نسخه چاپی

ایده شورای فقهی به دنبال ایجاد تزلزل در جایگاه ولی فقیه است

عکس خبري -ايده شوراي فقهي به دنبال ايجاد تزلزل در جايگاه ولي فقيه است

آیت الله هاشمی رفسنجانی كه این روزها فعالیت‌های رسانه‌ای و سیاسی خود را نسبت به گذشته بیشتر كرده است، اخیراً و در قالب مصاحبه‌ای با یك پایگاه خبری، بار دیگر ایده «شورای فقهی» را مطرح كرد و البته رسانه‌های نشان دار اصلاح‌طلب نیز همچون روال چند سال گذشته بشدت از این سخنان وی استقبال كردند.

به گزارش نما، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان جديد خود گفت: « تشکیل شوراي فقهي براي مسائل عمده مديريتي کشور از ضروريات زمانه است » وی پیش‌تر و در سخناني مشابه در«همایش شیخ بهایی مشهد» و «همایش اجتهاد در دوره معاصر» بر ضرورت تشکیل «شورای فقهی» تأکید و گفته بود: «يك مجتهد به تنهايي در همه ابواب مورد نياز فقهي مردم نمي‌تواند متخصص باشد، چطور فردي مي‌تواند در طول 40-30 سال تحصيلي خود، همه اين حقوق را كه هر كدام تخصص بزرگي است بداند؟ لذا ما بايد به سمت فقه تخصصي در يك حكومت اسلامي برويم. زيرا دخالت در امور مردم با فقه تخصصي امكانپذير است. اگر فقه تخصصي را بپذيريم بايد تقليد تخصصي را هم بپذيريم و اينگونه لازم نيست كسي در همه امور از يك نفر تقليد كند. اگر اين دو را پذيرفتيم بايد شوراي فقهي را هم بپذيريم.»
اگرچه هاشمی رفسنجانی در دیدارهای مختلف رسمی و غیر رسمی خود تاکید کرده که روی سه اصل نظام اسلامی، ولایت فقیه و شخص آیت الله خامنه ای با کسی معامله نمی کند بسیاری بر این عقیده اند که پیشنهاد تشکیل شورای فقهی و تخصصی کردن فقه و تقلید اهدافی ویژه را دنبال می‌کند.
«آیت‌الله سيد محمد حسینی زابلی» در این باره معتقد است «این سخنان در راستاي تخفيف و تزلزل جايگاه ولي فقيه است.»
وی می گوید:«باید با کمال احترام به ساحت مرجعیت عزیز عرض کنم امتيازاتي را كه ولي فقيه حاضر دارند هیچ کدام از مراجع بزرگوار فعلی ندارند.»
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با نام بردن برخي از امتيازات و فضائل رهبر معظم انقلاب براي زعامت امت اسلامي اظهار داشت:‌ سيادت رهبری، فقاهت رهبری، ‌شجاعت ايشان،‌علم ايشان و ... را هيچ كس ندارد و نمی‌تواند منکر آن شود. من تفاسير چهل سال پیش ايشان در مسجد كرامت مشهد را دارم. در آن سن و سال، ايشان جلسات پربار، پرفيض و پر شور تفسير قرآن را برگزار مي كردند. شرح صدر‌آقا بي‌نظير است. براي مثال ايشان مي‌داند فلاني آدم نامناسبي است اما تحمل مي‌كند و مسئوليت هم به او مي‌دهد. در واقع ایشان هم مصلحت كشور را در نظر مي‌گيرد و هم مصلحت خود آن شخص را مد نظر دارد.
