نسخه چاپی

۵۰‌ درصد انرژی مردم از طریق واردات تامین می‌شود

رئیس انجمن صنایع خوراك دام، طیور و آبزیان ایران با تاكید بر لزوم تشكیل "شورای پروتئین كشور" گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۵۰‌درصد انرژی مورد نیاز مردم با تكیه بر تولیدات داخلی تامین می‌شود.

به گزارش نما ، مجید موافق قدیری در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود:براساس بررسی‌های انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی در 20‌درصدخانوار ایران فقر و کم غذایی به صورت مزمن وجود دارد و 15‌درصد کودکان کشور دچار سوءتغذیه هستند.

وی خاطر نشان کرد: برآوردی که از مقایسه آمار تولید ومصرف در کشور به دست می‌آید، مصرف سرانه برخی از مهم‌ترین مواد غذایی مثل نان، برنج، قند و شکر، روغن نباتی، گوشت قرمز، گوشت مرغ و لبنیات در سالهای اخیر دچار تغییر میزان مصرف در سبد خانوار شده است.

عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:مقایسه مصرف محصولات دامی در کشور طی دو برنامه سوم و چهارم نیز تا حد زیادی می‌تواند ترسیم‌کننده تغییر سبد خانوار باشد. کاهش 30‌درصدی مصرف شیر وجایگزینی حبوبات و غلات به جای پروتئین‌های گوشتی بارزترین تغییرات سبد خرید خانواده‌هاست.

وی با بیان اینکه نقش گوشت قرمز و ماهی کمرنگ‌تر و گوشت مرغ بیشتر شده است تصریح کرد: در کنار تغییر سبد غذایی خانوار که تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی ایجاد شده، ضریب امنیت غذایی در کشور نیز روندی کاهنده داشته است.

موافق قدیری اظهار کرد: باوجود آنکه در سیاست‌های کلی قانون برنامه توسعه کشور بر تامین خودکفایی با تکیه بر تولید و منابع داخلی تصریح و کاهش تورم در قیمت محصولات غذایی مورد تاکید واقع شده است اما اکنون در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 50‌درصد انرژی مورد نیاز مردم با تکیه بر تولیدات داخلی تامین می‌شود و 50‌درصد باقیمانده وابسته به محصولات وارداتی است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: در حال حاضر تامین امنیت غذایی کشور با توجه به مصرف روزانه سه‌هزار‌کیلوکالری برای هر فرد، وابستگی شدیدی به محصولات غذایی خارجی دارد، در حالی که براساس سیاست‌های کلی چشم‌انداز، امنیت غذایی باید با تکیه بر تولیدات داخلی تامین شود.

وی یاد آورشد:براساس پیش‌نویس اولیه بسته پیشنهادی امنیت غذایی کشور، بهبود شاخص ضریب امنیت غذایی جامعه در کالاهای اساسی fه میزان 92‌درصد، ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی به 82‌درصد و افزایش عرضه سرانه پروتئین حیوانی به 34 گرم در روز به عنوان اهداف کلان کمی امنیت غذایی در نظر گرفته شده که لازمه دستیابی به این اهداف، رشد تولید همگام با افزایش جمعیت کشور است.

موافق قدیری گفت: تراز تجاری محصولات کشاورزی در برنامه اول 1/7‌میلیون تن، در برنامه دوم 44/8‌میلیون تن، در برنامه سوم 6/8‌میلیون تن بود که در برنامه چهارم به 5/10‌میلیون تن افزایش یافت. همچنین در دو سال گذشته متوسط تراز تجاری محصولات کشاورزی به حدود 11 میلیون تن رسیده است.

۱۳۹۴/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...