نسخه چاپی

خسارت سیل در 8 روستای دماوند

وقوع سیلاب در هشت روستای شرق شهرستان دماوند باعث آسیب‌ به 10 خودروی سواری و 80 درصد انهار كشاورزی شد و اكنون به همت نیروهای امدادی تمام راه‌های این روستاها باز است.

به گزارش نما به نقل از فارس، شب گذشته سیلابی بر اثر بارش شدید باران و تگرگ در سطح معابر مناطق شرق شهرستان دماوند جاری شد و با ریزش کوه در منطقه دلیچایی، محور دماوند – فیروزکوه به مدت چهار ساعت مسدود بود.

انسداد چهار ساعته محور فیروزکوه باعث ترافیک 12 کیلومتری در این محور شده بود؛ پس از بازگشایی محور فیروزکوه به همت راهداران نیز ترافیک سنگینی در آن تا پایان روز گذشته وجود داشت.

همچنین وقوع سیلاب در مناطق شرق شهرستان دماوند موجب مسدود شدن راه‌های هشت روستای رودافشان، کهنک، دلیچایی، یهر، لی‌پشت، مومج، دهنار و هویر از دهستان ابر شیوه شد و در پی این سیلاب یک کارگر افغانستانی معدن با برخورد به سیلاب جاری شده و اصابت به سنگ، جان خود را از دست داد.

امدادگران و راهداران شب گذشته 14 ساعت تلاش کردند تا راه‌های دسترسی به روستاها باز شود و بالاخره امروز ساعت پنج صبح راه‌های روستایی دماوند به همت راهداران بازگشایی شد تا خدمات‌رسانی به روستاهای سیل‌زده صورت گیرد.

روستای مومج که بیشترین خسارات را در سیلاب دیده بود، تاکنون شبکه‌های آب و برق آن قطع است که دستگاه‌های مربوطه با اعزام اکیپ‌هایی در حال رفع مشکلات موجود هستند.

نیروهای ایثارگر هلال احمر نیز اقلام زیستی و غذایی شامل 220 قوطی کنسرو، 25 تخته پتو، 160 بطری آب معدنی و 100 قرص نان در میان سیل‌زدگان توزیع کردند.

وقوع سیلاب با تگرگ 15 دقیقه‌ای

رئیس مدیریت بحران شهرستان دماوند در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان دماوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این شهرستان اظهار داشت: بارش تگرگ 15 دقیقه‌ای باعث جاری شدن سیلاب در روستاهای شرق شهرستان دماوند شد که این حادثه یک قربانی و یک مصدوم بر جای گذاشت.

جعفر نورمحمدی با بیان اینکه همه دستگاه‌های مدیریت بحران دماوند تلاش کردند تا مشکلات موجود را رفع کنند، افزود: با تلاش‌های شبانه امدادگران و راهداران، اکنون راه‌های روستایی باز شد.

وی در خصوص قطعی آب و برق روستاهای سیل‌زده نیز گفت: پمپ آب روستای کهنک دچار مشکل شده است که در تلاش هستیم با کمک شرکت آب و فاضلاب روستایی موتور آب جدیدی را به این روستا ارسال کنیم.

آسیب به 10 خودروی سواری در سیلاب روستای مومج/ خسارت 80 درصدی انهار کشاورزی

رئیس مدیریت بحران شهرستان دماوند ادامه داد: شرکت توزیع برق نیز با اعزام سه اکیپ در حال بازسازی شبکه‌ و پنج تیر برق آسیب‌دیده است که پیش‌بینی می‌شود تا آخر امروز برق روستاهای سیل‌زده وصل شود.

نورمحمدی با اشاره به خسارت‌های وارده به روستای مومج تصریح کرد: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از این روستا، متأسفانه قریب به 10 خودروی سواری بر اثر شدت سیلاب به داخل رودخانه سقوط کردند که البته مسافری درون این خودروها در زمان وقوع سیل وجود نداشت.

وی اضافه کرد: با کمک جرثقیل توانستیم این خودروهای آسیب دیده را به محل‌های خشک و امن منتقل کنیم تا به وضع آنها رسیدگی شود.

