نسخه چاپی

پوزخند كری به اظهارات نتانیاهو

وزیر خارجه آمریكا در ادامه اظهاراتش درباره «برجام» گفت كه «توافق هسته‌ای با ایران مبتنی بر اعتماد نیست و ما به آنها اعتماد نداریم».

به گزارش نما، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی به موضوع «برجام» پرداخت.

پس از آنکه به دنبال مذاکرات هسته‌ای در وین طرفین گفتگوها با «برجام» به پایتختهای خود بازگشتند، اقدامات ابتدایی طرف آمریکایی در واشنگتن با ارائه برنامه جامع اقدام مشترک به کنگره آغاز شد.

کنگره که اکثریت آن با جمهوریخواهان و مخالفان سیاسی دولت دموکرات است، از ابتدای روند مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما را به ضعف متهم کرده بود و همچنین از زمان پایان مذاکرات وین، «برجام» را «توافق بد» خوانده است.

در همین راستا دولت اوباما به منظور قبولاندن برجام به کنگره علاوه بر ترتیب دادن دیدارها و نشستهای گوناگون اعضای کابینه خود با نمایندگان کنگره، به براه اندازی سلسله سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف اقدام کرده است.

بر همین مبنا جان کری در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس درباره برجام گفت: «ما از هیچ کسی نخواسته‌ایم که به ایران اعتماد کند و ما هنوز به آنها اعتماد نداریم اما چه کسی می‌داند آینده چه چیزی را پیش خواهد آورد».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «این توافق بر اساس راستی آزمایی در حال حاضر مبتنی است و ایران برای اینکه به هرگونه کاهش تحریمهایی دست یابد باید برنامه هسته‌ای خود را به گونه قابل توجهی کاهش دهد، هسته‌ رآکتور تولید پلوتونیوم خود را نابود کند،‌ تقریبا همه اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور انتقال دهد و برنامه هسته‌ای خود را تا ۱۵ سال با ذخایر اورانیوم با غلظت پایین ۳۰۰ کیلوگرم نگه دارد».

در این مصاحبه خبرنگار از وزیر خارجه آمریکا اجازه خواست تا یکی از انتقادات جدی به «برجام» را از زبان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و با پخش مصاحبه او به بینندگان نشان دهد که با موافقت وزیر خارجه دولت اوباما مواجه شد.

نتانیاهو در این ویدئو با انتقاد از قرار دادن ۲۴ روز زمان در اختیار ایران برای دادن اجازه به بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات اعلام نشده و مشکوک گفته بود که «می‌توانید تصورش را بکنید که ظرف ۲۴ روز قاچاقچیان مواد مخدر چه کار می‌توانند بکنند آنها به راحتی مواد را دفع کرده و نابود می‌کنند».

جان کری در واکنش به این سخنان در اقدامی معنادار با زدن پوزخند به اظهارات بنیامین نتانیاهو گفت: «با احترام بگویم ببینید مواد هسته‌ای شبیه به مواد مخدر نیست که بشود آنها را دفع و نابود کنید اثرات آن تا صدها و یا هزاران سال باقی می‌ماند».

در پایان مجری برنامه سوال کرد آیا شما اطمینان دارید که ایران قادر به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد بود؟

وزیر خارجه آمریکا گفت بر اساس توافق جاری ایران این امکان را برای تولید بمب هسته‌ای ندارد و ما با توسل به اطلاعات سازمانهای اطلاعاتی و همینطور سازمانهای وابسته به وزارت انرژی آمریکا می‌توانیم بدانیم که ایران در حال انجام چه چیزی است».

منبع: فارس

۱۳۹۴/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...