نسخه چاپی

موسیقی محبوب طالبان چیست؟

طالبان با روی آوردن به شعرخوانی و موسیقی حماسی تلاش می‌كنند علاوه بر كسب اعتبار در میان مردم، نیروهای تازه‌ای را به سوی خود جذب كنند.

به گزارش فارس، طالبان در آستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان به حمایت از شعرخوانی در افغانستان روی آورده‌اند تا از این طریق بتوانند بر روی مردم تأثیر گذاشته و آن‌ها را با خود همراه کنند.

پایگاه خبری "بی‌بی‌سی" اردو با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت: با اینکه طالبان در دوران حکومت خود در افغانستان به شدت با هر نوع موسیقی مخالفت می‌کردند، تعجب‌آور است که در حال حاضر از شاعری و موسیقی حمایت می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: درست زمانی که ناتو اعلام کرده تا سال 2014 میلادی از افغانستان خارج می‌شود، شبه‌نظامیان طالبان در تلاش هستند با استفاده از شعر و موسیقی حماسی که اغلب داستان جنگجویان افسانه‌ای و وطن‌پرست را بیان می‌کند، اعتبار خود را در میان مردم افغانستان بازیابند.

بر اساس این گزارش، با اینکه طالبان با موسیقی مخالفت می‌کردند، اما به مرور زمان پی برده‌اند موسیقی و خوانندگی جزء فرهنگ افغانستان بوده و در حال گسترش است.

"قرن‌ها است که مردم افغانستان جنگجویان را با سرودن شعر‌های حماسی به نبرد با دشمنان ترغیب می‌کنند."

بی‌بی‌سی با انتشار جمله بالا نوشت: جنگجویان محلی و طالبان اطمینان دارند که می‌توانند از شعر‌های حماسی به عنوان شعار استفاده کرده و با تحت تأثیر قرار دادن مردم نیروی تازه‌ای را به سوی خود جذب کنند.

طالبان در اوایل سال جاری میلادی یک وب‌سایت جدید با نام "تارانی" در شبکه اینترنت ایجاد کرد که در این سایت شعر هزاران شاعر که شعر‌های مورد نظر طالبان را سروده‌اند‌، جمع‌آوری شده و در اختیار بازدیدگنندگان قرار گرفته است.

تارانی به معنای شعر حماسی با عواطف انسانی می‌باشد.

علاوه بر این وب سایت، کتاب شعر طالبان به زبان انگلیسی، "پشتو" و "دری" نیز ترجمه شده است که به گفته طالبان، در زمان مناسب در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

استفاده از شعر برای ترغیب جنگجویان موضوع تازه‌ای در افغانستان نیست، بلکه گروه‌های مسلح افغان در دوران جنگ با شوروی سابق نیز از شعر‌هایی با محتوای وطن‌پرستی و مذهب استفاده می‌کردند.

طالبان از سال 1996 تا 2001 میلادی، طی پنج سال دوران حکومت خود در افغانستان، افرادی را که به اجرای موسیقی پرداخته و یا موسیقی گوش می‌کردند به شدت مجازات می‌کردند.

در عین حال این گروه از شاعرانی که بدون استفاده از موسیقی و ضرب‌آهنگ، اشعار را با صوت زیبا می‌خواندند، حمایت می‌کردند.

پایگاه خبری بی‌بی‌سی در ادامه این گزارش بیان می‌دارد که با این حال طالبان از آن زمان تا کنون تغییرات زیادی کرده‌اند و مانند گذشته با موسیقی مخالفت نمی‌کنند و بیشتر موسیقی‌های مورد علاقه مردم افغانستان و طالبان در پاکستان ساخته می‌شود و سپس در افغانستان اقتباس‌های زیادی از این موسیقی صورت می‌گیرد.

طالبان برای انتشار این ترانه‌ها از تلفن و بلوتوث استفاده می‌کنند.

پروفسور "قبله ایاز" استاد دانشگاه "پیشاور" در مصاحبه با بی‌بی‌سی اردو ابراز داشت: شعر طالبان در جذب افراد به این گروه بسیار مؤثر است، زیرا این گروه از اشعاری ساده که برای مردم عادی قابل فهم است استفاده می‌کنند و این موضوع بر احساسات مردم اثر گذار بوده موجب همدردی آنان با طالبان می‌شود.

شاعر مشهور پشتو "خوشحال خان ختک" با سرودن شعرهای حماسی، کاری کرد که پشتون‌ها برای جنگیدن با مغولان با یکدیگر متحد شوند که از این موضوع به خوبی می‌توان به تأثیر شعر بر روحیه جنگ‌آوری مردم این منطقه پی‌برد.

مسئول بخش امنیتی ناتو نیز در این زمینه گفت: اگر طالبان توانسته‌اند بر بخش‌هایی از افغانستان مسلط شوند و بر مردم تأثیر‌گذار باشند، فقط به علت خشونت این گروه است و طالبان مردم را تهدید می‌کنند که در صورتی که به موسیقی گوش فرا دهند توسط آنان مجازات می‌شوند.

یک روستایی اهل ولایت "ننگر‌هار" در ارتباط با شعرخوانی و موسیقی در این ولایت افغانستان گفت: طالبان هشدار داده‌اند که مردم روستایی به جای گوش فرا دادن به موسیقی و ترانه فقط به شعر‌های حماسی طالبان گوش دهند و در غیر این صورت به شدت مردم را مجازات می‌کنند.

این در حالی است که "حاجی محبوب" اهل ولایت "غزنی" افغانستان نیز بیان کرد: طالبان تلفن همراه مردم را به شیوه‌های مختلف بررسی می‌کنند تا مبادا مردم به برخی از موسیقی‌هایی که مد نظر طالبان نیست روی بیاورند.

۱۳۹۱/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...