نسخه چاپی

سخنان مهم لاریجانی در باره توافق هسته ای

رییس مجلس شورای اسلامی، مذاكرات هسته ای را « سخت ترین مذاكره» در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی توصیف كرد و گفت: 12 سال پیش مجموعه نظام با بررسی تمام ابعاد پیشنهاد مذاكره را پذیرفت.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین،علی لاریجانی در مراسم آیین گرامی‌داشت روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران پارلمانی رسانه ها که صبح امروز در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد با اشاره به جایگاه خبرنگاران و ضرورت صیانت از این جایگاه خاطرنشان کرد: شما خبرنگاران نقش افرین هستید و ایجاد فکر می کنید و می توانید تلقی جامعه را نسبت به یک موضوع حساس کنید.

وی ادامه داد: در عصر جدید، حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به پیشخوان رسانه ای نیاز دارد تا بتواند اطلاعات را به درستی به جامعه منتقل کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره قانون جامع رسانه ای در مجلس افزود: قانون جامع رسانه در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی مطرح است اما اگر قرار است که بار مالی داشته باشد با توجه به تفسیر شورای نگهبان، باید به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس فرستاده شود که در این رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیشقدم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 و رویکرد رسانه ها در خصوص این توافق تصریح کرد: جامعه ما از 12 سال پیش با چالشی مواجه و پس از موفقیت در مذاکرات در حال ورود به صحنه دیگری است.

وی با بیان اینکه در دوره جدید به این نتیجه رسیدیم که مذاکرات را جدی تر دنبال کنیم، اظهار کرد: البته این موضوع، تاکتیکی نبود بلکه مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت و این مذاکرات را پسندیدیم که این مسیر را ادامه بدهیم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه توافق صورت گرفته خاتمه یک دوره و آغاز یک دوره جدید است، گفت: اکنون در برابر مذاکرات هسته ای راه شوسه قرار ندارد چرا که این موجودات موذی که در برابر ما قراردارند هر روز جنجالی جدید به وجود می آورند چنانچه در چند روز گذشته، یک جنجال تصنعی در مورد "پارچین" ایجاد کردند و آن را به ظن خود مسیری برای تغییر نظر جامعه بین المللی در قبال توافق می دانند که بر همین اساس رفت و آمدهای این منطقه را به پادگان نظامی ارتباط می دهند و داستان جدیدی می سازند.

رئیس خانه ملت با تاکید براینکه باید وفاق ملی را جدی بگیریم ، گفت: اینکه هر یک از ما نگاه سیاسی خاصی داشته باشیم اشکالی ندارد بلکه اشکال زمانی به وجود می آید که مسائل ملی را با رنگ های سیاسی مخلوط کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: اگر چه جدا شدن از جاذبه رنگ های دشوار است اما مسائل ملی را باید از رنگ های سیاسی تفکیک کرد که اگر این اتفاق رخ دهد، جامعه می تواند به بلوغ و رشد سیاسی خوبی دست پیدا کند.

رئیس قوه مقننه با تاکید براینکه نباید در جامعه ترویج بی صداقتی کرد، خاطرنشان کرد: بنده در این سال هایی که در خدمت نظام بوده ام، هیچ گاه احساس نکرده ام که در سطح مدیریت های کلان جامعه بی صداقتی وجود داتشه باشد بنابراین نباید افراد را به بی صداقتی متهم کرد زیرا این اتهام ها روح جمعی جامعه را تخریب می کند.

لاریجانی در پایان از رسانه ها خواست که مسائل جامعه را با نگاه طبییانه به پیش ببرند.

رئيس مجلس با بیان اینکه فهم مسائل هسته ای و اینکه ما در چه شرایطی قرار داریم بسیار مهم است افزود: از جنس مسائلی مانند مساله هسته ای در تاریخ ایران کمتر رخ می دهد.

وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی ما فراز و فرودهای زیادی داشتیم و بحران های داخلی و درگیری با گروهک و جنگ داشتیم ولی همیشه برای این موضوعات تدبیر می شده و زندگی ما با این مسائل و مشکلات عجین بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم مسئله هسته ای را مقایسه کنیم باید این مسئله را با آخر جنگ یعنی قطعنامه 598 مقایسه کنیم که در آن شرایط حساس جامعه از یک شرایط به شرایط دیگر عبور می کرد.

لاریجانی افزود: در مسئله هسته ای و توافقی که امروز بحث آن در جامعه ما مطرح است در یک شرایط گذار قرار داریم که جامعه ما از 12 سال چالش وارد صحنه دیگری می شود؛ ممکن است گفته شود که این یک چالش ناحقی بوده که باید گفت بله این چالشی ناحقی است.

وی ادامه داد: در صحنه بین المللی بی رحمی زیاد است؛ مگر جنگ، جنگی حق بود؟ جنگ علیه ایران ناحق بود و قطعنامه 598 بعد از همه شرایط مختلف فراز دیگری برای ملت ایران تعریف کرد.

رییس مجلس گفت: در قضیه هسته ای نیز بعد از 12 سال چالش سنگین ما به یک مقطع جدید رسیدیم که باید این مقطع جدید را درک کرد.
لاریجانی اظهار داشت: سوال این است که آیا این مسیر را درست طی کرده ایم؟ همیشه می توان تحلیل کرد اما باید بدانیم که این 12 سال با دقت حرکت ها زیر ذره بین بود و دیده می شد و اینطور نبود که در مقاطعی که ما با غرب تعاملاتی داشتیم برای حل این مسئله و یا زمانی که ایستادگی می کردیم یک کار سرسری صورت گرفته باشد بلکه پشت این مدت ها فکر بود که چرا ما باید در این مقطع تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: این مقطع که ایران مذاکرات را جدی تر دنبال کرد از یک نگاه تاکتیکی صورت گرفت . در جلسات مختلف بحث شد که چرا پیشنهاد مذاکرات جدید را بپذیریم، البته مذاکرات بود اما این مذاکرات جنس جدیدی داشت و اینها هم بحث شد . چیزی نبود که یک نفر تصمیم بگیرد، مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت و این مذاکرات را پسندیدیم که از این مسیر ادامه دهیم.

رییس قوه مقننه گفت: مذاکرات آغاز شد و خیلی فراز و فرود داشت؛ اینطور نبود که این مذاکرات با یک پیشنهادات سطحی و یک گفت و شنود راحت انجام شود.

لاریجانی افزود: مذاکرات هسته ای یک مذاکرات سخت و پرتنش بود و بارها در خصوص آن در جلسات مختلف بحث شد. از طریق مختلف پیگیری شد و اینطور نبود که یک جاده یک طرفه باشد؛ گفت و گوی پرچالشی بود. آنچه الان شما روی کاغد می بینید وجهی از آن بود.
وی ادامه داد: سوال این است که آیا این خاتمه کار است؟ خاتمه دوره است؟ یا آغاز یک دوره پر مسئله است ؟ اینطور نیست که اگر این مذاکرات حتی اگر در ایران تصویب شود راهی شسته و هموار داشته باشیم بلکه یک مسیر پرمسئله را پیش رو خواهیم داشت چون موجودات موذی که 12 سال چالش ایجاد کرده اند در مقابل این سند نیز رفتاری خواهند داشت که در همین روز ها مشاهده کردیم، و یک جنجال تصنعی بوجود می آورند.

گفتنی است؛ در این نشست جمعی از خبرنگاران پارلمانی دغدغه ها و مشکلات خود را با رئیس مجلس در میان گذاشتند.

۱۳۹۴/۵/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...