نسخه چاپی

راهكار جدید برای كاهش تخلفات رانندگی

معاون آموزش و فرهنگ ترافیك پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به كاهش تخلفات رانندگی گفت: جریمه های رانندگی یكی از اصول سه گانه مدیریت ترافیك است كه به منظور برقراری نظم و انضباط در عبور و مرور و مجازات رانندگان متخلف به منظور جلوگیری از تكرار تخلفات توسط پلیس اعمال می شود و در كنار اعمال قانون دو اصل دیگر نیز اهمیت دارد كه شامل آموزش و ایمنی راه و مهندسی ترافیك است كه باید مورد توجه قرار گیرد كه این موارد تكمیل كننده نقش جرایم رانندگی می باشد.

به گزارش نما، سرهنگ مراد مرادی اظهار داشت : جرایم رانندگی باید به لحاظ مبلغ جریمه و سرعت شدت آن طوری باشد که باز دارندگی داشته باشد و در صورتی که با قاطعیت صورت گیرد موجب کاهش تخلفات خواهد شد و نظم و انضباط و ایمنی در عبور و مرور را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در این راستا استفاده از تجهیزات هوشمند برای کاهش تخلفات رانندگی نیز تاثیر گذار است و پیشنهاد می شود در کنار جریمه های رانندگی محرومیت های اجتماعی نیز برای رانندگان متخلف در نظر گرفته شود که به عنوان سوء پیشینه ای در سوابق راننده درج شود . هم اکنون رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز می شوند نمره منفی برایشان در نظر گرفته می شود و در نهایت گواهینامه آن ها برای مدتی ضبط خواهد شد و از حق رانندگی محروم خواهند شد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به طرح LEZ خاطرنشان کرد: این طرح توسط مدیران شهری به شورای ترافیک ارسال شده و منطقه کم انتشار آلاینده مناطقی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا ایجاد می شوند و دسترسی و ورود وسایل نقلیه به این مناطق براساس میزان آلایندگی تعریف می شود . این طرح در 11 کشور اروپایی اجرا شده است و به عنوان یک طرح مطالعاتی است که قرار است در کشور ما اجرا شود.

مرادی در خصوص تقسیم بندی خودروها گفت: در این طرح خودروها بر اساس چند مولفه الویت بندی و تقسیم بندی می شوند که شامل سطح تکنولوژی تولید، سن خودرو ، معاینه فنی و وضع آلایندگی خودرو می باشد.

وی تصریح کرد: خودروها براساس این مولفه ها در 4 طبقه رنگ بندی قرار خواهند گرفت.

وی گفت :خودروهای قرمز خودروهایی هستند که برگه معاینه فنی ندارند و سن فرسودگی آن ها زیاد است و در بیشتر مناطق شهر حق تردد نخواهند داشت و خودروهای زرد که دارای استانداردهای یورو 2 به پایین بوده و در هسته مرکزی شهر حق تردد نخواهند داشت.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: همچنین خودروهای سبز دارای استاندارد یورو 2 به بالا می باشند که در صورتی که هوا در شرایط نامساعد قرار گیرد حق تردد نخواهند داشت و خودروهای رنگ آبی خودروهای برقی هستند که دارای استاندارد یورو 5 هستند و در هر وضعیتی در شهر تردد آن ها امکان پذیر است.

مرادی در خصوص نوسازی وسایل نقلیه عمومی گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید نوسازی شوند ، حدود 40 درصد اتوس ها و 25 درصد تاکسی ها فرسوده هستند که پیشنهاد می شود اجرای طرح منطقه کم انتشار آلاینده از ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شود البته باید شرایط اقتصادی بررسی شود تا با مشکل مواجه نشویم .

وی در خصوص سهم مدیریت شهری از جرایم راهنمایی و رانندگی افزود: مطابق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی باید 60 درصد از کل وجوه حاصله از جرایم که پرداخت می شود در داخل شهرها برای بهبود ترافیک شهری در اختیار بخش مدیریت شهری قرار گیرد و صرف حمل و نقل عمومی ، خط کشی ، نصب علائم استاندارد، احداث پل عابر پیاده ، اصلاح هندسی، رفع مناطق حادثه خیز گردد.

۱۳۹۴/۵/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...