نسخه چاپی

تلاش اوباما برای حمایت صهیونیست ها از توافق هسته ای

باراك اوباما، رئیس‌جمهور آمریكا در نشست روز سه‌شنبه با رهبران یهودی آمریكا تلاش كرد، آنها را به حمایت از توافق هسته‌ای ایران ترغیب كند.

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی شبکه‌ سی‌ان‌ان 5 آگوست 2015 (۱۴ مرداد) در مقاله‌ای به تلاش باراک اوباما برای ترغیب رهبران یهودی آمریکا به‌منظور حمایت از توافق هسته‌ای اخیر با ایران پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست روز سه‌شنبه با رهبران یهودی آمریکا تلاش کرد، آنها را به حمایت از توافق هسته‌ای ایران ترغیب کند. اوباما در جمع گروهی 22 نفره از رهبران یهودی گفت: «امروز روز تولد من است و می‌خواهم بی‌پرده سخن بگویم». وی با دقت بسیار روند کاهش تحریم‌های ایران در ازای بازرسی‌های شدیدتر از تأسیسات بالقوه هسته‌ای را تشریح کرد. پیش از این، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] که به‌شدت مخالف این توافق است، با یهودیان آمریکا از طریق ارتباط اینترنتی سخن گفته بود. دو طرف تلاش می‌کنند، حمایت رأی‌دهندگان یهودی را به موازات نزدیک‌شدن زمان رأی کنگره به توافق هسته‌ای ایران در اواسط ماه سپتامبر جلب کنند. بسیاری از سناتورهای کلیدی دموکرات، حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند؛ اما برخی دیگر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان، مخالفت خود را ابراز داشته‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: نشست کاخ سفید که حاضران آن را جدی و مهم توصیف کردند، بیش از دو ساعت به طول انجامید. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که کاخ سفید، وی را برای جلب‌نظر نمایندگان کنگره فرستاده است، در این جلسه حضور داشت. کمیته ضدافترا، اتحادیه اروتدکس و جی استریت، از جمله گروه‌های شرکت‌کننده بودند. پرتنش‌ترین لحظه در نشست آغازین شب به اظهارات اخیر اوباما اختصاص یافت که گفته بود مخالفت با توافق‌ هسته‌ای ایران به معنای حمایت از جنگ با ایران است. این رهبران یهودی گفتند، لحن سخنان اوباما می‌تواند برای جامعه یهودیان آمریکا آسیب‌زننده باشد؛ ازاین‌رو، به‌طور مستقیم درخواست کردند بحث درباره توافق هسته‌ای ایران این‌گونه شکل‌دهی و جهت‌دهی نشود. اوباما پاسخ داد، نسبت به این نگرانی‌ها حساس است، اما تأکید کرد که واقعاً معتقد است اگر توافق لغو شود، جنگ می‌تواند خیلی زود به‌وقوع بپیوندد.

در پایان مقاله آمده است: باراک اوباما در بخشی از تلاش‌های خود برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای، امروز (چهارشنبه) نیز در دانشگاه آمریکا در واشنگتن سخنرانی خواهد کرد و به بحث درباره مزیت‌های دیپلماسی با ایران می‌پردازد. یک مقام کاخ سفید گفت: اوباما تلاش خواهد کرد «بر تصمیم کنگره درباره مخالفت یا موافقت با توافق هسته‌ای تأثیر بگذارد... اوباما گفت: همان‌هایی که از جنگ علیه عراق حمایت کردند، مخالف دیپلماسی با ایران هستند و ازدست‌دادن این فرصت اشتباهی تاریخی است». بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی روز سه‌شنبه خود هشدارهای شدیدی داد که توافق هسته‌ای ایران سبب به خطرافتادن اسرائیل[رژیم غاصب] و تمام خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] خواهد شد. وی تشریح کرد: «توافق هسته‌ای ایران مسیر دستیابی این کشور به بمب هسته‌ای را سد نمی‌کند و عملاً مسیر آن را هموار خواهد کرد». در عین حال، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان از قطعنامه‌ای برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران سخن گفتند که در صورت تصویب و کسب حمایت کافی برای بی‌اثر کردن وتوی اوباما، می‌تواند به‌طور مؤثر این توافق بین‌المللی را از بین ببرد.

 تحلیل‌:
نتانیاهوی کودک‌کش و کودک‌سوز برای یهودیان آمریکا سخنرانی می‌کند و رئیس‌جمهور آمریکا با سران این یهودیان جلسه دوساعته می‌گذارد. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا ملت آمریکا از وجود سایه سنگین این صهیونیست‌ها احساس خفت و خجالت نمی‌کنند؟!

۱۳۹۴/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...