نسخه چاپی

مناقصه بین‌المللی برای قطعه ۳ آزادراه شمال

مدیرعامل شركت آزادراه تهران - شمال از انجام مناقصه بین المللی برای انتخاب مشاور قطعه ۳ این آزادراه خبر داد و گفت: یك شركت ایتالیایی به عنوان مشاور در تونل البرز قطعه دو فعالیت می‌كند.

به گزارش نما به نقل از مهر، مهران اعتمادی در نشستی خبری با اشاره به اینکه منطقه ۴ آزادراه تهران-شمال حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد که ۵ تونل در آن ساخته شده است، گفت: ۴۰۰ هزار تن حجم بتن‌ریزی این قطعه و حدود ۱۰ میلیون مترمکعب خاک‌برداری آن بوده است.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال با بیان اینکه حدود دو سال و نیم پیش این قطعه به‌صورت تکمیل نشده بنا به تشخیص مسئولان وقت به بهره‌برداری رسید، افزود: این قطعه بدون لایه آسفالت توپکا که لایه اصلی آسفالت محسوب می‌شود، افتتاح شد. به همین دلیل پس از مدتی به‌دلیل بارندگی و گذر زمان بخشی از آزادراه آسیب دید.

وی ادامه داد: در این مدت برخی از ترانشه ها و قسمت‌هایی از آزادراه ریزش کرد که البته قابل پیش‌بینی نبود، بنابراین قطعه ۴ اوایل اسفند سال گذشته برای اجرای کارهای بازسازی مسدود شد و در ۷۹ مورد در نقاط گوناگون سه پیمانکار اصلی و سه پیمانکار فرعی اقدام به رفع نواقص کردند.

اعتمادی با بیان اینکه در نهایت ۵۰ میلیارد تومان در این منطقه هزینه شد و روزانه هزار تن آسفالت و در مجموعه ۶۰ هزار تن آسفالت و خاک‌ریزی در این قطعه صورت گرفت، گفت: عمده اقدامات قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال در زمستان و لایه آسفالت توپکا از بهار امسال انجام شد.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال با بیان اینکه دو سیل امسال هیچ خسارتی به آزادراه وارد نکرد و عملیات بازسازی انجام شد، افزود: در نهایت قطعه ۴ آماده بهره برداری کامل قرار گرفت و هم اکنون مشکلی در این قطعه وجود ندارد و زیربار ترافیک است.

انجام مطالعات قطعه ۳ توسط مشاور خارجی

اعتمادی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت قطعه سه آزادراه تهران - شمال، گفت: مطالعات قطعه سه این آزادراه در چند مرحله توسط شرکت‌های مختلف انجام شده بود و با توجه به پیچیدگی‌های فنی و اجرایی این قطعه طی ۴ تا ۶ ماه آینده فراخوان بین‌المللی انجام می‌شود تا این قطعه نیز مانند تونل البرز یا به‌صورت EPCS (طرح، اجرا و سرمایه گذاری) یا به‌ صورت اجرا و سرمایه‌گذاری ساخته شود.

وی در مورد برآورد هزینه ساخت این قطعه افزود: در مطالعات قبلی ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت قطعه ۳ آزادراه تهران ــ شمال برآورد شده بود که الان این رقم قابل استناد نیست و منتظر نتیجه مطالعات هستیم.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال به امضای قرارداد با یک شرکت ایتالیایی برای اجرای تونل البرز اشاره کرد و گفت: یک هفته پس از امضای قرارداد مطالعات این تونل آغاز شد و هم اکنون حدود ۷۵ درصد مطالعات به اتمام رسیده و شرکت ایتالیایی قسمت به قسمت نیازهای مربوطه را مشخص می‌کند.

اعتمادی با اعلام اینکه شرکت ایتالیایی هم‌اکنون در مرحله مطالعه یک‌سوم انتهایی تونل البرز است، گفت: در بحث نظارت عالی بر اجرای این شرکت با یک شرکت معتبر ایرانی ادغام می‌شود تا به این ترتیب فناوری شرکت ایتالیایی به ایران منتقل شود.

وی با بیان اینکه در قطعه یک نوسازی به صورت بتنی آسفالتی انجام می‌شود، افزود: در گذشته نمونه این کار را در کشور نداشته‌ایم و خوشبختانه وزارت راه و بنیاد مستضعفان روی این مسئله اتفاق نظر دارند اما هنوز بحث‌های آن نهایی نشده است.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال در مورد نحوه تامین مالی پروژه، اظهار داشت: پیشهادی در این زمینه مطرح شده تا دیون احتمالی بنیاد به دولت با طلب‌های بنیاد مستضعفان توافق شود و بنیاد مستضعفان به‌عنوان آورده این پول را در اختیار شرکت قرار دهد.

اعتمادی ادامه داد: با توجه به رفع تحریم‌ها موضوع فاینانس هم مورد توجه قرار دارد و هم اکنون مذاکراتی برای تحویل فاینانس جهت ساخت تونل غربی البرز در حال انجام است که در این زمینه با شرکت‌هایی از روسیه، چین و فرانسه در این زمینه درحال مذاکره هستیم.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال افزود: برای قطعه دو نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم و برای اجرای این قطعه جاده موجود تعریض و به تونل البرز منتهی خواهد شد. ساخت این قطعه کار سنگینی نیست و مطالعات آن تا اواخر نیمه آبان به اتمام رسیده و در آذرماه مناقصه آن انجام خواهد شد.

۱۳۹۴/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...