نسخه چاپی

نگرانی تندروها و صهیونیستها از شكستن فضا علیه ایران

وزیر امور خارجه كشورمان گفت :‌ پرونده ۱۲ ساله هسته ای ما پرفراز و نشیب بوده و مراحل متفاوتی را طی كرده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای ظریف در نشست شورای راهبردی روابط خارجی که به علت جراحی لثه امکان سخنرانی به طور معمول را نداشت ، افزود : از شانس شما امروز در شرایطی نیستم که بتوانم زیاد صحبت کنم .

وی گفت : آنچه در 12 سال گذشته در خصوص پرونده هسته ای کشورمان آغاز شد ، صفحه ای سفید نبود.

ظریف افزود : ما بر اساس تصوری غنی سازی 1.2 درصد با هدف تأمین کالاهای الکترونیکی را انجام می دادیم و می پنداشتیم که از نظر حقوقی نیازی به انعکاس آن به آژانس انرژی اتمی نیست.

وی همچنین به سخنان دیشب رئیس جمهور درباره پیداشدن آلودگی سطح بالا اشاره کرد و گفت : بعدها متوجه شدیم که باید غنی سازی یک و دو دهم درصد را باید به آژانس گزارش می دادیم.

ظریف با بیان اینکه ما بر اساس وجود صفحه سفید ، مذاکره و بده بستان نکردیم و گروه مسئول مذاکرات موظف بودند واقعیات را به گونه ای مدیریت کنند که بر اساس شرایط آن زمان کمترین آسیب به این کشور برسد گفت : حفظ عزت و پاسداری از دانش از ابتدا در دستور کار بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ برداشت بازیگران و واقعیات صحنه از آنچه مخل امنیت کشور محسوب می شود متفاوت است.

ظریف افزود: فارغ از برخی تهدیدها و اقدام نظامی که وجود ندارد این موضوع قابل بررسی است اما با پیش زمینه های گوناگونی که پرونده هسته ای کشورمان داشته و دارد باید این مسئله مدیریت شود چرا که شرایط معمولی نداشت .

نمی توانستند بگویند برنامه هسته ای ایران تهدید صلح بین المللی است

وزیر امور خارجه گفت: در 22 ماه گذشته که این دولت مسئولیت کار را بر عهده داشت، وظیفه ما این بود که از موضوعی که بغلط و با غرض و با قلب واقعیات و با سوء استفاده از ابزار حقوقی و ساز و کارهای بین المللی، تبدیل شده بود به موضوعی که بر اساس نص صریح قطعنامه‌ها، تهدید صلح و امنیت بین المللی بود خارج شویم.

محمد جواد ظریف در شورای راهبردی روابط خارجی افزود: چون نمی توانستند بگویند برنامه هسته ای ما تهدید صلح و امنیت بین المللی است، اعلام می کردند ما نگرانیم از ابعاد اشاعه ای هسته ای ایران و با عنایت به اینکه صلح و امنیت بین المللی جزو مسئولیت های اولیه شورای امنیت است این گونه در یک پاراگراف بازی کردند که برنامه هسته ای ایران را به صلح و امنیت بین المللی ربط بدهند.

وی گفت: حتی نمی توانستند بگویند برنامه هسته ای ایران تهدید صلح و امنیت بین المللی است، در پاراگراف قطعنامه ها بازی کردند تا برنامه هسته ای ایران را به صلح و امنیت بین المللی ربط دهند.

وزیر امورخارجه افزود: آنها اعلام کردند ما نگرانیم از ابعاد اشاعه برنامه هسته ای ایران با عنایت به اینکه صلح و امنیت بین المللی جزو مسئولیت های اولیه شورای امنیت است.

آقای ظریف با اشاره به ماده 40 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران گفت: در این ماده آمده است: ما ایران را مجبور می کنیم تا برنامه غنی سازی اش را تعلیق کند.

