نسخه چاپی

خط قرمز، دور نام تركیه؟!

هرچند ایران در طول ماه‌های گذشته تلاش كرده با وجود تمام مشكلات و كارشكنی‌های كشور تركیه رابطه اقتصادی و ترانزیتی خود را با این كشور تداوم بخشد، اما به نظر می‌رسد این بار اوج جدیدی از عملیات‌های تروریستی راه را برای ادامه‌ی همكاری در برخی حوزه‌ها بسته و دیگر فضا برای بسیاری از همكاری‌های دوجانبه فراهم نیست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: هرچند ایران در طول ماه‌های گذشته تلاش کرده با وجود تمام مشکلات و کارشکنی‌های کشور ترکیه رابطه اقتصادی و ترانزیتی خود را با این کشور تداوم بخشد، اما به نظر می‌رسد این بار اوج جدیدی از عملیات‌های تروریستی راه را برای ادامه‌ی همکاری در برخی حوزه‌ها بسته و دیگر فضا برای بسیاری از همکاری‌های دوجانبه فراهم نیست.

دولت ترکیه که در اواسط سال گذشته و با چند بهانه غیرمهم وضعیت مرز بازرگان را برهم ریخت تا اوضاع رفت‌وآمد برای کامیون‌های دوطرف به حالت غیرعادی درآید حالا با مشکلات جدی دیگری همراه شده که وضعیت آینده ترانزیتی منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

پس از چند دور اختلاف‌نظر میان ایران و ترکیه بر سر سیاست‌های ترانزیتی موجود در مرز بازرگان که بارها به طولانی شدن روند تردد کامیون‌ها از سوی دو طرف منجر شد این‌بار نه سیاست‌های دولتی به بحث امنیت ترکیه آینده روابط دو طرف را خاکستری کرده است. دو حمله به قطارهایی که حامل مسافران ایرانی بودند آن هم در فاصله تنها چند ساعت باعث شد عملا راه برای ادامه‌ی همکاری‌های ریلی دو کشور مسدود شود.

هرچند هنوز گزارش رسمی کشور ترکیه درباره‌ی نحوه حمله به این قطارها و گروه تروریستی اقدام‌کننده منتشر نشده اما راه‌آهن ایران اعلام کرده تا اطلاع ثانوی برنامه‌ای برای ادامه‌دادن به روند حرکت قطارها وجود نخواهد داشت. پس از متوقف شدن رابطه ریلی دو کشور اما این‌بار خبر از حمله به یک اتوبوس ایرانی منتشر شده تا عملا کار به جایی برسد که دولت ایران سفرهای زمینی غیرضروری به ترکیه را توصیه نکند.

با وجود اینکه طبق آخرین گزارش‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی وزارت امور خارجه ایران همچنان پیگیری گزارش رسمی دولت ترکیه از این حادثه را انجام می‌دهد اما به نظر می‌رسد تا زمانی که بار دیگر امنیت به شکل قطعی باز نگردد راهی برای ادامه‌ی سفرهای زمینی به ترکیه چه ترانزیتی و چه سیاحتی وجود نخواهد داشت.

هرچند دو قطار ایرانی مورد حمله قرار گرفته بدون هیچ تلفات جانی مسافرانشان را به ایران بازگرداندند اما کشته‌شدن راننده اتوبوس ایرانی قطعا کار را از آنچه تا پیش از این بود پیچیده‌تر می‌کند و احتمالا ایران را مجبور می‌کند تا اطلاع ثانوی دور نام ترکیه در سفرهای زمینی خط قرمز بکشد.

۱۳۹۴/۵/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...