نسخه چاپی

پیش بینی قیمت مسكن در 6 ماهه دوم 94

افزایش احتمالی قیمت مسكن در نیمه دوم امسال به گونه‌ای خواهد بود كه همچنان ارزش واقعی آپارتمان‌ها –مقایسه نرخ رشد اسمی قیمت مسكن با نرخ تورم عمومی- سطح منفی خود را حفظ می‌كند اما از سال آینده در صورت ادامه رشد، این سطح مثبت خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد: افزايش احتمالي قيمت مسكن در نيمه دوم امسال به گونه‌اي خواهد بود كه همچنان ارزش واقعي آپارتمان‌ها –مقايسه نرخ رشد اسمي قيمت مسكن با نرخ تورم عمومي- سطح منفي خود را حفظ مي‌كند اما از سال آينده در صورت ادامه رشد، اين سطح مثبت خواهد شد.

در تير ماه امسال قيمت اسمي واحدهاي مسكوني در تهران به‌طور متوسط 5 درصد نسبت به تير ماه پارسال كاهش يافت اما از ارزش واقعي اين نوع املاك -با توجه به تورم نقطه به نقطه 2/ 14 درصدي در اين ماه- حدود 19 درصد كاسته شد.

در فاصله ابتداي سال94 تا پايان تير ماه، ارزش اسمي واحدهاي مسكوني شهر تهران 6/ 3 درصد كاهش يافت كه به معني زيان سرمايه‌گذاران و سفته‌بازان ملكي طي اين مدت است و نشان مي‌دهد كساني كه ابتداي امسال آپارتمان در تهران خريداري كردند تا امروز نه تنها سود به دست نياورده‌اند كه تا اين لحظه با زيان حدود 4 درصدي مواجه شده‌اند.

در چنين فضايي كه تا چند ماه آينده نيز پايدار خواهد بود، ورود تقاضاي سرمايه‌اي به بازار ملك در عمل به ضرر اين گروه تمام خواهد شد. اين هشدار –زيان سفته‌بازي مسكن- در شرايطي از روي آمارهاي رسمي مطرح مي‌شود كه احتمال مي‌رود در ماه‌هاي آينده بخشي از نقدينگي‌ها از برخي بازارها همچون طلا و سكه به سمت بازارهاي بلندمدت سرمايه‌گذاري همچون ملك و زمين سرازير شود.

۱۳۹۴/۵/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...