نسخه چاپی

سیستان در توفان شن محو شد

بر اساس هشدار سازمان هواشناسی، همگان در دیار سیستان منتظر توفانی دیگر بودند كه از صبح امروز این منطقه را در نوردید و در همان ساعت ابتدائی غلظت گرد و غبار را به دو برابر حد مجاز رساند.

به گزارش نما به نقل از مهر، تراژدی تلخ و غمناک تکراری این روزهای سیستان، در منطقه در حال تکرار شدن بوده و زندگی مردم را با سختی و دردهای بی شمار روبرو کرده است، زندگی که پس از حدود دو دهه خشکسالی دیگر در این دیار رنگ و بوئی ندارد.

با شروع وزش بادهای معروف به ۱۲۰ روزه سریال روزهای بحرانی سیستان ادامه دارد و به گفته نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی شخصی را غم این درد نیست، چرا که مردم روزهای بسیاری است که تازیانه گرما و توفان شن شدید را تحمل می کنند.

روز پنجشنبه هفته گذشته بود که سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان هشدار داد که توفانی شدید در راه است، اطلاعیه که بر غم مردم میافزود و به گفته یکی از شهروندان سیستانی، گوئی این دیار از ایران جدا شده، هیچ کس را غم سختی های مردم نیست، حتی یک بار هم استاندار برای دلخوشی مردمان این دیار که شاید می توانست تسلای دل پردردمان شود، حرفی نزد.

سیستانی ها سال هاست که میزبان میهمانی ناخوانده اند که سلامتی شان را تهدید می کند بادی که نه تنها رنگی دیگر به آسمان جنوب شرق کشور می زند بلکه با خود نفس تنگی می آورد.

باد های ۱۲۰ روزه و توفان شن گاهی مدارس را تعطیل می کند، پرواز هواپیماها را به تأخیر می اندازد و گاه مردم را در خانه ها حبس می کند و البته بسیاری از فریاد های استمداد مردم این منطقه را نیز گم کرده است.

نگرانی اصلی مردم این شهرها تنفس بی چون و چرای این هوای آلوده و انتظار بروز انواع و اقسام بیماری های تنفسی است که دیر یا زود گریبانگیر آنان خواهد شد، تنها یادگار ریزگردها رتبه اول بیماری سل برای سیستان است.

سرعت توفان به ۷۲ کیلومتر رسید

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اساس پیش بینی ها از صبح امروز توفان شن سیستان را در بر گرفت که بر اثر این پدیده دید افقی در منطقه تا هزار و ۲۰۰ متر کاهش یافت.

رضا آزادمنش افزود: اکنون سرعت وزش باد در همان ساعت نخستین به ۷۲ کیلومتر در ساعت رسیده است که در همان لحظات ابتدائی میزان غلظت گرد و غبار در هوا را به دو برابر حد مجاز رساند، پیش بینی می شود شدت توفان که تا روز چهارشنبه ادامه دارد، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در سیستان به اوج خود رسیده و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در منطقه شدت بگیرد.

وی یاد آور شد: این شرایط جوی لحظه به لحظه بر میزان آلاینده های جوی نیز می افزاید و از مردم درخواست می شود که از تردد های غیرضروری بپرهیزند.

غلظت گرد و غبار به دو برابر حد مجاز رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با هشدار نسبت به افزایش غلظت گرد و غبار گفت: حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب است که تا صبح امروز غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان ۲۹۲ میکرو گرم گزارش شده است.

سعید محمودی افزود: شدت وزش باد به حدی است که لحظه به لحظه بر میزان غلظت گرد و غبار در هوا افزوده می شود که امید است مطابق پیش بینی های صورت گرفته، از عصر امروز شاهد کاهش میزان آلاینده ها در منطقه سیستان باشیم.

مراکز درمانی سیستان آماده باش هستند

دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در همین راستا اعلام کرد که کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه به منظور خدمات دهی مناسب به بیماران تنفسی احتمالی به حالت آماده باش در آمدند.

این دانشگاه اعلام کرد: همچنین توزیع ماسک رایگان در مناطق بحرانی و آلوده نیز در دستور کار قرار دارد و کلیه تلاش خود را برای حفظ سلامت مردم بکار خواهیم گرفت.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت که در حال جمع بندی تعداد بیماران اعزامی به بیمارستان ها و مراکز درمانی هستیم و به محض تکمیل اطلاعات در اختیار رسانه های قرار می گیرد.

همچنین هلال احمر سیستان و بلوچستان از آمادگی تیم های امدادی به حادثه دیدگان احتمالی در منطقه سیستان خبر داد.

سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می شوند

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی زابل سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می شوند که از این حیث رتبه نخست ابتلا به این بیماری را در کشور دارد، این درحالی است که در بیمارستان زابل تنها ۱۵تخت به بیماران تنفسی ناشی از توفان های خشن موسمی ۱۲۰روزه اختصاص یافته است.

به علت کمبود تخت بیمارستانی امکان جداسازی بیماران سل با دیگر بیماران وجود ندارد و لذا امکانات کافی برای درمان مبتلایان به بیماری سل ایجاب می کند که هر چه سریعتر مرکز درمانی ویژه بیماری های تنفسی در سیستان ایجاد و راه اندازی شود.

تمامی محورهای سیستان باز است

فرماندهی پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان اعلام کرد: اکنون کلیه محورهای ارتباطی سیستان باز است اما با توجه به هشدار هواشناسی در صورت بحرانی تر شدن شرایط جوی حسب یقین برای حفظ سلامت و جان مردم محورهای مستعد توفان شدید شن را خواهیم بست.

۱۳۹۴/۵/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...