نسخه چاپی

آخوند خراسانی و حمایت از كالای داخلی

جای خالی فتواهای آخوندی و تحریم استفاده از برخی كالاهای خارجی و صهیونیستی در میان گروهی از مراجع ما خالی است.

آخوند خراسانی، کوچک‌ترین پسر ملاحسین واعظ هراتی، مرحوم صاحب کفایه، فقیه اصولی و مرجع تقلید شیعه و رهبر سیاسی عصر مشروطیت بود. میرزای شیرازی آخوند را به فضل می‌ستود و طلاب را به استفاده از درس او تشویق می‌کرد. پس از درگذشت وی نیز آخوند خراسانی خیلی زود، یکی از بزرگ‌ترین مراجع تقلید عالم شیعه تلقی گردید. علما و طلاب از همهٔ نقاط جهان تشیع به سوی نجف روی آوردند و در مجلس درس او شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان درس اصول آخوند در آخرین دوره درسی را تا ۲۲۰۰ تن گفته‌اند، که بر اساس اقوال تا حدود ۴۰۰تن از آنان مجتهد مسلم بوده‌اند.

آخوند خراسانی و حمایت از کالای داخلی: او در سال ۱۳۱۵ق، به دعوت تنی چند از علمای ایران، همراه گروهی دیگر از مراجع تقلید فتوایی در تحریم کالاهای خارجی و حمایت از کالای داخلی و به منظور رفع نیاز کشور به بیگانگان صادر نمود و در تایید «شرکت اسلامیه» که با حمایت از صنایع داخلی و بی‌نیازی از بیگانگان، در اصفهان تاسیس شده بود، افزون بر خرید منسوجات آن نوشت: «بر مسلمان لازم است که لباس ذلت (تولید خارج) را از تن بیرون کنند و لباس عزت (ساخت داخل) را بپوشند» وی همچنین در نامه‌ای به مظفرالدین شاه او را به حمایت از این شرکت تشویق کرد.

جای خالی فتواهای آخوندی: امروزه که کشور ما دارای حکومتی اسلامی است، و رشد و خودکفایی آن نیازمند همکاری و همراهی تمامی اقشار و مسئولین و متنفذین و مراجع و روحانیت و… می‌باشد و همچنین جنگ با استکبار و صهیونیست‌ها به اوج خود رسیده و امت اسلامی با پول کمپانی‌ها و شرکت‌های غربی و اسرائیلی مورد ظلم و تهاجم قرار گرفته‌اند. و از سوی دیگر وابستگی در برخی زمینه‌ها به خارج در مواقع حساس موجب اعمال فشار بر کشور ما می‌شود، شاید بیش از پیش نیازمند فتواهای قاطع و به روزی باشیم که بتواند نیاز امت اسلامی را برآورده کرده و با تقویت صنعت داخلی و ایجاد خودکفایی، سد راه نفوذ و سلطهٔ غرب و شرق بر جوامع اسلامی گردد. اما متاسفانه، همچنان جای خالی فتواهای آخوندی و تحریم استفاده از برخی کالاهای خارجی و صهیونیستی در میان گروهی از مراجع ما خالی است.

۱۳۹۱/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...