نسخه چاپی

چرا پورمحمدی اینقدر دیر در باره پرونده ۳۰۰۰میلیاردی و نقش مشایی حرف زد؟

به گزارش نما، شرق نوشت:
خبر فساد سه‌هزار میلیارد تومانی به یک‌باره مثل توپ صدا کرد. مردم هنوز مثل امروز به اعداد و ارقام میلیاردی خو نکرده بودند و عدد فساد برایشان بی‌نهایت بزرگ بود. اسم‌ها و رسم‌های فراوانی از گوشه‌وکنار در این تخلف به گوش می‌رسید اما حالا وزیر دادگستری برگ تازه‌ای رو کرده و به روزنامه ایران خبر داده «اسفندیار رحیم‌مشایی در پرونده سه‌هزار میلیاردی نقش قابل‌توجهی داشت».

البته افشاگری دیرهنگام پورمحمدی به ماجرای پرونده سه‌هزار میلیاردی محدود نمی‌شود. به گفته او «در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دوطبقه‌کردن جاده چالوس به نور، جلسه‌ای در هتل استقلال كه به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل‌توجهی داشتند».

شهریور ۱۳۹۰ مقام‌ها و رسانه‌ها از کشف فسادی بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند. بر اساس این خبر مه‌آفرید امیرخسروی توانست مبلغ سه هزار میلیارد تومان (سه‌تریلیون تومان) یا دوهزارو ٨٠٠ میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی ایران اختلاس كند. این تخلف به‌عنوان بزرگ‌ترین فساد در تاریخ ایران مطرح شده است. مه‌آفرید، متهم ردیف اول این پرونده، سال گذشته اعدام شد.

چرا اين‌قدر دير؟
نمایندگان مجلس از شنیدن خبر شوکه شده‌اند. بیشتر تعجبشان این است که چرا آقای وزیر این‌همه دیر و دور درباره این نقش مهم اطلاع‌رسانی کرده است. پورمحمدی البته در بخش دیگری از سخنان به تأکید گفته: «مشایی گفته بود من فقط توصیه کردم و مسئولان باید طبق وظیفه خود عمل می‌کردند ولی همگان می‌دانند که توصیه مقامات عالی اثربخش است؛ به‌ویژه اگر توصیه آنان مکتوب هم باشد...».

مؤید حسینی‌صدر، نماینده مردم خوی می‌گوید: «در آن دوره نامه‌نگاری و سفارش و توصیه مد بود، برای خیلی‌ها به یک‌باره وام‌های کلان صادر می‌شد و خیلی از تجار و صنعتگران از این وام‌ها محروم بودند، فضای رانتی بود و حالا هم اگر تخلفی از سوی مشایی بوده باید از کانال مسئولان دولت یازدهم اطلاع‌رسانی و پیگیری شود».

اسناد را برای مردم رو کنید
عوض حیدرپور در همین زمینه می‌گوید: «پیشنهاد من به آقای پورمحمدی این است که تمام اسناد مرتبط با نامه‌نگاری‌ها و تخلف‌های احتمالی آقای مشایی را منتشر کنند تا مردم در جریان آن قرار بگیرند. حق مردم است که بدانند تخلف مشایی در پرونده اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی چه بوده، به هر شکل تخلف حتی اگر یک توصیه ساده و نامه‌نگاری هم باشد، باز تخلف است و رسیدگی به آن ضروری است».اسفندیار رحیم‌مشایی، مرد پرحاشیه دولت احمدی‌نژاد، سال‌ها رئیس‌دفتر او بود و بعدتر نیز در سایه به هدایت امور مشغول بود. مشایی پدر عروس احمدی‌نژاد است و از او به عنوان یار همیشگی محمود احمدی‌نژاد یاد می‌شود.

از وزیر سؤال خواهم کرد
ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز بنا دارد در هفته آینده سؤالی از وزیر دادگستری طرح کند و درباره اسناد و جزئیات این سخن بیشتر بداند.او البته معتقد است باید دقت کرد که تخلف مربوط به چه زمانی بوده و چرا وزارت دادگستری حالا این خبر را اعلام کرده است و پیش‌از‌این ما خبری از ردپای مشایی در این پرونده نداشتیم.به گفته او، پرونده تخلف سه‌ هزار میلیارد تومانی، پرونده تکان‌دهنده‌ای بود و به‌همین دلیل هرگونه سطح تأثیرگذاری در شکل‌گیری این پرونده بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

۱۳۹۴/۵/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...