نسخه چاپی

رشوه مغربی‌ها برای جلب نظر لابی واشنگتن

كشور پادشاهی مغرب سالانه حدود 3 میلیون دلار به لابی آمریكا در واشنگتن رشوه می دهد تا نظر مساعد آمریكایی را جلب كند.

به گزارش نما به نقل از العالم، نشریه آمریکایی "مانیتور" نوشت: پرداخت رشوه به نحوی بود که در زمان حمایت مغرب از نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا یعنی هیلاری کلینتون بحث و جدل زیادی ایجاد کرد و در نهایت دفتر کلینتون ناچار شد گرفتن مساعده از مغرب و الجزایر را تکذیب کند.

مانیتور معتقد است کشور پادشاهی مغرب (که محمد ششم شاه آن است) تلاش می کند تا از طریق گروههای فشار به اهداف خود برسد و برای این منظور مسایلی را مطرح می کند از جمله این که اولین کشوری بود که استقلال آمریکا را به رسمیت شناخت و تنها کشوری است که در منطقه خود توافقنامه مبادله آزاد با آمریکا دارد.

علاوه بر این ها مغرب با ارتش آمریکا مانور نظامی برگزار کرده است که بعد از تقدیم پیشنهادی توسط سوزان رایس نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد برای افزایش اختیارات هیات حافظان صلح سازمان ملل متحد در صحرای غربی (مینورسو) برای نظارت بر حقوق بشر متوقف شد.

تاج الدین الحسینی پژوهشگر مغربی روابط بین الملل در گفت و گو با خبرگزاری هسپرس گفت: مغرب نمی تواند به لابی آمریکا امیدوار نباشد زیرا این مساله یعنی ضرر رساندن به منافع حیاتی این کشور... به خصوص بعد از آن که الجزایر به دلیل کاهش قیمت نفت و درآمدش مجبور به عقب نشینی شد و مغربی ها توانستند جایگاه خود را در کنگره پیدا کنند.

این استاد مغربی درباره امیدوار بودن به پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات معتقد است که کشورش در هر صورت منتفع خواهد شد چون اگر کلینتون ببرد با توجه به رابطه دوستانه قدیمی وی با مغرب به نفع این کشور خواهد بود و اگر یکی از نامزدهای جمهوری خواه هم انتخاب شود باز به سود مغرب است.

وی می گوید که روابط مغرب و آمریکا در دوره جمهوری خواهان به شکوفاترین وضعیت خود رسیده بود درحالی که دموکرات ها بسیار نسبت به مسایل حقوق بشر حساس هستند.

الحسینی یکی دیگر از عوامل تحکیم روابط مغرب و جمهوری خواهان آمریکا در آینده را تمایل آنان به داشتن هم پیمان هایی در خارج عنوان کرد و افزود: آمریکا قصد ساختن پایگاههای پیشرفته در خارج از این کشور و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن مواضع تروریست ها را دارد به خصوص با توجه به بحرانی که شمال آفریقا را در بر گرفته است.

۱۳۹۴/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...