نسخه چاپی

ردّ توافقنامه هسته‌ای اوباما را تضعیف می كند

مخالفان توافق هسته‌ای با ایران نظری دارند كه برای تعدادی از اعضای كنگره جذاب است و آنها را برای رأی‌ندادن به توافق تشویق می‌كند. آنها می‌گویند ردّ توافق مذاكره‌كنندگان آمریكایی را قادر می‌سازد به توافق بهتری دست یابند.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی پالیتیکو 10 آگوست 2015 (19 مرداد) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های مخالفان توافق هسته‌ای و انتظارات آنها پرداخت و نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای با ایران نظری دارند که برای تعدادی از اعضای کنگره جذاب است و آنها را برای رأی‌ندادن به توافق تشویق می‌کند. آنها می‌گویند ردّ توافق مذاکره‌کنندگان آمریکایی را قادر می‌سازد به توافق بهتری دست یابند. این توافق باید براساس نکات مثبت و پیامدهای ردّ آن سنجیده شود؛ بدون این توهم که شانسی دیگر و آسان‌تر برای رسیدن به توافق بهتر نصیب آمریکا خواهد شد.

در ادامه مقاله آمده است: شانس دیگری وجود ندارد و این پایان خط است. ردّ توافق هسته‌ای ایران به‌طور بنیادین توازن قدرت درباره ایران را از رئیس‌جمهور به سوی کنگره تغییر می‌دهد؛ به‌گونه‌ای‌که توافق آینده کم‌وبیش ناممکن خواهد بود. رأی منفی، این رئیس‌جمهور یا رئیس‌جمهور آینده را از چانه‌زنی قدرت بر سر ایرانی‌ها محروم می‌کند. چنین شرایطی آمریکا را در سراسر جهان منزوی خواهد کرد و به ایران اجازه می‌دهد به‌سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند و گزینه‌های نامطلوبی را پیش روی آمریکا و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] قرار خواهد داد. توافق هسته‌ای ایران می‌بایست براساس ویژگی‌های خوب آن حمایت شود. این موضوع بدون خطر نخواهد بود و مسئله تهدید ایران در منطقه را حل نمی‌کند، اما از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، حداقل برای 15 سال جلوگیری می‌کند. مقایسه مناسب این نیست که بگوییم زمان فرار هسته‌ای ایران از 3 ماه به 12 ماه افزایش خواهد یافت. برای ایران تقریباً ناممکن خواهد بود که به روشی چشمگیر و راهبردی فریبکاری کند. تمام گام‌های این برنامه هسته‌ای با نظارت بازرسان سازمان ملل حاضر در ایران، دوربین‌ها، مهر و موم‌ها، ماهواره‌ها و تمام ابزارهای مدرن ردیابی خواهد شد. درصورتی‌که ایران اجازه دسترسی به یکی از تأسیسات مشکوک را ندهد، مطابق توافق می‌توانیم اقدام کنیم.

در پایان مقاله آمده است: آمریکا می‌تواند طی 24 روز، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را به‌منظور بازتحمیل تحریم‌ها به تصویب برساند و با مخالفت سایر اعضای گروه 1+5 روبه‌رو نمی‌شود. آن دوره زمانی می‌تواند به‌طور مؤثر برای فشار بر ایران به‌منظور اجازه دسترسی به تأسیسات مشکوک به کار رود. البته این توافق سبب توقف حمایت ایران از بشار اسد و حزب‌الله، بلندپروازی‌های منطقه‌ای و نیز حمایت از گروه‌های تروریستی و سایر اقدامات تهدیدآمیز علیه اسرائیل نخواهد شد. به همین دلیل، باید از این توافق حمایت شود و با آن مخالفت صورت نگیرد. درصورتی‌که ایران توانمندی هسته‌ای جدی داشته باشد، موضع قدرتمندتری در کشمکش‌ها خواهد داشت که این مسئله توازن منطقه‌ای را برهم خواهد زد. به هرحال، پرسش‌های منطقی نیز وجود دارد که دولت اوباما باید به آنها پاسخ دهد. همچنین، زیرسؤال‌بردن توافق هسته‌ای ایران به معنای جنگ‌طلبی نیست. اینکه اوباما بتواند 60 رأی در سنا برای لغو تحریم‌های ایران کسب کند، متصور نیست. ردّ توافقنامه هسته‌ای (شکست اوباما در سنا و مجلس نمایندگان و نیز ردّ وتوی احتمالی اوباما) بیش از آنکه اهرم فشار اوباما در گفت‌وگوها را ارتقا دهد، سبب تضعیف اهرم فشار وی خواهد شد. در چنین وضعیتی، ایرانی‌ها دیگر ادامه مسیر را بی‌معنا خواهند دانست.

۱۳۹۴/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...