وی افزود: این قطعنامه ها هیچ یک از کشورها را مجبور نمی کند که از گزینه نظامی استفاده کنند.

وزیر امورخارجه گفت: در بند 9 قطعنامه 1926 در مورد توان موشکی ایران می گوید باید از هر اقدامی استفاده کنیم که مانع دسترسی ایران به توانمندی موشکی شود.

آقای ظریف افزود: با این روند یک فضای امنیتی درباره ایران ایجاد شد یعنی ایران به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی با این شکل و شمایل مطرح شده بود و نیاز بود این تهدید از بین برود.

وزیر امورخارجه یادآور شد: در این شرایط با این سوابق، وضعیت جدیدی باید ایجاد می شد.

وی درباره هدف این وضعیت جدید گفت: یکی از اهداف این بود که باید این شرایط را به شکلی تمام می کردیم ، دوم اینکه باید عزت کشور را حفظ می کردیم یعنی تمام شدن به هر شرایطی نمی توانست باشد و سوم اینکه باید هم از دانش کشور حراست می کردیم و هم تهدیداتی را که علیه این مردم ایجاد شده بود متوقف می کردیم.

وزیر امور خارجه افزود: به خاطر اینکه خود قطعنامه های سازمان ملل شاید آنچنان تهدیداتی ایجاد نکرده بود بلکه یک مقبولیت بین المللی ایجاد شد و مقبولیت این است که دنیا بپذیرد که این کار، کار معقولی است.

نگرانی تندروها و رژیم صهیونیستی از این است که فضای علیه ایران شکسته شده است

وزیر امور خارجه مقبولیت را پذیرفتن کار در دنیا دانست و گفت:‌ مقبولیت مبنایی ایجاد کرده بود که بر آن اساس تحریم های امریکا و غرب را دربرگرفته بود و راه در رویی برای ‌آنها ایجاد می کرد.

ظریف افزود : فضایی ایجاد شده بود که امریکا دولت‌هایی را که طرف قراردادهای تجاری با ایران بودند منع کرده بود و لذا دولت‌هایی که شرکت‌هایی از آنها طرف قرارداد با ایران بودند به امریکا اعتراض کردند که در صورت ادامه اذیت‌ها به مرجع جهانی سازمان جهانی تجارت اعتراض خواهند کرد و لذا امریکایی‌ها مجبور به صدور مجوز کلی در تمام موارد شدند که نمونه آنها برنامه های نفت و گاز ما با شرکت های اروپایی بود که مجوز گرفتند.

وی گفت: بعد از قطعنامه های طرف های اروپایی، امریکا تحریم هایی به مراتب ریزتر را بر شورای امنیت سوار کرد و برای مثال گفت که کسی نمی تواند به ایران بنزین بفروشد و این به خاطر همان مبنای مقبولیتی بود.

ظریف به ایجاد مبنای دیگری در این باره اشاره کرد و افزود : مفهومی پیدا شد تحت این عنوان که کار با ایران هزینه حیثیتی دارد چنانکه ‌آقای کوهن معاون خزانه داری امریکا به کشورهای دیگر می‌گفت که کار با ایران هزینه دارد و این از مجموعه قطعنامه ها ناشی شده بود.

وی تصریح کرد: اینکه شما در قطعنامه ها کلمه به کلمه دقت می کنید کار خوبی است من نیز شش سالی که کاری جز حرف زدن در کلاس نداشتم در این زمینه یعنی معنی کلمات دقیق می شدم و این کار را می کردم.

وزیر امور خارجه فضای ایجاد شده را مهم‌تر از کلمات عنوان کرد و گفت : اکنون فضایی ایجاد شده است که بر اساس آن فضا اقداماتی علیه ما صورت می گیرد که این فضا باید شکسته شود چرا که معتقدم آن چیزی که مورد نگرانی تندروهای امریکایی و رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه است، این است که این فضا شکسته شده است.

۱۳۹۴/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...