نسخه چاپی

احتمال حضور «بشاراسد» در اجلاس اتحادیه عرب

یك هفته‌نامه اردنی با اشاره به احتمال دعوت از رئیس جمهوری سوریه برای مشاركت در اجلاس آتی كشورهای عرب تأكید كرد كشورهای عربی چاره‌ای جز برقراری مجدد روابط با دمشق ندارند.

به گزارش نما، هفته نامه اردنی «المجد» در شماره این هفته خود گزارش داد که در سالن‌های اتحادیه عرب در قاهره خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه احتمال دارد نماینده سوریه به اتحادیه عرب بازگردد و درخواست برخی از سران کشورهای عربی مبنی بر لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه نیز علت این مسئله اعلام شده است.

به گزارش این هفته‌نامه، در صورتی که سوریه به اتحادیه عرب بازگردد احتمالا از بشار اسد برای شرکت در نشست سران دعوت خواهد شد.

این در حالی بود که در اجلاس سابق کشورهای عربی که در دوحه برگزار شده بود سوریه در آن حضور نداشت و جایگاه این کشور به «معاذ الخطیب» رئیس وقت گروه موسوم به «معارضان» اختصاص داده شده بود(جزئیات بیشتر).

بنا بر این گزارش، این تغییر مواضع در حالی در کشورهای عربی صورت می‌گیرد که منطقه خاورمیانه در حال خروج از مرحله جنگ و درگیری‌های میدانی به مرحله مذاکره است. اکنون شرایط تغییر کرده و حل بحران سوریه برای آمریکا نیز به اولویت تبدیل شده است. البته توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 5+1 و توافق روسیه و واشنگتن برای حل سیاسی بحران سوریه از جمله سایر عوامل است که در این مسئله نقش داشته است.

در راستای این تغییر مواضع می‌توان به سفر «ولید معلم»‌وزیر خارجه سوریه به مسقط و دیدار با « یوسف بن علوی» همتای عمانی وی اشاره کرد که پس از بحران سوریه برای نخستین بار صورت گرفت و دو طرف در این دیدار بر حل سیاسی بحران سوریه تأکید کردند.

به گزارش المجد، کشورهای عربی نیز یکی پس از دیگری در پی از سرگیری روابط خود با سوریه هستند. پس از تونس، مصر و امارات برخی از کشورهای عربی در تلاشند که سفارت خود را در دمشق مجدد باز کنند. به گونه‌ای که پیشروی‌های ارتش سوریه سبب شده است که کشورهای عربی به این سو کشیده شوند.

بنا بر این گزارش، شمار زیادی از هیئت‌های عربی برای باز کردن صفحات تازه‌ای از روابط خود به دمشق سفر کرده‌اند. از این رو تنها راه باقی مانده در برابر کشورهای عربی از سرگیری روابط خود با سوریه است و احتمالا کویت نیز چهارمین کشوری خواهد بود که در این راستا گام برخواهد داشت.

المجد در پایان تأکید کرد که این تغییر در میان کشورهای عربی و بین‌المللی به ایستادگی ارتش و مردم سوریه در جنگی مربوط است که چهار سال به این مردم تحمیل شد.

۱۳۹۴/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...