نسخه چاپی

وقتی قلیان زیر زمینی می شود

این روزها بحث بر سر جمع‌‌آوری قلیان تبدیل به یكی از سوژه‌های مهم شهری تبدیل شده است. 22 تیرماه بود كه دادستان طی نامه‌ای از فرماندهی انتظامی استان زنجان، سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، دانشگاه علوم پزشكی زنجان و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، اتاق اصناف زنجان تا در جمع‌آوری قلیان از قهوه‌خانه‌ها همكاری لازم را به عمل آورند.

به گزارش نما از به نقل از روزنامه همشهری زنجان بر طبق این دستور باید ظرف 10 روز قلیان‌ها جمع‌آوری می‌شد. گرچه اینک قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها جمع شده، اما گویی دود قلیان‌ها اینبار از خانه‌ها و پارک‌هایی به مشام می‌رسد که چند جوان دور آن حلقه زده‌اند.
اجرای این دستور گرچه بسیاری از شهروندان را خوشحال کرد اما فعالان در این حوزه را آزرد. همین مساله موجب شد تا چندین بار این افراد در مقابل ساختمان استانداری تجمع کنند.
رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران شهر در گفتگو با خبرنگار همشهری در این رابطه گفت: در شهر زنجان 153 نفر جواز کسب برای فعالیت در قهوه‌خانه را دارند و تنها 5 نفر هستند که بدون داشتن جواز به فعالیت می‌پردازند.
سعید عزیزی با اعلام این نکته که در کل استان زنجان 1500 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم با شغل قهوه‌خانه‌داری در ارتباط هستند، افزود: اعضای اتحادیه از اینکه قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها جمع‌آوری شود بسیار ناراضی هستند چرا که تنها در آمد این افراد از طریق عرضه قلیان به دست می‌آمد.
وی سپس با اشاره به این موضوع که هم اکنون در شرایط اقتصادی موجود که گرانی و بیکاری در شهر بیداد می‌کند، اقدام به چنین کاری، صحیح به نظر می‌رسد، ادامه داد: باید مسئولان قبل از اجرای این طرح چاره‌ای برای بیکاری و کم شدن درآمد افراد فعال در این حوزه می‌اندشیدند.
عزیزی در ادامه گفتگو به ورود قلیان به خانه‌ها و پارک‌ها اشاره کرده و ادامه داد: با جمع‌اوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها قلیان به خانه‌ها و پارک‌ها راه می‌یابد و این کار صحیحی نیست.
رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران ادامه داد: عرضه قلیان برای نوجوانان زیر 18 سال ممنوع است، وقتی جوانی هیچ تفریحی در بیرون ندارد و قهوه‌خانه را به عنوان محل تفریح برمی‌گزیند، مقصر این موضوع اتحادیه نیست، بلکه مسئولان هستند که باید برای این مشکل راهکاری ارائه دهند.
عزیزی با اعلام اینکه ما بر ای افرادی که به قهوه‌خانه می‌آیند و قلیان سفارش می‌دهند، کارت دعوت نمی‌دهیم، اظهار کرد: چند سال پیش جمع‌آوری قلیان در اردبیل به اجرا درآمد، اما مسئولان استان بنا به دلایلی چون بیکاری اجرای طرح را متوقف کردند.
وی افزود: درخواست ما از مسئولان این است که اگر قرار است قلیان از قهوه‌خانه‌ها جمع‌آوری شود، فکری هم به حال قهوه‌خانه‌داغران که دخلشان با خرجشان یکی نیست، بکنند.

مدیرکل امنیتی و اطلاعاتی استانداری زنجان هم در گفتگو با خبرنگار همشهری در رابطه با تجمع قهوه‌خانه‌داران در مقابل استانداری گفت: استانداری نمی‌تواند به این موضع ورود پیدا کند چرا که مسئولان اجرای این طرح نهادهایی هستند که خود این تصمیم را گرفته‌اند.
امیرحسین اسکندری ما شیوه فعلی اجرای این طرح را نمی‌پسندیم گرچه معتقدیم باید با عرضه قلیان مبارزه کرد.
وی ادامه داد: با اجرای چنین شیوه‌ای ما تنها به انتقال قلیان از یک مکان به مکان دیگر اقدام کرده‌ایم و استانداری قبلا نظرات خود را در این خصوص ارائه کرده است.
اسکندری افزود: با انتقال قلیان از قهوه‌خانه‌ها به خانه‌ها و پارک‌ها ممکن است پدیده زیرزمینی و تبعات ناشی از آن به وقوع بپوندد. به نظر می‌رسد باید این طرح با ظرافت بیشتری به مرحله اجرا در می‌آمد. به عبارتی دیگر باید با سیاست‌های خاص هدف قانون را تامین کرد و ابلاغ و اجرا ی یک قانون بدون در نظر گرفتن تبعات آن می‌تواند مثمر ثمر نباشد.
مضرات قلیان
زمانی که حکیمی بنام ابوالفتح پیشنهادکردکه دود باید اول از یک محفظۀ آبی بگذرد تا به شکل بی‌ضرر درآید ،همین پیشنهاد موجب شد تصور نادرست از ایمن بودن مصرف تنباکو به شکل قلیان شد.
یکی از پزشکان شهر در گفتگو با همشهری اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد استفاده‌ کننده را دچار اعتیاد می‌کند، در حالی ‌که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌شود و مواد سمی آن از بین می‌‌رود امروزه ترکیبات مخصوص تنباکو که فروخته می‌شوند اغلب با میوه ، عسل ، شهد و بعضی گیاهان با غلظت زیادی طعم‌دار شده‌اند که جذابیت کاذب درمصرف‌کننده ایجاد می‌کند.
علی مرادی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده هر وعده قلیان برابرمصرف یک پاکت سیگاربوده وقلیان، در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌کند، به صورتی که مصرف یک نخ سیگار بین ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌‌کند، اما استفاده یک بار از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد, دود استنشاق ‌شده از قلیان، نه تنها همه مواد سرطان‌‌زای دود سیگار را دارا است، بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد و در فرهنگ جامعه ما به این حقیقت علمی توجهی نمی‌‌شود.
وی افزود: افراد سیگاری تا زمانی که میزان نیکوتین دریافتی در آنها به آستانه مورد نیاز برای رفع حالت وابستگی برسد، به کشیدن سیگار ادامه می‌‌دهند. پس با فرض جذب بخشی از نیکوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور آن از آب، مصرف‌‌کنندگان قلیان برای رسیدن به آستانه ارضای وابستگی، با استنشاق مقادیر بسیار زیادتر دود، در معرض مقادیر بیشتری مواد شیمیایی سرطان‌زا و گازهای خطرناک مثل منو‌اکسید‌کربن قرار می گیرند. این تصور، تصوری کاملاً غلط است، که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی‌‌شود چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می‌شود، افرادی که قلیان نمی‌‌کشند و در معرض دود قرار گرفته‌اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.
وی ابتلا به سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ را از عوارض استعمال قلیان داست و گفت: از زخم‌های گوارشی , ریفلاکس معده(برگشت اسید معده به مری) ازجمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند.
علاوه بر بیماریهای مرتبط با تنباکو ، مصرف اشتراکی قلیان می تواند منجر به افزایش احتمال میکروب سل و ویروسهایی مثل هرپس و هپاتیت شود.موارد دیگری که با مصرف قلیان ارتباط دارد مثل اگزمانی دست ، مشکلات دندان بدنبال کشیدن دندان ( آلوئولیت متعاقب کشیدن دندان) و تحلیل استخوانی بصورت عمودی در ناحیه پری اودنتال.

۱۳۹۴/۵/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...