نسخه چاپی

پیشنهاد راه اندازی اتاق امن تزریق در كشور

رییس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد كرد كه اتاق امن تزریق ایجاد شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد که اتاق امن تزریق ایجاد شود.

سعید صفاتیان افزود: با توجه به وجود 250 هزار معتاد تزریقی در کشور، ایجاد اتاق امن تزریق برای ارایه خدمات به این افراد بسیار ضروری است.

وی ایجاد اتاق امن تزریق را یک برنامه حمایتی کلان عنوان و تاکید کرد که این اتاق باید در محل اجتماع معتادان راه اندازی شود تا حداقل از تزریق سالم آن هم با سرنگ استریل، مطمئن باشیم.

صفاتیان ادامه داد: در این اتاق همچنین می توان خدماتی شامل مشاوره، آموزش، درمان و پس از آن خدمات بهداشتی ارایه داد تا از این طریق آسیب معتادان کاهش یابد.

وی اظهارداشت: در این اتاق، کمک بهیاری به مسایل بهداشتی معتادان رسیدگی می کند تا از این طریق محیط برای معتادان، بهتر سالم سازی شود.

مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر، ممانعت از انجام تزریق معتادان در اماکن عمومی، کاهش تزریق پرخطر، کنترل بیماری ایدز و کنترل مصرف بیش از حد موادمخدر در معتادان را از جمله دلایل راه اندازی اتاق امن تزریق برشمرد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد این اتاق تاکنون جلساتی با مسوولان مربوطه برگزار شده است و این اتاق می تواند به عنوان یکی از مصوبه ها در زمینه کاهش آسیب باشد.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال بر ضرورت همکاری های بین بخشی برای ایجاد اتاق امن تزریق، تاکید کرد و اینکه این اتاق می تواند در زمره برنامه های کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد قرار گیرد.

صفاتیان خاطرنشان کرد: برنامه های کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد از 12سال پیش در کشور آغاز شده است تا با اجرای این برنامه ها، آسیب های ناشی از موادمخدر را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد که باید برای معتادان تزریقی و عدم استفاده از سرنگ مشترک برنامه ریزی جدی داشته باشیم؛ ضمن اینکه قیمت برخی مواد اعتیاد آور نیز گران شده است و ممکن است شماری معتاد به سمت تزریق برخی دیگر از مواد اعتیاد آور روی آورند که باید تدابیر لازم را اندیشید.

وی گفت : اگر معتاد، تزریق سالمی نداشته باشد و به عنوان مثال با تزریق مشترک به بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت مبتلا شود ،بیشتر به خودش و جامعه آسیب می رساند. به عنوان نمونه اگر معتاد تزریقی با تزریق مشترک به ویروس اچ.آی.وی مبتلا شود ، این ویروس را به همسرش نیز منتقل می کند.

صفاتیان افزود: در دنیا نیز 35 سال است برنامه های کاهش آسیب در حال انجام است که اهدافی را دنبال می کند ،این اهداف شامل کاهش احتمال مصرف بیش از حد، آگاه کردن معتاد از رفتارهای پرخطرش، درمان جایگزین، کاهش خطر بیماری ها از راه خون، هدایت مصرف غیرقانونی به سمت مصرف قانونی، عدم استفاده از تزریق و مصرف موادمخدر غیرتزریقی و آموزش خانواده است.

وی ادامه داد: اکنون در برخی کشورهای جهان نیز اتاق امن تزریق به عنوان یکی از برنامه های کاهش آسیب مطرح است که امیدواریم در برنامه کاری مسوولان اجرایی حوزه موادمخدر قرار گیرد.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: باید برای راه اندازی اتاق امن تزریق، سیستم قضایی، انتظامی، بهداشتی، هلال احمر و بهزیستی همکاری جدی با ستاد مبارزه با موادمخدر داشته باشند تا کار به صورت پایلوت (آزمایشی) در یکی از مناطق پرخطر کشور اجرایی شود.

*دستگاه های خودپرداز ، طرحی که متوقف شد

وی با اشاره به افتتاح پنج دستگاه خودپرداز سرنگ در کشور در سال 88 خاطرنشان کرد: پنج دستگاه خودپرداز سرنگ در مناطق پرخطر تهران تعبیه شده بود که متاسفانه طرح راه اندازی این دستگاه ها در کشور متوقف شد.

وی در این خصوص گفت: این دستگاه ها به شخص معتاد وسایلی همچون سرنگ، الکل و پنبه استریل ارایه می دادند که اگر این طرح در کشور اجرایی می شد تاثیر زیادی بر کاهش آسیب اعتیاد داشت.

۱۳۹۴/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...