نسخه چاپی

به مناسبت روز حجاب و عفاف

برخورد با بدحجابی؛آری یا نه؟

عکس خبري -برخورد با بدحجابي؛آري يا نه؟

تابستان سال 84 بود كه گشت های ارشاد با نام گشت امنیت اخلاقی برخورد با بدحجابها را در میادین و خیابانها شروع كردند.

وقتی زمزمه شروع چنین طرحی شروع شد، نظرات متفاوت و اظهار نظرهای مخالفی نیز به دنبال آن شکل گرفت، تا جائی که، محمد تقی رهبر نماینده آن موقع مردم اصفهان اعلام کرد، در خیابان امکان برخورد با بدحجابان را نداریم بلکه باید دستگاه های آموزشی چون دانشگاه ها برای اجرای این طرح پای کار حاضر شوند.


گشت ارشاد از کجا آمد؟
21 تیرماه به مناسبت گرامیداشت حادثه مسجد گوهرشاد مشهد در سال 1314 به نام روز حجاب و عفاف نامیده شده است.بررسی وضعیت حجاب در کشور نشان می دهد که پس از انقلاب و سپری شدن دوران جنگ، در دهه هفتاد دولت و مجلس بیشتر به سازندگی کشور مشغول بودند و این دوران دوران سازندگی نام گرفت. اما در دهه هشتاد موضوع حجاب و عفاف در کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفت." طرح "توسعه فرهنگ عفاف و حجاب" در سال 1382 توسط "شورای عالی انقلاب فرهنگی" تصویب شده بود.
پس از انتخاب احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور،" طرح ارتقای امنیت اجتماعی" که سیزدهم دی ماه سال 1384 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دوباره تصویب شده بود، توسط احمدی نژاد که رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به شمار می‌رود، « به نیروی انتظامی" ابلاغ شد.البته در این مصوبه 26 دستگاه متولی بهبود وضعیت حجاب و عفاف در کشور بودند.
البته مراحل ابتدایی طرح به پوشش زنان در جامعه و سطح شهر مربوط می شد و قرار شد در ادامه جمع آوری معتادان و سپس جمع آوری اراذل و اوباش، بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و ارایشگاه‌های مردانه، عکاسی‌ها و.. نیز در دستور کار نیروی انتظامی قرار گیرد.






مخالفتهای رئیس جمهور شروع شد
وقتی نیروی انتظامی کار خود را آغاز کرد، برخی مخالفتها شروع شد .از جمله با اینکه خود رئیس جمهور این اجازه را به نیروی انتظامی داده بود سال 89، با اعلام اینکه با گشت ارشاد مخالف است، به انتقاد شدید در مورد این طرح پرداخت.آن روزها احمدی نژاد گفته بود که دولت با گشت‌های ارشاد مخالف است و با آن مقابله خواهد کرد ودر ادامه اظهارات خود اعلام کرد، که ما از بنیان با این مخالفیم، این در حالی است که این مسائل به دولت ربطی ندارد و ما با اقداماتی همچون توقف خودرو و تابلو گذاشتن بالای آن و عکاسی کردن از آن موافق نیستیم.وی جمع آوری این اقدامات را خواستار شد و گفته بود، امیدواریم نیاز به تذکر جدی رئیس‌جمهور در این زمینه نباشد.
پس از این انتقادات، موج انتقادات به رئیس جمهور شدت گرفت و سردار رادان در مناظره ای که در باره گشت ارشاد با فرزاد حسنی داشت اعلام کرد طرح امنیت اخلاقی تعطیل نمی‌شود و در راستای اجرای آن هر فشاری را تحمل می‌کنیم.


مخالفتها بی تاثیر بود
مخالفتهای دولت در اینباره بی فایده بود و این طرح همچنان ادامه یافت و ابتدای امسال هم سردار اسماعیل احمدی مقدم اعلام کرد که طرح امنیت اخلاقی در سال 91 نیز همانند گذشته اجرا می شود و امیدواریم در سالی که با امنیت و آرامش آغاز شده با رعایت اخلاق سپری شود. امسال فعالیت گشتها نه تنها تدام یافت بلکه ابعاد بیشتری هم یافت . در همین مدت پلیس به برخوردهای خود با بدحجابان در جشن ها و همایش ها و جشنواره ها ادامه داد و به عنوان مثال از حضور بدحجابان در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم های ویدئویی ممانعت کرد.
همچنین سردار رادان در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی 197 از اولتیماتوم به بیمارستان های خصوصی برای حذف کراوات از پوشش رسمی کارکنانشان خبر داد: "رسما اعلام می‌کنم که پلیس حتما با بخشی از سازمان یا بیمارستان خصوصی که از آرایش و کراوات به صورت سازمان یافته استفاده می‌کند، برخورد می‌کند."همچنین در ادامه فعالیتهای پلیس 53 کافی شاپ که مغیر با شئونات اسلامی بودند پلمپ شدند.


برخوردها موفقیت آمیز بود
تیرماه امسال مجلس از رئیس نیروی انتظامی خواست گزارشی از عملکردش درباره وضعیت حجاب و عفاف بدهد.در جلسه سیزدهم تیرماه سردار احمدی مقدم اعلام کرد که بیش از 49 درصد مردم خواستار برخورد با بدحجابی هستند و این موضوع دومین خواسته هموطنان از پلیس است.
احمدی مقدم با اشاره به اینکه تنها تعداد کمی از شهروندان به رفتار ماموران در طرح امنیت اخلاقی انتقاد دارند، می گوید: امروز مقاومتها در برابر اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی بسیار محدود شده است و همواره شاهد افزایش رضایت عمومی با اجرای این طرح هستیم. البته برخی ها به رفتار ماموران انتقاد دارند که آنها را نیز مد نظر قرار می دهیم امروز فرآیند ماموریت های پلیس امنیت اخلاقی عادی شده است.

۱۳۹۱/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...