نسخه چاپی

حمایت كشورهای عربی از توافق هسته‌ای

كشورهای عربی خلیج‌فارس آشكارا از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران حمایت كرده‌اند كه این موضوع به‌طور بالقوه پیروزی دیپلماتیك مهمی برای كاخ سفید رقم‌ می‌زند؛ زیرا دولت اوباما پس از توافق به‌دنبال كسب حمایت از ابتكار عمل سیاست خارجی خود بوده است. پاسخ و واكنش مثبت شورای همكاری خلیج‌فارس پس از ماه‌ها لابی‌گری كاخ سفید صورت می‌گیرد

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت‌ژورنال 4 آگوست 2015 (13 مرداد) در مقاله‌ای به حمایت کشورهای عربی خلیج‌فارس از توافق هسته‌ای ایران پس از سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه پرداخت و نوشت: کشورهای عربی خلیج‌فارس آشکارا از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران حمایت کرده‌اند که این موضوع به‌طور بالقوه پیروزی دیپلماتیک مهمی برای کاخ سفید رقم‌ می‌زند؛ زیرا دولت اوباما پس از توافق به‌دنبال کسب حمایت از ابتکار عمل سیاست خارجی خود بوده است. پاسخ و واکنش مثبت شورای همکاری خلیج‌فارس پس از ماه‌ها لابی‌گری کاخ سفید صورت می‌گیرد؛ پیشنهاد افزایش فروش تسلیحات، همکاری اطلاعاتی و آموزش نظامی، از جمله اقدامات لابی‌گرانه آمریکا بود. جان کری، روز دوشنبه با وزرای خارجه این شورا نشستی داشت تا طی آن، مفاد توافق هسته‌ای و ضرورت افزایش همکاری میان واشنگتن و شورای همکاری خلیج‌فارس در برابر گسترش نفوذ ایران در منطقه را تشریح کند.

در ادامه مقاله آمده است: این توافق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی محدود می‌کند. خالد العطیه، وزیر خارجه قطر در نشست خبری با جان کری در پایان دیدارها در پایتخت قطر گفت: «این بهترین گزینه در میان سایر گزینه‌ها برای حل‌وفصل مسئله تسلیحات هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو بود و این نتیجه تلاش‌های آمریکا و متحدانش است... وی (کری) به ما اجازه داد، بدانیم نوعی از نظارت لحظه‌به‌لحظه برای ایران وجود دارد تا این کشور به تسلیحات هسته‌ای دست نیابد... این موضوع به منطقه اطمینان مجدد می‌دهد». در حال حاضر، قطر ریاست شورای همکاری خلیج‌فارس را برعهده دارد. کاخ سفید از پاسخ کشورهای خلیج‌فارس به‌منزله عامل مهم برای تلاش‌های اوباما در کسب حمایت داخلی از توافقنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد. جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با ذکر بیانیه وزیر خارجه قطر گفت: «حمایت کشورهای عربی استدلال اعضای کنگره و گروه‌های طرفدار اسرائیل[رژیم صهیونیستی] را که با توافق هسته‌ای ایران به‌دلیل تهدید آن برای متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا مخالفند، تضعیف می‌کند... رئیس‌جمهور آمریکا به هیچ‌وجه با این برآورد موافق نیست. درحقیقت، به باور وی این توافق هسته‌ای ملاحظات امنیت ملی متحدان و شرکای‌مان در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را تقویت می‌کند. ما از بیانیه رهبران کشورهایی که با دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکا موافق هستند، استقبال می‌کنیم».

در پایان مقاله آمده است: اوباما در نظر دارد، روز سه‌شنبه(امروز) با نمایندگان سازمان‌های یهودی-آمریکایی دیدار کند و روز چهارشنبه در حمایت از توافق هسته‌ای ایران سخنرانی تلویزیونی داشته باشد. مطابق نظرسنجی جدید وال‌استریت‌ژورنال و شبکه ان‌بی‌سی، یک‌سوم مردم آمریکا از توافق حمایت می‌کنند، یک‌سوم مخالف آن هستند و یک‌سوم دیگر می‌گویند، اطلاعات کافی برای پاسخگویی ندارند. اذهان عمومی آمریکا درباره توافق هسته‌ای تقریباً به‌طور مساوی به دو دسته مخالف و موافق تبدیل شده است. اعضای کنگره آمریکا قرار است ماه سپتامبر درباره تأیید یا ردّ توافق رأی‌گیری کنند. با توجه به حمایت‌نکردن جمهوریخواهان از توافق، کاخ سفید تلاش‌های لابی‌گرانه خود را بر دموکرات‌های مجلس نمایندگان متمرکز کرده است. درعین‌حال، دولت اوباما برای استفاده از قدرت وتوی خود به‌منظور اجرای توافقنامه آماده می‌شود.

۱۳۹۴/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...