نسخه چاپی

تاثیر بورس كالا بر بازار مسكن

سلطانی‌نژاد گفت: بورس كالا می‌تواند به تأمین مالی در حوزه مسكن كمك و ریسك‌هایی كه در بازار و در بخش واقعی مسكن وجود دارد را پوشش دهد و هیچ تأثیر در بخش واقعی مسكن نخواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران ، در خصوص عملکرد بورس کالا بیان کرد: بورس دارای مکانیزم عرضه و تقاضا است و در آن کشف قیمت کالاها از طریق تقاضای مشتریان صورت می‌گیرد.

وی در توضیح شرایط ورود مسکن به بورس کالا تصریح کرد: بسیاری از افراد دچار سوء‌تفاهم در منظور اصلی ما برای ورود مسکن به بورس شده‌اند ما در بورس کالا به دنبال این هستیم که مصوبات قانونی در خصوص عرضه املاک بزرگ و با مقیاس بالا که عموما این املاک که متعلق به نهادهای عمومی، دولتی و شبه دولتی هستند را جامه عمل بپوشانیم و از طرفی زمانی که این املاک بزرگ در بورس عرضه می‌شوند در کنار بحث شفافیت در واقع کشف قیمت مناسب کالاها صورت می‌گیرد.

سلطانی‌نژاد با اشاره به فرآیند سخت مزایده‌های دولتی و شبه دولتی ادامه داد: فرآیندهای دست و پاگیر مزایده‌های دولتی و شبه دولتی و برگزاری این مزایده‌ها از جهت روال کاری پرهزینه است ولی این امر از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا می‌تواند به بهترین نحو صورت گیرد.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اهمیت بورس در جهت تأمین مالی حوزه مسکن گفت: بورس می‌تواند به تأمین مالی در حوزه مسکن کمک و ریسک‌هایی که در بازار و در بخش واقعی مسکن وجود دارد را پوشش دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است این پروژه در فاز اول و با عرضه‌ دولتی‌ها به پایان برسد و یا فاز دیگری نیز دارد گفت: فاز اول،‌ فاز املاک متعلق به دولت و نهادهای عمومی است اما فاز بعدی در واقع بحث تأمین مالی مسکن از طریق بورس و بحث پیش فروش مسکن اگر قرار است اتفاق بیفتد در قالب اوراق بهادار خواهد بود.

سلطانی‌نژاد در توضیح جایگاه بورس کالا و عدم وظیفه بورس به عنوان بنگاه‌داری در بخش مسکن و دخل و تصرف در این حوزه یادآور شد: بورس بنای ورود به املاک خصوصی و مقیاس کوچک و به اصطلاح آپارتمان‌ها را ندارد و در واقع بیشتر به دنبال تأمین مالی بخش مسکن است به فرض با بحث فروش متری مسکن یا زمین بورس وظیفه تبدیل کردن آن را به اوراق بهادار دارد و وام‌هایی که در بانک‌ها برای تأمین مالی مجدد از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد و اینکه بخواهد وارد معاملات و ملک‌هایی با مقیاس کوچک چنین برنامه‌ای برای بورس تعریف نشده است.

مدیرعامل بورس کالا با تأکید بر وظیفه بورس کالا به عنوان مجری شفاف‌سازی در مقوله عرضه و تقاضا اظهار داشت: بورس کالا وظیفه شفاف‌سازی در عرصه مسکن را دارد و هیچگونه دخالتی بر این بازار نداشته و هیچگونه تأثیری بر قیمت مسکن نخواهد داشت و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که نه در جهت کاهش و نه در جهت افزایش قیمت مسکن هیچ نقشی را ایفا نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فازهای بعدی پروژه بورس کالا تصریح کرد: در فازهای بعدی بورس کالا وارد حوزه تأمین مالی مسکن خواهد شد زمانی که قرار است اوراق مسکن مبادله شود و وام‌هایی که در قالب وام‌‌های مسکن دریافت شده تبدیل به اوراق بهادار یا منتشر شود تأمین مالی صورت می‌گیرد و همه املاکی که در جامعه هستند به پشتوانه وام‌هایی که روی آنها گرفته شده می‌توانیم اوراق بهادار منتشر کنیم و این اوراق را در بازار سرمایه به فروش برسانیم و این همان اتفاقی است که در تمام بازارهای مالی دنیا در بخش مسکن صورت می‌گیرد.

سلطانی‌نژاد در پاسخ به دغدغه و نگرانی کارشناسان مسکن برای ورد بورس در جهت بنگاه‌داری و تشدید شدن شرایط این بازار بیان کرد: این برداشت کارشناسان مسکن ناشی از سوء‌تفاهم و عدم آشنایی با کارکردهای بورس بوده چون بورس هیچ وقت ملک یا کالایی را به تملک خود درنمی‌آورد و بورس کالا نهاد واسطه‌ای است که بتواند یک رابطه نظام‌مند بین خریدار و فروشنده ایجاد کند که نه معاملات به نفع خریدار و نه به نفع فروشنده باشد یعنی بورس واسط بی‌طرف است و دوستانی که عقیده دارند قرار است بورس کالا بنگاه‌داری کند با وظیفه این بورس آشنایی کافی ندارند و دچار سوء‌تفاهم شده‌اند.

۱۳۹۴/۵/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...