آيت‌الله زابلي افزود:‌ اشراف به مسائل اقتصادي و بين‌المللي، سابقه فعالیت سیاسی پيش و پس از انقلاب، تقوا، اشراف به مسائل نظامي و حضور مستقيم در جبهه‌هاي جنگ عليه كفار از ايشان يك شخصيت بي نظير براي انقلاب ساخته است.‌ ولايت مداري ايشان را نیز در آن خطبه معروف روز 29خرداد سال 88 به وضوح می‌توان درک کرد. آنجا که فرمودند: «ای سيد ما! ای مولای ما! من جان ناقابلی دارم، جسم ناقصی دارم، اندك آبرويی هم دارم كه اين را هم خود شما به ما داديد؛ همه‌ اينها را من كف دست گرفتم، در راه اين انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم كرد؛ اينها هم نثار شما باشد.»
آیت الله زابلی که از شاگردان حضرت امام (رضوان الله) بوده در ادامه می‌گوید: اين جامعيت را هيچ كس ندارد و مشخص است كه جامعيت فقهي‌ای كه آقاي هاشمي مدعی است نمي توان در يك شخص يافت در رهبر معظم انقلاب به طور اكمل وجود دارد. در اجتهاد و عدالت‏ رهبري عزيز «دامت‏ برکاته» ترديدي نمي‌توان كرد. ايشان يقيناً فقیهی والا مقام و مجتهدی عالی مقام هستند که بر علوم مؤثر در استنباط، تسلطی بسیار بالا دارند.
وی ادامه داد: ایشان علاوه بر لغت، ادبیات، اصول، حدیث و تفسیر، حتی در رجال و درایه که در استحکام فتوا نقشی بسزا دارد، استاد و عالم هستند.
آيت الله زابلي افزود: ‌ایشان از تیزهوشی و فراست توأم با بردباری نیز بهره مندند. ضمن آنکه از قدرت مدیریت بالایی برخوردار هستند. رهبری همچنین با تعبد و دارای فکر بسیار روشنی هستند و از دوراندیشی و تشخیص مصالح دراز مدت امت اسلامی نیز بهره مي‌برند. از حزم و احتیاط همراه با شهامت برخوردارند. داراي ذوق و گرایش‌های هنری اصیل هستند. اعتماد به نفس در كنار توکل بر خدای متعال و تلاش و جدیت و نظم و برنامه‏ از امتيازات دیگر ايشان است و كمتر مجتهدي از چنين جامعيتي برخوردار است. اين ذخيره الهي را بايد ارج نهاد و شاكر بود.
وی در ادامه بر اين نكته تأكيد كرد كه اگر استقلال و موفقيت كشور را مي‌خواهيم بايد همگی «يد واحد» باشيم و پشت رهبری را خالي نكنيم. در این شرایط طرح مسائلی نظیر شوراي فقهي براي مديريت مسائل كلان كشور چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟ اگر ما مي‌خواهيم فقاهت را در حوزه‌هاي علميه تقويت كنيم راهش تشكيل شوراي فقهي و تقليد تخصصي و یا چیزی شبیه به این‌ها نیست. فقاهت باید در حوزه‌های علمیه تقویت شود و تشکیل شورایی به این نام راه‌حل تقویت فقه نیست.

