسخره‌اي در حال حاضر در نصف سوپرماركت‌هاي كشور به فروش مي‌رسد. اگر حساب كنيم كه اين سريال در 50 هزار سوپرماركت فروخته شود و هر كدام روزانه يك نسخه از آن را بفروشند، با احتساب حدود 500 تومان هزينه توليد براي هر سي دي‌، سودي حدود 2 ميليارد تومان در روز عايد تيم توليد كننده مي‌شود‌. ‌آنها پنهان مي‌كنند كه چقدر مي‌فروشند اما ببينيد همان‌هايي كه اين پول‌ها را به جيب مي‌زنند چگونه سر از آمريكا در خواهند آورد و به ريش ما مي‌خندند. حال آيا بچه‌ مسلمان‌ها نمي‌توانند چنين سريال‌هايي را در حوزه دين بسازند؟! ما سناريوهاي بسياري را برگرفته از قرآن آماده كرده‌ايم اما كسي اجازه ساخت آنها را نمي‌دهد.

به گزارش ايسنا، در اين نشست كه 20 تير ماه ـ برگزار شد، لاجوردي ـ نماينده مركز امور زنان رياست جمهوري ـ با انتقاد شديد از وضعيت عفاف و حجاب در كشور گفت: با گذشت 33 سال از انقلاب،‌ اكنون مي‌بينيم در آن توقعي كه از نظام اسلامي از عفاف و حجاب داشتيم كمتر پيشرفت كرده‌ايم. به نظر من عدم هماهنگي نهادهاي فرهنگي دليل اصلي اين موضوع است چرا كه شايد آنها در گفتار به اهميت عفاف و حجاب در جامعه اهتمام داشته باشد اما در عمل با سليقه‌هاي مختلفي مواجه هستيم كه گاها از عدم اعتقاد عميق به دستورات اسلامي ناشي مي‌شود.

وي ادامه داد: من معتقدم يك فيلم مي‌تواند بيش از صدها ساعت سخنراني در ترويج عفاف وحجاب موثر باشد اما گويا دست‌هايي در كار است كه برخي را به عنوان الگو معرفي كنند كه مناسب نيستند.مي‌بينيد كه در صدا و سيما گاها حجاب يك فرد به ظاهر رعايت مي‌شود اما همان بازيگر در جشنواره‌ها با شمايلي ظاهر مي شود كه دوربين حتي نمي‌تواند طرف او بيايد. ضمن آنكه ممكن است حتي در فيلم‌هايي حجاب يك زن رعايت شده باشد اما پيامي كه از او داده مي‌شود اينگونه نيست كه بيننده به حجاب ترويج شود.

نماينده مركز زنان رياست جمهوري در ادامه با تاكيد بر اينكه عفاف وحجاب هم مخصوص زنان و هم مخصوص مردان است بيان كرد: گاهي برداشت مي‌شود كه حجاب و عفاف تنها مخصوص زنان است در حالي كه عفاف در حركت،‌گفتار ،‌ رفتار و ... هم براي زنان و هم براي مردان توصيه شده است.

وي همچنين به نقش تلويزيون در ترويج عفاف اشاره كرد و گفت: حتي مي‌توان عفاف را با نحوه نشستن و برخورد دختر و پسر مجري در كنار هم ترويج كرد. يا در مورد ديگري بايد بگويم مثلا در ماه رمضان يكي از مصيبت‌هاي ما سريال‌هايي است كه آسيب‌هاي بسيار زيادي به دنبال دارد كه به اين راحتي‌ها قابل جبران نيست؛ مسائلي مانند روابط بسيار آزاد بين دختر و پسر و ...

لاجوردي در پايان سخنانش با انتقاد از اجرايي نشدن مصوبه شوراي عالي انتقلاب فرهنگي درباره عفاف و حجاب در نهادهاي دولتي عنوان كرد: متاسفانه مصوبه شوراي عالي فرهنگي كه چند سال قبل براي بهبود وضعيت عفاف و حجاب در نهادهاي دولتي ابلاغ شده بود،‌ پيگيري نشده است‌ و عزم راسخي براي اجراي اين مصوبه وجود ندارد. فكر مي‌كنم مجلس بايد در اين زمينه بخش نظارتي‌اش را فعال‌تر كند

۱۳۹۱/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...