رئیس مدیریت بحران شهرستان دماوند با اشاره به اینکه بعضی از جاده‌های بین مزارع کشاورزی نیز آسیب دیدند، بیان کرد: همچین انهار کشاورزی نیز دچار آسیب‌دیدگی 80 درصدی شدند که کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی خسارت‌های وارد شده هستند.

نورمحمدی افزود: به تمام اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند فرصت داده شده تا ظرف یک هفته گزارش‌‌ها و عملکرد خود را به این ستاد ارسال کنند.

وی درخصوص روند کند خدمات‌رسانی به روستاهای سیل‌زده گفت: با توجه به اینکه منطقه کوهستانی بود، روند خدمات‌رسانی به کندی صورت پذیرفت؛ البته نیروهای امدادی و خدماتی در همان وقوع سیلاب در منطقه مستقر شدند.

اعزام 24 امدادگر دماوندی و فیروزکوهی به مناطق سیل‌زده

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران نیز در حاشیه بازدید مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران از روستاهای سیل‌زده دماوند اظهار داشت: دیروز ظهر از طریق تماس با شماره 112 گروهای امدادی، سریعاً خود را به محل وقوع سیلاب برای کمک‌رسانی به روستائیان رساندند.

شاهین فتحی ادامه داد: نیروهای اعزامی در قالب چهار تیم 6 نفره به محل وقوع سیلاب اعزام شدند تا کارهای امدادی و کمک‌رسانی خود را به مردم ارائه دهند و مشکلات احتمالی را برطرف کنند.

وی در خصوص مسدود شدن راه‌های ارتباطی بین روستاها نیز افزود: با کمک اداره راه و شهرسازی، عملیات پاک‌سازی و بازگشایی راه صورت پذیرفت و نیروهای امدادی توانستند تا مناطق روستای سیل‌زده را مورد بررسی قرار دهند.

روستاهای سیل‌زده بررسی شد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران در خصوص مشکلات در روستاهای مناطق سیل‌زده نیز تصریح کرد: متأسفانه یک کارگر افغانستانی در این حادثه جان خود را از دست داد و با کمک نیروهای اعزامی در محل توانستیم ساعت 6 صبح امروز راه‌های ارتباطی بین روستاها را برقرار کنیم.

فتحی گفت: کارهای عملیاتی گروه امداد هلال‌ احمر تمام شده و آخرین روستایی که مورد بازدید قرار گرفت، روستای هویر بود که خوشبختانه مشکل خاصی در این مناطق وجود نداشت.

ساخت و سازهای بی‌رویه بلای جان روستائیان

به گزارش فارس، در بازدید خبرنگاران فارس از مناطق‌سیل‌زده که همراه با رئیس و کارشناسان مدیریت بحران شهرستان دماوند صورت گرفت، نکاتی بسیار مهمی به چشم آمد که لازم است چه مردم و چه مسئولان نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند.

ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای که امروز معضلی برای شهرستان دماوند شده، امروز به داخل روستاها نیز رخنه کرده است؛ ساخت و سازهایی که اکثراً در بستر رودخانه‌ها بنا شده و وقوع سیل می‌تواند آنها را تخریب کند و حتی جان انسان‌ها را به خطر بیاندازد.

در روستاهایی که شب گذشته دچار سیلاب شده بودند، ساختمان‌هایی مشاهده شد که وقوع مجدد سیل می‌تواند باعث ریزش آنها و قربانی شدن ساکنان این ساختمان‌ها شود.

در این زمینه، لازم است تا دستگاه‌های نظارتی نگاه ویژه‌تری به این موضوع داشته باشند و از ساخت و سازهای بی‌رویه در روستاها و به خصوص در بستر رودخانه‌ها جلوگیری کنند؛ همچنین شهروندان و اهالی روستاها نیز باید نسبت به خطرات احتمالی ساخت و ساز در حریم رودخانه و ارتفاعات آگاه باشند تا خدایی نکرده در وقوع حوادث شاهد مشکلات جبران‌ناپذیر نباشیم.

نکته دوم، با توجه به اینکه راه‌های ارتباطی بعضی از روستاهای شهرستان دماوند صعب‌العبور بوده، نیاز است تا مسئولان زمینه امکانات خدماتی و رفاهی را به صورت دائمی در این روستاها فراهم کنند تا در وقوع حوادث احتمالی دسترسی مردم به امکانات به سهولت انجام شود.

۱۳۹۴/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...