نگاهی به نظرات مراجع تقلید و علما درباره شخصت رهبر معظم انقلاب

آيت الله العظمي بهجت(ره):
بهتر از ايشان براي رهبري سراغ ندارم.
حجت الاسلام آقاتهراني در پاسخ به سوالي در خصوص ارتباط مقام معظم رهبري و آيت ا... العظمي بهجت به نشريه 9 دي گفـته است: ما مشهد بوديم که حاج آقا مصباح براي بيعت با آقا به تهران آمده بودند و از آن جا هم به مشهد آمدند. ما خدمتشان رسيديم و از وضع و اوضاع پرسيديم. حاج آقا فرمودند که براي بيعت خدمت آقا رفته بودم ولي خدا را شکر دست خالي نرفتم، چون آيت ا... بهجت يک نامه چهار صفحه‌اي براي حضرت آقا که تازه رهبر شده بودند، نوشتند. شروع نامه هم اين بود که بنده انتصاب حضرتعالي را به سمت مقام ولايت و رهبري تبريک عرض مي‌کنم. بعد آقا به آيت ا... مصباح فرموده بودند که تا حالا خيلي‌ها از مردم و مسوولان با من بيعت کردند ولي هيچ کدام دلم را آرام نکرد که من در اين جايگاه بايد باشم يا نه الا اين نامه که خيالم را راحت کرد. چون مي‌دانم که ايشان اصلا بر مبنايي که ديگران ممکن است بنويسند و حرف بزنند، نمي‌نويسند و صحبت نمي‌کنند.
آيت الله العظمي فاضل لنکراني(ره):
الان حمايت از مقام معظم رهبري، از زمان امام، واجب‌تر است چرا‌؟ بالاخره همان طور كه از امام، نه شخص امام، مقام امام«بما انه مقام رهبري» واجب بود، الان اين معنا بيش‌تر احساس ضرورت و نياز دارد. اين مقام، واجب الاطاعه است و بايد محترم شناخته بشود. ايشان (آيت ا... خامنه‌اي ) ستون خيمه مرجعيت هستند. اگر ايشان نبودند ما هم نبوديم.
حضرت آيت‌ الله العظمي صافي گلپايگاني:
-بنده در تمام ملاقات‌هاي خصوصي با مسؤولان و ائمه جمعه سفارش مي‌كنم كه تقويت آقاي خامنه‌اي تقويت نظام و انقلاب است، خدا را شكر كنيد كه ايشان در تمام مسائل و تمام خطرات پيشقدم بوده‌اند و واقعا ناخداي خوبي است در اين درياي طوفان زده.
ما چه حكومتي را بپذيريم كه در رأس آن مثل آقاي خامنه‌اي را پيدا كنيم؟ كي بهتر از ايشان كه با تمام وجود مقابل دنياي زورگو و بي‌منطق ايستاده است و دنيا هم از ايشان حساب مي‌برد و ما بايد او را كمك كنيم ".
ايشان – رهبر معظم انقلاب- نعمت بزرگ خداست؛ اگر قدر ايشان را ندانيم چوب مي‌خوريم.
حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي:
اگر مقام معظم رهبري حرمت نداشته باشند امروز هيچ‌کدام از ما ايراني‌ها حرمت نخواهيم داشت.
تبعيت از حکم حکومتي ولي فقيه بر مراجع تقليد هم واجب است‌.
حضرت آيت الله العظمي نوري همداني:
آيت ا... خامنه‌اي حسين زمان است و دشمن نخواهد توانست يك ولي فقيه مدير‌، مدبر‌، شجاع، فصيح و زمان شناس را تحت تأثير قرار دهد‌. آن‌قدر وي‍‍‍‍ژ‌گي و شايستگي از جمله شجاعت‌، تدبير‌، فرهنگ‌، فقه‌، زمان شناسي و معلومات در وجود آيت ا... خامنه‌اي هست كه بعد از امام راحل هيچ كس نمي‌توانست اين خلا را پر كند‌.
آيت الله العظمي وحيد خراساني:
من به آيت‌ا... خامنه‌اي ارادت کامل دارم.
تضعيف نظام را حرام مي‌دانم و به ولايت ايشان (رهبر معظم انقلاب) التزام دارم.
من ايشان را از قديم مي‌شناسم و در سليم النفس بودن ايشان ترديدي ندارم.
حضرت آيت الله العظمي سيستاني‌:
در ديدار اعضاي بيت امام: همواره پشت سر رهبر انقلاب حرکت کنيد و پشتيبان ولايت فقيه باشيد.
امروز آبروي اسلام وابسته به آبروي جمهوري اسلامي و آبروي جمهوري اسلامي وابسته به آبروي حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي است.
آيت ا... شهيد دستغيب:
چيزي كه بنده نسبت به اين شخص بزرگ فهميده‌ام اين است كه فردي است خدايي، هوي‌پرست نيست، مقام نمي‌خواهد، قدرت نمي‌خواهد به دست بگيرد، امتحان خودش را پيش از پيروزي و بعد از پيروزي داده است، در هر پُستي كه بوده امتحان خودش را داده است... آقاي خامنه‌اي مقام نمي‌خواهد، مقام بر روي او اثر نمي‌گذارد.
علامه حسن زاده آملي:
-حضرت آيت‌ا... حسن‌زاده آملي، جلوي حضرت آقا دو زانو نشسته و ايشان را مولا خطاب مي‌كنند. آقا ناراحت شده و به علامه مي‌فرمايند اين كار را نكنيد. علامه حسن‌زاده مي‌فرمايند: اگر يك مكروه از شما سراغ داشتم اين كار را نمي‌كردم.
ايشان در جاي ديگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ايشان گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.
آيت‌ الله حسن‌زاده آملي مي‌فرمايند: رهبر عظيم‌الشأن‌تان را دوست بداريد، عالمي،‌ رهبري، موحدي، سياسي، دينداري، انساني، رباني، پاك منزه، كسي كه دنيا شكارش نكرده است.

۱۳۹۱/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...