نسخه چاپی

چرا فهرست جبهه متحد اصولگرایی!؟

محمد كاظم انبارلویی

كمتر از ده روز به برگزاري نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي مانده است. از فردا تبليغات انتخاباتي شروع مي‌شود و نامزدهاي مجلس نهم مي‌توانند به مدت يك هفته به بيان ديدگاه‌ها و نيز شايستگي‌هاي خود براي جلب آراي مردم بپردازند. مردم طي 33 سال گذشته بيش از 30 بار به پاي صندوق‌هاي راي براي تحكيم جمهوريت نظام آمده‌اند. تمام نهادهاي تصميم‌ساز و تصميم گير نظام متكي به پشتيباني مردم است و از اين طريق مردم در فرايند تصميم‌گيري‌ها حضور پيدا مي‌كنند.انتخابات مجلس نهم پس از فتنه 88 زير ذره بين ناظران جهاني است. مردم مي‌خواهند نشان دهند بار ديگر براي تثبيت اقتدار و امنيت ملي و قدرت‌نمايي در برابر قدرت‌هاي جهاني به پاي صندوق‌هاي راي خواهند آمد.
انتخابات آينده با دورخيزي كه گروه‌ها و احزاب و جناح‌هاي سياسي برداشته‌اند يك انتخابات سالم،‌قوي و پر رقابت خواهد بود. طي ماه‌هاي گذشته افراد،‌احزاب و گروه‌ها در رايزني‌هاي مختلف به فهرست‌هاي متفاوت رسيده‌اند و هر كدام براي فهرست خود نام و مشخصاتي را معرفي كرده‌اند.
يكي از فهرست‌هاي مطرح در تهران و شهرستان‌ها فهرست جبهه متحد اصولگرايي است. از مدت‌ها قبل شماري از شخصيت‌هاي سياسي كشور در كنار احزاب و گروه‌هاي سياسي اصولگرا به توصيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز با ابداع يك ساز و كار حقوقي وارد يك ميدان آزمون سياسي براي طي كردن فرايند همگرايي و وحدت شدند.
آنها موفق شدند فهرست خود را در تهران و شهرستان‌ها براساس منشور هشت ماده‌اي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و روحانيت مبارز سامان دهند. اين فهرست از سوي جامعتين به عنوان محصول خرد جمعي اصولگرايان مورد تائيد قرار گرفت.
حضرات آيات مهدوي كني و محمد يزدي ديروز با امضاي بيانيه‌اي رسما اعلام كردند فقط از اين فهرست حمايت مي‌كنند و به طور كامل به آن راي خواهند داد.
اضلاع اصولگراي گردآمده در جبهه متحد اصولگرايي براساس قاعده "المومنون عند شروطهم" بايد به عهد و پيمان خود وفادار باشند. اين قاعده يك قاعده عقلي و شرعي است و لزوم وفاداري به آن از نظر كتاب و سنت و عقل و بناي عقلا ترديد ناپذير است. طبيعي است اعضاي احزاب و گروه‌هاي گردآمده در ساز و كار حقوقي جبهه متحد اصولگرايي به تبعيت از جامعتين و نمايندگان ويژه‌اي كه از سوي خود در اين ساز و كار حقوقي برگزيده‌اند به فهرست جبهه متحد راي خواهند داد. آنها نمادي از فرايند اجماع سازي نخبگان را به نمايش گذاشته‌اند كه اين خود ارزش شايسته‌اي دارد بر مردمي كه در اين ساز و كار حقوقي و سازماني حضور ندارند مي‌توانند به اين فهرست از ديد خريداري نگاه كنند. به اين معنا كه موضع اعضاي محترم جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز بويژه حضرات آيات مهدوي كني و محمد يزدي به دليل فقاهت، عدالت و سوابق ممتد طولاني در انقلاب و همراهي با امام (ره) و رهبري معظم انقلاب مي‌تواند "حجت‌آور" باشد و مومنين با طيب خاطر به آن راي دهند.
البته طبيعي است كساني كه به فهرست جبهه متحد به عنوان يك فهرست حجت‌آور نگاه نمي‌كنند، مي‌توانند به يقين خود در مورد هر فهرست يا هر نامزدي عمل كنند و يا به نظر شخصيت‌ها و علمايي كه براي آنها "حجت‌آور" است عمل نمايند.
حال فارغ از اينكه فهرست جبهه متحد مورد تائيد چه كسي يا كساني است، اين فهرست‌انصافا ويژگي‌ها و برجستگي‌هايي دارد كه خود اين ويژگي‌ها مي‌تواند حجت‌آور باشد.
در زير به بخشي از اين ويژگي‌ها اشاره مي‌كنم:
1- فهرست جبهه متحد اصولگرايان به لحاظ بُعد در برگيري، شمار زيادي از اصولگرايان را با سلايق متفاوت گردهم آورده است و نوعي جامعيت در آن ديده مي‌شود. لذا اين امتياز، آن را از فهرست‌هاي ديگر متمايزتر مي‌كند. اين فهرست تمايلات فردي و باندي ندارد و از اشخاص و افراد معتبر و احزاب شناخته شده تشكيل شده است.
2- بيش از يك سوم فهرست از چهره‌هاي جديد انتخاب شده‌اند معناي اين رويكرد استفاده از استعدادها و ظرفيت‌هاي نخبگاني جديد است.
3- فهرست براساس سهميه‌بندي بسته نشده است بلكه
حتي المقدور سعي شده عناصري كه به مصداق خطوط مطرح در منشور اصولگرايي نزديك هستند انتخاب شوند.
4- شمار زيادي از كانديداهاي فهرست، سوابق ممتد كار اجرايي و كار تقنيني در مجلس و دولت داشته‌اند و از اين بابت مي‌توانند در كميسيون‌هاي مورد نياز مجلس مفيد باشند.
5- فهرست جبهه متحد اصولگرايي بر خلاف برخي سخنان ناروا فاقد عناصر ساكتين فتنه و انحراف است. همه آنها كارنامه مشخصي در نبرد نرم با دشمن دارد و مرزبندي مشخصي با خطوط فتنه و انحراف دارند.
6- سوابق جبهه و جهاد و ايثارگري حداقل 19 تن از اعضاي فهرست زبانزد است و از اين بابت با فهرست‌هاي ديگر قابل مقايسه نيست.
7- فهرست، محصول خرد جمعي است و بر عقل فردي،‌جناحي و گروهي تكيه ندارد.
8- فهرست، تجربه را در كنار جوانگرايي ديده است.
9- تيم اقتصادي مجلس هفتم و هشتم در آن حضور دارد.
10- فهرست، مشتمل بر كساني است كه سوابق ممتد مبارزه با رژيم شاه خائن و آمريكاي جنايتكار داشته و التزام عملي خود را به اسلام و نظام و ولايت فقيه در كارنامه سياسي خود دارند.
فهرست ويژگي‌هاي ديگري نيز دارد كه فارغ از 10 موردي است كه از آن ياد شد.
ويژگي‌ شكلي و محتوايي فهرست جبهه متحد اصولگرايي مي‌تواند اطمينان بخش براي كساني باشد كه بخواهند روي يك ضلع نيرومند از رقابت‌هاي انتخابات آينده به عنوان يك فهرست حجت‌آور تكيه كنند.
بي‌ترديد احزاب و گروه‌ها و عناصري كه براي اين وحدت و همگرايي زحمت كشيده‌اند پاسخگوي تعهدات خود در بيانيه‌هايي كه تاكنون صادر كرده‌اند مي‌باشند.

۱۳۹۰/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...